loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 151 دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 نظرات (0)
 

روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

 

هفته نامه سلامت – دکتر حامد محمدی کنگرانی*: وقتی خبر وقایعی شبیه آنچه برای خانم اعظم و بچه هایش اتفاق افتاد، منتشر می شود، خیلی از مردم راحت شروع به قضاوت می کنند. اصولا بیشتر ما زندگی دیگران را از بیرون نگاه و تحلیل می کنیم؛ این مرد چطور همسرش را تحمل می کند یا این زن چرا این همه سال با چنین مردی زندگی کرده؟ حتی بچه ها هم مثلا ممکن است بگویند نمی دانیم مادر چطور پدرمان را این همه سال تحمل کرده است. اما موضوع این است که ما نمی دانیم سیستم ارتباطی آن دو چگونه است.
روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

روابط بیمارگونه

خانم هایی مثل اعظم که شکنجه می شوند، آسیب می بینند و تحت آزار و خشونت شدید قرار می گیرند، مورد هایی خاص هستند که در رابطه شان یکی از طرفین یا هر دو دچار اختلال روان پزشکی شدید، اعتیاد شخصیت بدبین با اختلال هذیانی و… است. این وقایع خیلی به فرهنگ ربط ندارد کمااینکه می بینیم در کشورهای دیگر و پیشرفته هم چنین اتفاق هایی می افتد؛ موضوع، دچار بودن یکی از طرفین یا هر دو به یک اختلال روان پزشکی شدید است.

نکته ای که در میان همه این اخبار، تحلیل ها و گزارش ها کمتر به آن توجه می شود، بررسی این مساله است که چرا یک نفر نقش قربانی و ظلم هایی که به او می شود، می پذیرد و به آن ادامه می دهد. از آنجا که جامعه ما مردسالار است، معمولا در بیشتر موادد، خانم ها  چنین نقشی را به دلایلی مثل وجود فرزند و ترس از جدا شدن از همسر، نداشتن پشتوانه ای برای مستقل زندگی کردن، نداشتن شغل، ترس از طلاق و نگاه جامعه و… ادامه می دهند. اینها دلایل اجتماعی است ولی دلیل مهمتر، از نظر روان پزشکی، شخصیت است.

در روان پزشکی، اصطلاحی به عنوان «نقش قربانی را بازی کردن» داریم. کسی که چنین قشی را می پذیرد، با آن عملا از نظر درونی ارضا می شود چون وقتی تحت ظلم و ستم قرار می گیرد، در ارتباط بعدی با فرد ظالم، می تواند از ظملی که به او شده، استفاده کند و او را از نظر عاطفی و روانی تحت فشار قرار دهد. یک نمونه بسیار شایع، زنی است که کتک می خورد و آزار می بیند و مرد مثلا روز بعد می تواند آن را با یک هدیه جبران کند!

البته خیلی از این اتفاق ها، در ناخودآگاه افراد می افتد؛ یعنی این گونه نیست که خانمی که کتک می خورد یا به طریق دیگری به او ظلم می شود، نقش قربانی را به خاطر پول یا هدیه بعد از آزار می پذیرد؛ او خودش هم متوجه این بازی نیست چون خیلی وقت ها رفتن در قالب این نقش، به علت ویژگی های شخصیتی و ناخودآگاه است. این دو نفر ممکن است بی آنکه متوجه باشند، سال ها بازی را ادامه دهند و هر دو از نظر درونی ارضا شوند و نیازهایشان برآورده شود.

متاسفانه، گاهی جامعه مردسالار، این الگو را توجیه می کند که باعث تقویت آن می شود؛ نمونه بسیار باارزش این است که ظلم مرد را به مراقبت و حمایت او از زن، تعبیر می کند. شایع ترین مثال در این زمینه، مرد و زنی هستند که سال های طولانی با هم زندگی کرده اند و مرد همواره ظالم، بدبین، معتاد، بیکار، فحاش و… بوده و زن در کمال مظلومیت کنار او مانده و حاضر نبوده به دلایلی که گفتیم، جدا شود.

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

وقتی دقیق تر بررسی می کنیم، معمولا به این نتیجه می رسیم که این خانم ها شخصیت وابسته دارند. افرادی با این شخصیت، برای نگه داشتن طرف مقابل حاضرند همه کاری انجام دهند چون او را قوی ترین می دانند و به او به چشم کسی نگاه می کنند که می تواند تمام نیازهایشان را برآورده کند و برایشان امنیت مالی، جانی، روانی و جنسی فراهم می کند. چنین افرادی، مدام توجیه هایی در آستین دارند؛ مثلا وقتی به آنها می گوییم: «کتکت زد»، می گویند: «تقصیر خودم بود، عصبانی اش کردم!» می گوییم: «درخانه را رویت قفل می کند.» جواب می دهند: «مواظبمه آخه جامعه خراب است.» می گوییم: «به تو خرجی نمی دهد.» می گویند: «خب خودش همه چیز می خرد و به خانه می آورد.» می گوییم: «بداخلاق و بددهن است.» می گویند: «مرد همینه دیگه…»

نکته جالب این است که فرد قربانی، معمولاد قدرت را در دست دارد. او با قربانی و مظلوم جلوه دادن خود، خیلی از خواسته هایش را در خانه پیش می برد.

چرا اعظم ظلم را پذیرفت

وقتی به قصه زندگی خانم اعظم و همسرش و آنچه بر سر بچه ها آمده با دقت نگاه می کنیم، پی می بریم حتما اختلال روان پزشکی شدیدی در هر دو طرف وجود داشته است. شاید هم مادر، افسردگی شدیدی داشته که اینقدر در مقابل ظلم و آزار بچه هایش، منفعلانه برخورد کرده.

به این موضوع از بعد دیگری هم می توان پرداخت؛ ما اصطلاحی به عنوان «جنون مشترک» داریم؛ جنون دونفره، سه نفره و… به این معناست که خیلی وقت ها در یک سیستم بسته، یک نفر دچار اختلالی است و آن را به دیگران هم منتقل می کند؛ مثلا مردی که ممکن است جنون داشته باشد، متوهم، هذیانی و بدبین باشد، فضا را به گونه ای فراهم می کند که به دیگران بقبولاند بیرون ناامن است و اتفاق های خطرناکی ممکن است بیفتد و من مراقب شما هستم. ممکن است خانمی که به او ظلم می شود و دم نمی زند، از نظر شخصیتی چنان ضعیف یا آنقدر افسرده باشد که در جنون همسرش شریک شود.

به هر حال نمی توان به این سوال فکر نکرد که این خانم به احتمال زیاد فرصت فریاد زدن، فرار یا نشان دادن عکس العملی را داشته ولی چرا این کار را انجام نداده است وقتی شخصی مدت طولانی در نقش مغلوب باقی می ماند، حتی اگر فرصت فرار هم پیدا کند، نمی رود. مثل زندانی ای که سال ها در زندان مانده، مکانیسم های دفاعی اش از بین رفته و آنقدر ضعیف شده که قدرت و جرات بیرون رفتن از محیطی که در آن بوده، ندارد.

در برخی سایت ها نوشته بودند گویا این رفتارهای آزادهنده سال ها ادامه داشته و خانم اعظم حتی شکایت هم کرده بوده ولی چرا آن را پیگیری نکرده؟ موضوع این است که خیلی از خانم ها تا این مرحله پیش می روند و بعد پا پس می کشند. بنابراین نمی توانیم این موضوع را به سیستم قضایی و مردسالارانه بودن آن ربط بدهیم.

درست است که خانم اعظم طبق شنیده ها، توانایی مالی و هیچ پشتیبانی برای حمایت نداشته اما در خیلی موارد این شرایط هم مهیاست و خانم ظلم را می پذیرد و اقدامی نمی کند. این موضوع هیچ ربطی به طبقه اجتماعی و اقتصادی هم ندارد؛ بارها خانم های متمول (ثروتمند) را دیده ایم که به راحتی می توانند مستقل باشند ولی هیچ اقدامی نمی کنند و می گویند: «طلاق بگیرم دیگران چه می گویند! که چه بشود؟»

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

پس علاوه بر مشکلات اجتماعی، باورهای نادرسته و شخصیت های درونی هم در این زمینه تاثیر دارند. چرا این خانم شکایتش را پیگیری نکرده؟ سیستم قضایی مشکل داشته؟ می خواسته فقط همسرش را بترساند؟ اختلال شخصیتی داشته؟ چه چیز باعث شده در نهایت کار به اینجا بکشد؟ بلایی که این مرد بر سر همسر و فرزندانش آورده، غیرعقلانی است و مسلمان می دانسته بالاخره روزی لو می رود و کارش به مجازات می کشد اما چرا این کار را انجام داده؟

این مورد خاص به ما تلنگر می زند که حواسمان به خانواده هایی که مشابه این خانواده هستند، جلب شود. با وجود اینکه امروزه حمایت سیستم قضایی از خانم ها بیشتر شده، خود خانم ها به همدیگر توصیه می کنند که برای گرفتن حقشان اقدامی نکنند! گاهمی هم باورهایی که هنوز در تار و پود ذهن افراد ریشه دارد، باعث می شود تن به ظلم بدهند؛ مثال ساده اش خانم هایی هستند که به اصرار حق طلاق را می گیرند ولی حتی ۵ درصدشان از آن استفاده نمی کنند چون نمی خواهند شروع کننده طلاق باشند یا ترس هایی از برداشت های دیگران و… دارند یا ویژگی های شخصیتی شان اجازه این کار را به آنها نمی دهد.

تا زمانی که این آگاهی در افراد ایجاد نشود که برخی زندگی ها به جز آسیب بیشتر، فایده وادامه شان ارزشی ندارد، باز هم بارها شنیدن قصه ای مانند خانم اعظم، دور از ذهن نیست و فهماندن این موضوع به جلسه های متعدد و مشاوره نیاز دارد.

ضرورت مهارت آموزی

افرادی مثل خانم اعظم، مهارت جراتمندی را نیاموخته اند، نمی توانند حرفشان را بزنند و حقشان را بگیرند. کسانی که در چنین موقعیتی قرار دارند، یا باید از سیستم قانونی برای کمک استفاده کنند یا یک سیستم اخلاقی و شرعی یا مهارت های شخصی که احتمالا خانم اعظم هیچ کدام از اینها را نداشته و شیوه کمک گرفتن از آنها را نمی دانسته. داشتن مهارت های ارتباطی کهبه ساده ترین زبان، به آن «سیاست زنانه» می گویند و خانم ها آن را به دست آوردن رگ خواب همسر می دانند، قطعا موثر است. چطور است که در روستاهای دورافتاده، یک خانم بیسواد می تواند بچه های زیاد و همسر بداخلاق با باورهای مردسالارانه را مدیریت کند؟ علت این است که این خانم ها از نظر شخصیتی سالم هستند و مهارت هایی بلدند ولی متاسفانه در جامعه پیشرفته شهری و امروزی، خیلی از خانم ها این مهارت ها را نمی دانند و یاد نگرفته اند.

کسی که از همسرش شکایت می کند، حتما تا حدی اطلاعات دارد اما از نظر شخصیتی جراتمندی نداشته است؛ اصولا خیلی از خانم ها وقتی کار پیگری شکایت جدی می شود به طوری که حدس می زنند همسر یا به زندان محکوم می شود یا مجازات خواهدشد، انصراف می دهند. چرا؟ چون هدفشان ادامه زندگی با این فرد است.

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

آنها با این کار درواقع دنبال نجات یا کمک گرفتن از قانون نیستند، بلکه می خواهند از شکایت به عنوان حربه ای برای تغییر رفتار همسرشان استفاده کنند اما یک مرد بیمار با اختلال شخصیت ضداجتماعی، بدبینی، هذیانی یا دوقطبی این ترفند نمی ترسد، تغییر نمی کند و اصلاح نمی شود. این شکایت و پیگیری نکردن آن، اتفاقا تبعات بدی دارد چون این پیغام را به مرد می دهد که: بدان من اهل جداشدن نیستم، آنقدر ضعیفم که توان این کار را ندارم و جز بودن با تو، کاری نمی توان بکنم و جایی ندارم بروم! نتیجه اش هم تقویت رفتار مرد و راحت شدن خیالش و از بین رفتن ترسش است، مخصوصا اگر دچار اختلال روان پزشکی شدید باشد.

اگر خانمی یا حتی آقایی در چنین وضعیتی قرار دارد، حتما باید به مشاور مراجعه کند ولی لازم است بداند هیچ مشاوری نباید و نمی تواند به او بگوید به زندگی مشترکش ادامه بدهد یا ندهد و تصمیم نهایی با خود او است.

مساله مهم این است که آیا مراکزی که با قیمت مناسب به مردم مشاوره مناسبی بدهند، داریم؟ در بیشتر مراکز مشاوره دولتی؟ به خانم ها می گویند: «صبر و گذشت کن، زندگی ات را ادامه بده، امیدوار باش، درست می شه» اما چنین توصیه هایی اصلا علمی نیست و نتیجه اش همین اتفاق هاست. زندگی با گذشت بیش از حد یک نفر و تحمل، مشکل داراست و گذشت باید دونفره باشد تا زندگی متعدل شود. این مشاوره ها برای حل مشکل و بررسی آن نیستند و فقط می خواهند روی آن سرپوش بگذارند. در جلسه مشاوره نباید به طلاق یا ادامه زندگی اصرار کرد و فقط زندگی را بررسی می کنیم تا همسران بتوانند به نتیجه برسند.

*روان پزشک، عضو کمیته های روان درمانی و رسانه انجمن روان پزشکان ایران

Source link

 

روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

 

هفته نامه سلامت – دکتر حامد محمدی کنگرانی*: وقتی خبر وقایعی شبیه آنچه برای خانم اعظم و بچه هایش اتفاق افتاد، منتشر می شود، خیلی از مردم راحت شروع به قضاوت می کنند. اصولا بیشتر ما زندگی دیگران را از بیرون نگاه و تحلیل می کنیم؛ این مرد چطور همسرش را تحمل می کند یا این زن چرا این همه سال با چنین مردی زندگی کرده؟ حتی بچه ها هم مثلا ممکن است بگویند نمی دانیم مادر چطور پدرمان را این همه سال تحمل کرده است. اما موضوع این است که ما نمی دانیم سیستم ارتباطی آن دو چگونه است.
روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

روابط بیمارگونه

خانم هایی مثل اعظم که شکنجه می شوند، آسیب می بینند و تحت آزار و خشونت شدید قرار می گیرند، مورد هایی خاص هستند که در رابطه شان یکی از طرفین یا هر دو دچار اختلال روان پزشکی شدید، اعتیاد شخصیت بدبین با اختلال هذیانی و… است. این وقایع خیلی به فرهنگ ربط ندارد کمااینکه می بینیم در کشورهای دیگر و پیشرفته هم چنین اتفاق هایی می افتد؛ موضوع، دچار بودن یکی از طرفین یا هر دو به یک اختلال روان پزشکی شدید است.

نکته ای که در میان همه این اخبار، تحلیل ها و گزارش ها کمتر به آن توجه می شود، بررسی این مساله است که چرا یک نفر نقش قربانی و ظلم هایی که به او می شود، می پذیرد و به آن ادامه می دهد. از آنجا که جامعه ما مردسالار است، معمولا در بیشتر موادد، خانم ها  چنین نقشی را به دلایلی مثل وجود فرزند و ترس از جدا شدن از همسر، نداشتن پشتوانه ای برای مستقل زندگی کردن، نداشتن شغل، ترس از طلاق و نگاه جامعه و… ادامه می دهند. اینها دلایل اجتماعی است ولی دلیل مهمتر، از نظر روان پزشکی، شخصیت است.

در روان پزشکی، اصطلاحی به عنوان «نقش قربانی را بازی کردن» داریم. کسی که چنین قشی را می پذیرد، با آن عملا از نظر درونی ارضا می شود چون وقتی تحت ظلم و ستم قرار می گیرد، در ارتباط بعدی با فرد ظالم، می تواند از ظملی که به او شده، استفاده کند و او را از نظر عاطفی و روانی تحت فشار قرار دهد. یک نمونه بسیار شایع، زنی است که کتک می خورد و آزار می بیند و مرد مثلا روز بعد می تواند آن را با یک هدیه جبران کند!

البته خیلی از این اتفاق ها، در ناخودآگاه افراد می افتد؛ یعنی این گونه نیست که خانمی که کتک می خورد یا به طریق دیگری به او ظلم می شود، نقش قربانی را به خاطر پول یا هدیه بعد از آزار می پذیرد؛ او خودش هم متوجه این بازی نیست چون خیلی وقت ها رفتن در قالب این نقش، به علت ویژگی های شخصیتی و ناخودآگاه است. این دو نفر ممکن است بی آنکه متوجه باشند، سال ها بازی را ادامه دهند و هر دو از نظر درونی ارضا شوند و نیازهایشان برآورده شود.

متاسفانه، گاهی جامعه مردسالار، این الگو را توجیه می کند که باعث تقویت آن می شود؛ نمونه بسیار باارزش این است که ظلم مرد را به مراقبت و حمایت او از زن، تعبیر می کند. شایع ترین مثال در این زمینه، مرد و زنی هستند که سال های طولانی با هم زندگی کرده اند و مرد همواره ظالم، بدبین، معتاد، بیکار، فحاش و… بوده و زن در کمال مظلومیت کنار او مانده و حاضر نبوده به دلایلی که گفتیم، جدا شود.

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

وقتی دقیق تر بررسی می کنیم، معمولا به این نتیجه می رسیم که این خانم ها شخصیت وابسته دارند. افرادی با این شخصیت، برای نگه داشتن طرف مقابل حاضرند همه کاری انجام دهند چون او را قوی ترین می دانند و به او به چشم کسی نگاه می کنند که می تواند تمام نیازهایشان را برآورده کند و برایشان امنیت مالی، جانی، روانی و جنسی فراهم می کند. چنین افرادی، مدام توجیه هایی در آستین دارند؛ مثلا وقتی به آنها می گوییم: «کتکت زد»، می گویند: «تقصیر خودم بود، عصبانی اش کردم!» می گوییم: «درخانه را رویت قفل می کند.» جواب می دهند: «مواظبمه آخه جامعه خراب است.» می گوییم: «به تو خرجی نمی دهد.» می گویند: «خب خودش همه چیز می خرد و به خانه می آورد.» می گوییم: «بداخلاق و بددهن است.» می گویند: «مرد همینه دیگه…»

نکته جالب این است که فرد قربانی، معمولاد قدرت را در دست دارد. او با قربانی و مظلوم جلوه دادن خود، خیلی از خواسته هایش را در خانه پیش می برد.

چرا اعظم ظلم را پذیرفت

وقتی به قصه زندگی خانم اعظم و همسرش و آنچه بر سر بچه ها آمده با دقت نگاه می کنیم، پی می بریم حتما اختلال روان پزشکی شدیدی در هر دو طرف وجود داشته است. شاید هم مادر، افسردگی شدیدی داشته که اینقدر در مقابل ظلم و آزار بچه هایش، منفعلانه برخورد کرده.

به این موضوع از بعد دیگری هم می توان پرداخت؛ ما اصطلاحی به عنوان «جنون مشترک» داریم؛ جنون دونفره، سه نفره و… به این معناست که خیلی وقت ها در یک سیستم بسته، یک نفر دچار اختلالی است و آن را به دیگران هم منتقل می کند؛ مثلا مردی که ممکن است جنون داشته باشد، متوهم، هذیانی و بدبین باشد، فضا را به گونه ای فراهم می کند که به دیگران بقبولاند بیرون ناامن است و اتفاق های خطرناکی ممکن است بیفتد و من مراقب شما هستم. ممکن است خانمی که به او ظلم می شود و دم نمی زند، از نظر شخصیتی چنان ضعیف یا آنقدر افسرده باشد که در جنون همسرش شریک شود.

به هر حال نمی توان به این سوال فکر نکرد که این خانم به احتمال زیاد فرصت فریاد زدن، فرار یا نشان دادن عکس العملی را داشته ولی چرا این کار را انجام نداده است وقتی شخصی مدت طولانی در نقش مغلوب باقی می ماند، حتی اگر فرصت فرار هم پیدا کند، نمی رود. مثل زندانی ای که سال ها در زندان مانده، مکانیسم های دفاعی اش از بین رفته و آنقدر ضعیف شده که قدرت و جرات بیرون رفتن از محیطی که در آن بوده، ندارد.

در برخی سایت ها نوشته بودند گویا این رفتارهای آزادهنده سال ها ادامه داشته و خانم اعظم حتی شکایت هم کرده بوده ولی چرا آن را پیگیری نکرده؟ موضوع این است که خیلی از خانم ها تا این مرحله پیش می روند و بعد پا پس می کشند. بنابراین نمی توانیم این موضوع را به سیستم قضایی و مردسالارانه بودن آن ربط بدهیم.

درست است که خانم اعظم طبق شنیده ها، توانایی مالی و هیچ پشتیبانی برای حمایت نداشته اما در خیلی موارد این شرایط هم مهیاست و خانم ظلم را می پذیرد و اقدامی نمی کند. این موضوع هیچ ربطی به طبقه اجتماعی و اقتصادی هم ندارد؛ بارها خانم های متمول (ثروتمند) را دیده ایم که به راحتی می توانند مستقل باشند ولی هیچ اقدامی نمی کنند و می گویند: «طلاق بگیرم دیگران چه می گویند! که چه بشود؟»

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

پس علاوه بر مشکلات اجتماعی، باورهای نادرسته و شخصیت های درونی هم در این زمینه تاثیر دارند. چرا این خانم شکایتش را پیگیری نکرده؟ سیستم قضایی مشکل داشته؟ می خواسته فقط همسرش را بترساند؟ اختلال شخصیتی داشته؟ چه چیز باعث شده در نهایت کار به اینجا بکشد؟ بلایی که این مرد بر سر همسر و فرزندانش آورده، غیرعقلانی است و مسلمان می دانسته بالاخره روزی لو می رود و کارش به مجازات می کشد اما چرا این کار را انجام داده؟

این مورد خاص به ما تلنگر می زند که حواسمان به خانواده هایی که مشابه این خانواده هستند، جلب شود. با وجود اینکه امروزه حمایت سیستم قضایی از خانم ها بیشتر شده، خود خانم ها به همدیگر توصیه می کنند که برای گرفتن حقشان اقدامی نکنند! گاهمی هم باورهایی که هنوز در تار و پود ذهن افراد ریشه دارد، باعث می شود تن به ظلم بدهند؛ مثال ساده اش خانم هایی هستند که به اصرار حق طلاق را می گیرند ولی حتی ۵ درصدشان از آن استفاده نمی کنند چون نمی خواهند شروع کننده طلاق باشند یا ترس هایی از برداشت های دیگران و… دارند یا ویژگی های شخصیتی شان اجازه این کار را به آنها نمی دهد.

تا زمانی که این آگاهی در افراد ایجاد نشود که برخی زندگی ها به جز آسیب بیشتر، فایده وادامه شان ارزشی ندارد، باز هم بارها شنیدن قصه ای مانند خانم اعظم، دور از ذهن نیست و فهماندن این موضوع به جلسه های متعدد و مشاوره نیاز دارد.

ضرورت مهارت آموزی

افرادی مثل خانم اعظم، مهارت جراتمندی را نیاموخته اند، نمی توانند حرفشان را بزنند و حقشان را بگیرند. کسانی که در چنین موقعیتی قرار دارند، یا باید از سیستم قانونی برای کمک استفاده کنند یا یک سیستم اخلاقی و شرعی یا مهارت های شخصی که احتمالا خانم اعظم هیچ کدام از اینها را نداشته و شیوه کمک گرفتن از آنها را نمی دانسته. داشتن مهارت های ارتباطی کهبه ساده ترین زبان، به آن «سیاست زنانه» می گویند و خانم ها آن را به دست آوردن رگ خواب همسر می دانند، قطعا موثر است. چطور است که در روستاهای دورافتاده، یک خانم بیسواد می تواند بچه های زیاد و همسر بداخلاق با باورهای مردسالارانه را مدیریت کند؟ علت این است که این خانم ها از نظر شخصیتی سالم هستند و مهارت هایی بلدند ولی متاسفانه در جامعه پیشرفته شهری و امروزی، خیلی از خانم ها این مهارت ها را نمی دانند و یاد نگرفته اند.

کسی که از همسرش شکایت می کند، حتما تا حدی اطلاعات دارد اما از نظر شخصیتی جراتمندی نداشته است؛ اصولا خیلی از خانم ها وقتی کار پیگری شکایت جدی می شود به طوری که حدس می زنند همسر یا به زندان محکوم می شود یا مجازات خواهدشد، انصراف می دهند. چرا؟ چون هدفشان ادامه زندگی با این فرد است.

روان شناسی درد «اعظم و بچه هایش»

آنها با این کار درواقع دنبال نجات یا کمک گرفتن از قانون نیستند، بلکه می خواهند از شکایت به عنوان حربه ای برای تغییر رفتار همسرشان استفاده کنند اما یک مرد بیمار با اختلال شخصیت ضداجتماعی، بدبینی، هذیانی یا دوقطبی این ترفند نمی ترسد، تغییر نمی کند و اصلاح نمی شود. این شکایت و پیگیری نکردن آن، اتفاقا تبعات بدی دارد چون این پیغام را به مرد می دهد که: بدان من اهل جداشدن نیستم، آنقدر ضعیفم که توان این کار را ندارم و جز بودن با تو، کاری نمی توان بکنم و جایی ندارم بروم! نتیجه اش هم تقویت رفتار مرد و راحت شدن خیالش و از بین رفتن ترسش است، مخصوصا اگر دچار اختلال روان پزشکی شدید باشد.

اگر خانمی یا حتی آقایی در چنین وضعیتی قرار دارد، حتما باید به مشاور مراجعه کند ولی لازم است بداند هیچ مشاوری نباید و نمی تواند به او بگوید به زندگی مشترکش ادامه بدهد یا ندهد و تصمیم نهایی با خود او است.

مساله مهم این است که آیا مراکزی که با قیمت مناسب به مردم مشاوره مناسبی بدهند، داریم؟ در بیشتر مراکز مشاوره دولتی؟ به خانم ها می گویند: «صبر و گذشت کن، زندگی ات را ادامه بده، امیدوار باش، درست می شه» اما چنین توصیه هایی اصلا علمی نیست و نتیجه اش همین اتفاق هاست. زندگی با گذشت بیش از حد یک نفر و تحمل، مشکل داراست و گذشت باید دونفره باشد تا زندگی متعدل شود. این مشاوره ها برای حل مشکل و بررسی آن نیستند و فقط می خواهند روی آن سرپوش بگذارند. در جلسه مشاوره نباید به طلاق یا ادامه زندگی اصرار کرد و فقط زندگی را بررسی می کنیم تا همسران بتوانند به نتیجه برسند.

*روان پزشک، عضو کمیته های روان درمانی و رسانه انجمن روان پزشکان ایران

Source link

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


azam
Google
About 565,000 results (0.81 seconds)
Search Results
روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» - Bartarinha.IR | برترین ها
www.bartarinha.ir › سلامت › روان شناسی
Translate this page
وقتی خبر وقایعی شبیه آنچه برای خانم اعظم و بچه هایش اتفاق افتاد، منتشر می شود، خیلی از مردم راحت شروع به قضاوت می کنند. اصولا بیشتر ما زندگی دیگران را از ...
روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» - دایرکتوری سلامت
www.hdir.ir/.../68552-روان-شناسی-دردِ-«اعظم-و-بچه-ه...
Translate this page
2 hours ago - وقتی خبر وقایعی شبیه آنچه برای خانم اعظم و بچه هایش اتفاق افتاد، منتشر می شود، ... روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ... دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ...
Images for ‫روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵‬‎Report images
Image result for ‫روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵‬‎
2 hours ago
Image result for ‫روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵‬‎
2 hours ago
Image result for ‫روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵‬‎
Image result for ‫روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵‬‎
2 hours ago
More images for روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
ویترینی از مطبوعات امروز (دوشنبه 20 اردیبهشت 95) - خبر 90
khabar90.ir/news/171824
Translate this page
ویترینی از مطبوعات امروز (دوشنبه 20 اردیبهشت 95). 1 ساعت قبل ... قیمت طلا، سکه و ارز؛ یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ .... برخی... روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش».
تندر90مدل1390 - مرجع مقالات و اخبار روز ایران و جهان
www.rahta.com/q/تندر90مدل1390
Translate this page
۱۵:۴۹:۳۸, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». ۱۱:۱۹:۳۶, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. طنز؛ آن مرد آمد! ۱۱:۱۸:۳۲, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. نوزاد پاندا بدون لباس پاندایی به ...
کاربردفشارسنج - مرجع مقالات و اخبار روز ایران و جهان
www.rahta.com/q/کاربردفشارسنج
Translate this page
۱۵:۴۹:۳۸, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». ۱۱:۱۹:۳۶, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. طنز؛ آن مرد آمد! ۱۱:۱۸:۳۲, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. نوزاد پاندا بدون لباس پاندایی به ...
پیازترشی - مرجع مقالات و اخبار روز ایران و جهان
www.rahta.com/q/پیازترشی
Translate this page
۱۵:۴۹:۳۸, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». ۱۱:۱۹:۳۶, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. طنز؛ آن مرد آمد! ۱۱:۱۸:۳۲, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. نوزاد پاندا بدون لباس پاندایی به ...
الکتروشوک - مرجع مقالات و اخبار روز ایران و جهان
www.rahta.com/q/الکتروشوک
Translate this page
۱۵:۴۹:۳۸, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». ۱۱:۱۹:۳۶, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. طنز؛ آن مرد آمد! ۱۱:۱۸:۳۲, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵. نوزاد پاندا بدون لباس پاندایی به ...
برخورد گرم قلعه نویی و مظلومی+عکس - نیوز
9us.ir/news/177588
Translate this page
تاریخ نشر : دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 مشاهده : 113 سایر اخبار اخبار و حوادث ارسال به دوست ارسال به دوست RSS ... روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». هفته نامه سلامت ...
مادری که دردش را با دخترش قسمت کرد - خبر
chifeed.ir/مادری-که-دردش-را-با-دخترش-قسمت-کرد/
Translate this page
1 hour ago - روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» .... ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴ · انواع سونوگرافی بارداری بازی و سرگرمی · اهمیت بازی ... انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹.
روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» | آی آموزش
amozesh.org › سلامت
Translate this page
خانه / سلامت / روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» ... وقتی خبر وقایعی شبیه آنچه برای خانم اعظم و بچه هایش اتفاق افتاد، منتشر می شود، خیلی از ... سلامت ۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ..... دانشگاه یاسوج از برپایی جشنواره حرکت در این دانشگاه از تاریخ 25 اردیبهشت خبر داد.
الف - ۲۱ روز شکنجه زجرآور برای زن بی پناه - مشهد
alef.ir/vdcevf8xwjh8exi.b9bj.html?347382
Translate this page
اعظم پس از ۲۱ روز شکنجه توسط شوهرش، هنوز زنده است؛ او و دخترانش ۲۱ روز غذا ... تاریخ انتشار : جمعه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۸ ... درد مشترک (3665000) (alef-11) ...... شیشه در امان نبودند یک روز بچه هایشان را باتوهم بهشت رفتن سربریدند یک روز پدر و .... قابل توجه کارشناسان روان شناس که می گن معتاد مجرم نیست معتاد مریض هست - نه ...
ایسنا - اعظم زنده است...
isna.ir/fa/news/95020301001/اعظم-زنده-است
Translate this page
Apr 22, 2016 - اعظم زنده است، اعظم بعد از 21 روز شکنجه توسط شوهرش، هنوز زنده است؛ او و دخترانش 21 روز آب و... ... کرده است، اما بعد از آن به علت ترس از تهدیدات شوهرش و بی پدر شدن بچه‌هایش، ... اعظم وقتی دارد از تهمت شوهرش به خود، حرف می‌زند، انگار درد بیشتری می‌کشد، .... زهرا | سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ | پاسخ .... مردک رواني!
همه گیاهان دارویی بی‌ضرر نیستند | ایراتو
irato.ir/fa/news/.../همه-گیاهان-دارویی-بی‌ضرر-نیستند/
Translate this page
24 mins ago - روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» · اندازه دور کمر نشان دهنده ریسک ... Hamshahri Online Logo. دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 | به روز شده: 1 دقیقه قبل ...
سرازیر شدن زنان معتاد شهرستانی به سوی کمپ های تهران | خط برتر
www.khatebartar.com/.../سرازیر-شدن-زنان-معتاد-شهر...
Translate this page
بچه ها معمولا گرسنه می‌ماندند تا اینکه از بچه هایم خواستم که به خانه مادرم بروم و از او کمک بخواهند. ... فرزندش است و می گوید: خودم این درد را کشیده ام و راضی نیستم خدایی ناکرده پسرم معتاد شود و برای همین از ... سلامت نیوز | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ | ... قتل والدین به دست پسر روانی · روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» · به دنیا آمدن درخماری!
دانلود فیلم و عکس شکنجه اعظم مشهدی توسط همسر 18+ | سایت تفریحی ...
nasimfun.com › اخبار
Translate this page
Apr 23, 2016 - دانلود فیلم شکنجه اعظم مشهدی که 21 روز خودش و دو فرزندش توسط همسر شکنجه ... ترس از تهدیدات شوهرش و بی پدر شدن بچه‌ هایش، شکایت‌ های خود را پس گرفته است. ... وحشتناک بوده و اصلا کار یک انسان با روان سالم نبوده است، شوهرش او را داخل ... گوید که تو همسرم را می‌ شناسی و با هم رابطه داشته‌ اید، مرد که اوضاع زن و بچه‌ ها ...
دمادم | دومین روز گردهمایی منتخبان مجلس دهم آغاز شد
damadam.ir/ایلنا-ilna/اخبار...نشده/.../2397012
Translate this page
2 hours ago - دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ .... ۱۱ روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» · ۱۲ سهمیه کامل ایران و روسیه در کشتی آزاد و فرنگی · ۱۳ وزارت اطلاعات علیه تخریب ...
گفتگو با دی کاپریو، طرفدار سرسخت محیط زیست! - جدیدترین سایت
jadidtarinsite.com/گفتگو-با-دی-کاپریو،-طرفدار-س...
Translate this page
8 mins ago - وقتی بچه بودم کارگردان هایی که برای انتخاب هنرپیشه می آمدند، ردخور نداشت که مرا رد کنند. ... تا بچه آورده بودند که فقط از روی قیافه شان ببینند به درد بازیگری می .... روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش» · کاهش میل جنسی بیماری نیست؟
تصویری از گل تراکتوری ها که رحمتی خیلی دیر به آن رسید!
funion.ir/news/137363
Translate this page
تاریخ نشر : دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 مشاهده : 4 سایر اخبار اخبار و حوادث ارسال به دوست ارسال به دوست RSS. رحمتی روی ... روان شناسی دردِ «اعظم و بچه هایش». هفته نامه ...
میگنا - خواص درمانی سیر و خواندنی هایی درباره آن
www.migna.ir/vdci.wawct1auybc2t.html
Translate this page
Sep 27, 2011 - مسئولان بیماری‌های اعصاب و روان را انکار نکنند · شایع‌ترین سن .... و نیز امام فرموده «بوسیله سیر دردهای خود را درمان کنید». تا سال ۱۹۹۶ .... در مورد بچه ها شیر را فاسد میکند و آنها را به نفخ شکم و دل درد میکند. برای رفع .... نام علمی Allium sativum گیاه شناسی .... مواد موثر آن ها در بدن استخراج نشده و قسمت اعظم آن دفع می شود.
روشهای غلبه بر افسردگی ناشی از سوگ - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/.../روشهای-غلبه-بر-افسردگی-ناشی-از-سوگ
Translate this page
وقتی پزشك تاریخچه شروع درد و مشكل را بررسی می كند به زمان از دست دادن یكی از ... آسیب شناسی فقدان و سوگ یك عزیز و چگونگی برخورد با آن مسأله ای جدی است كه شناخت ... بر اثر فقدان عزیزی شادمانی كند این مسأله نگران كننده است و نشانه هایی از روان پریشی را گوشزد می كند. ... عاشق فرزندانش و همیشه می گفت: من فدایی بچه هایم هستم!
۲۱ روز شکنجه زجرآور برای زن بی‌پناه و 2 دخترش در مشهد+تصاویر - آفتاب
aftabnews.ir/.../۲۱-روز-شکنجه-زجرآور-برای-زن-بی‌پن...
Translate this page
اعظم زنده است، اعظم بعد از 21 روز شکنجه توسط شوهرش، هنوز زنده است؛ او و ... بعد از آن به علت ترس از تهدیدات شوهرش و بی پدر شدن بچه‌هایش، شکایت‌های خود را پس گرفته است. ... اعظم وقتی دارد از تهمت شوهرش به خود، حرف می‌زند، انگار درد بیشتری می‌کشد، ..... نا شناس. | RUSSIAN FEDERATION |. ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶. چه ربطی داشت؟! ناشناس.
انجمن علمي روانشناسي باليني ایران - iran cpa
www.irancpa.com/NewsByCategory.aspx?cat=2&type=archived
انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران نهمین مجمع عمومي عادی سالیانه( نوبت دوم) و پنجمین .... تحقيقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مهر ماه سال ۱۳۹۳ برگزار نمايد. ...... به اطلاع کلیه روانشناسان و دانشجویان گرامی می رساند سخنرانی اردیبهشت ماه ...... موجود در: فنجان های کوچک مخصوص کودکان ، عروسک هایی که برای دندان درد کودک به ...
کودک آزاری در مهد کودک اردبیل + فیلم - افکارنیوز
www.afkarnews.ir/.../349138-کودک-آزاری-در-مهد-کودک...
Translate this page
Jul 14, 2014 - الان نباید مورد ارزیابی روانشناسی قرار بگیره قبل از پذیرش در مهد باید این کار رو میکردند. ..... خیلی بد بود پسرم منم مهد کودک میره وقتی این فیلم دیدم تمام روز سرم درد میکرد نمی دونم چی باید به این آدمها ... خونه این فیلم و دیدم خیلی ناراحت شدم زیرا که بچه هایمان را به چنین وحشی هایی می سپاریم .... اعظم ۱۳۹۳/۰۴/۲۶ ۰۰:۴۸.
وبلاگ روانشناسی شفای درون - روانشناسی کودک و نوجوان
mbabakhani.blogfa.com/cat-2.aspx
Translate this page
بدگویی میکنید، درد دل میکنید، مقابل فرزندتان به او پرخاش می کنید. ..... بچه هایی که اضطراب دارند بخصوص موقع جدا شدن از پدر و مادر دچار مشکل می شوند . ...... تاريخ : شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۲ | 23:52 | نویسنده : مریم باباخانی ..... به این ترتیب چگونگی بروز احساسات و رفتار والدین، بخش اعظم تاریخچه روزها و ..... اردیبهشت ۱۳۹۵.
نشانه های اختلالات شایع روانی چیست؟ - پارسینه
www.parsine.com/.../نشانه-های-اختلالات-شایع-روانی-چ...
Translate this page
Dec 1, 2015 - به‌روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲ ... آنها دلیل ناسازگاری او را نمی فهمند و حتی شاید هرگز به روان شناس یا مشاوری برای حل مشکل مراجعه نکنند و این ...
دانلود پایان نامه روانشناسی بررسی رابطه سلامت روانی با بهزیستی - پروژه
www.prozhe.com/دانلود-پایان-نامه-روانشناسی-کودکان
Translate this page
تاریخ : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ___دسته بندی : پایان نامه, رشته روانشناسی .... رو فعال کنید و مطالب بروز، کاربردی و آموزشی رو برای بچه ها با تلگرام پست کنید. ... اگه میشه پایان نامه هایی در مورد رابطه سبک دلبستگی مادر بر اضطراب کودک رو برام سریع ... خرداد ۲۰, ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۷ ب.ظ .... اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۳ در ۳:۱۶ ب.ظ .... اعظم السادات حسینی می‌گه:.
لجبازی - کودک فردا
koodakefarda.ir/مشکلات-رفتاری/لجبازی/
Translate this page
در مورد دختر ۸ ساله تان باید در کل وضعیت روانی کودک و مسائل زمینه ای بررسی بیشتری ... برای پسرتان غیر مستقیم تر عمل کنید حواسش را پرت کنید و بازی هایی با انگشتانش ...... در پاسخ به اعظم ... میخوام یا پام درد می کنه یا گشنمه وقتی اینارو نمیگه جیش دارمو که اصلا نمیگه وقتی گشنه ..... نسترن - اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۰ ق.ظ.
برچسب ها - بخیه زایمان طبیعی - نی‌ نی‌ بان
niniban.com/fa/tag/1/بخیه%20زایمان%20طبیعی
Translate this page
ده روزه زایمان طبیعی کردم واژنم خیلی درد می کنه. ... بعد از ۱۰ روز از زایمانم جای بخیه هایم عفونت. ... ترسم پاسخ دکتر اعظم السادات موسوی متخصص زنان و زایمان.
زندگی سالم - آرشیو - سلامت آنلاین
salamatonline.ir/archive/pl/25/زندگی-سالم
Translate this page
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ Wed 04 May 2016 ... اثر مفید انجام حجامت بر کاهش درد و درمان بیماری‌ها ... اختلالات روانشناسی تربیت کودک دختر بچه اوتیسم ۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۰. افزایش ۲۰ درصدی ابتلای نوزادان به اوتیسم با سزارین ... سلامت آنلاین- وکیل مدافع "اعظم" زنی که 21 روز از سوی شوهرش مورد شکنجه قرار گرفته است، گفت: در حال ...
توصيه هايي براي درمان افسردگي - شفاف
www.shafaf.ir/fa/news/109849/توصیه-هایی-برای-درمان-افسردگی
شما بايد بدانيد ديگران اين مشكل را چگونه حل كرده اند و چه درمان هايي براي اين .... اعظم. | Iran, Islamic Republic of |. ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱. اصلاً به زور به یه موضوعی چنگ ... من دانشجوی رشته روانشناسی هستم شما اشتباه فکر میکنین .... ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ .... درمون دردم بشه اما چیزی پیدا نمیکنم همش نفسم تنگه و از شدت افسردگی مدام قلب درد دارم.
درد دل های روزبه - سایک نیوز
psychnews.ir/44/درد-دل-های-روزبه.html
Translate this page
Nov 8, 2015 - روزبه یکی از نام آشنا ترین و قدیمی ترین بیمارستان هایی است که با حیاط و باغ بزرگش محلی برای نگهداری بیماران روانی بوده است. بیمارانی که هر کدام داستان خود را دارند و درد روانی خود را در روزبه ... جدید در کادر پرستاری و ۳۰ نیروی جدید در حوزه‌های روانشناسی، کاردرمانی و ..... خشونت خانگی: علت رفتار همسر اعظم چه بود؟
نهم ارديبهشت روز روانشناس - باکس 98
box98.ir/search/?...نهم%20ارديبهشت%20روز%20روان...
Translate this page
محقق این مطالعه آلیس ایگلی دکتر و استاد روانشناسی و همکار هیئت علمی در. ... ریحانه عزیزی روانشناس گفت: همدلی باعث بهبود روابط اجتماعی و بهتر درک کردن درد و رنج دیگران می‌شود. ... گفت: نبود نهاد اجتماعي و حمايتي براي پناه دادن و حفاظت از جان اعظم و بچه هايش، مهم ترين علت تحمل شكنجه ..... فال روزانه امروز جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ -آکا.
سایت تخصصی بانوان : رابطه نامشروع با زن متاهل در پشت بام !
banoo1.com/رابطه-نامشروع-با-زن-متاهل-در-پشت-بام....
Translate this page
May 11, 2013 - چندباری نسرین آمد تا بچه‌هایش را ببرد و این‌طور بود که با هم آشنا شدیم. ... اعظم در دوشنبه ۳۱ در تاریخ تیر ۱۳۹۲ - ۱:۰۳ ق.ظ. داستان نویسی برای جذب بازدید ... داشتن یا مشکله روانی‌ دارن من ب کار انجور آدما نه اعتراضی دارم نه حق میدم .... اون بدبخت كه گرفتار درد خودش بوده. ... در سه شنبه ۲ در تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۶:۲۰ ب.ظ.
ایران نیوز آنلاین - روانشناسی بسیار قوی پشت داستان فیلم «اتاق» است
irannewsonline.ir/1395/01/21/9084/
Translate this page
Apr 9, 2016 - شاکری گفت: فیلم بیشتر بر روی کودک پیاده شده بود، روانشناسی ... پدر این بچه فقط آمد و آن‌ها را در اتاق زندانی کرد، درحالی‌که نویسنده می‌توانست بیشتر به این شخصیت بپردازد. ... هم نویسنده و هم کتاب‌خوان را معلم تربیت می‌کند ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۰ ... پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار استخدامی آموزش و پرورش | مرجع آگهی های استخدام
www.estekhdami.org/اخبار-استخدامی-آموزش-و-پرورش
Translate this page
در اردیبهشت ماه سال ۹۲ وزیر وقت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی در این ... و گفت: براساس این طرح فوق العاده شغل هایی که معلمان دریافت خواهند کرد نسبت به .... خبر ۲۰ فروردین ۹۴: سهمیه مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش ...... با سلام من لیسانس روانشناسی هستم اگه به فکر بهداشت روان بچه ها هستید لطفا از ...
تغییر رشته - مشاوره
www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=851&Question...
Translate this page
سلام من کارمند هستم خمسم رو هرسال پرداخت میکنم و هرماه مبلغی ب دو بچه یتیم و بدسرپرست کمک ... تگ ها : تاریخ پرسش :يکشنبه 12/2/1395 | مشاور :اعظم بوربوراژدری | گروه :پروژه های دانش آموزی ... برا چه رشته هایی میشه تغییر گرایش دادو با چه شرایطی. تگ ها : تغییر رشته ارشد روانشناسی روانپزشکی پزشکی تاریخ پرسش :سه شنبه ...
سیاستمدار کیست؟ - سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان ...
www.tabnak.ir › صفحه نخست › سياسي
Translate this page
Jul 10, 2013 - به‌روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۲ ..... رو انتخاب کردم و خدا رو شکر الان هم در آستانه ورود به مقطع دکتری هستم ولی بچه هایی که هم .... تازه این زبان انگلیسی است که زبان پیش‌فرض در ایجاد رابطه با دنیاست و بخش اعظم ادبیات سیاسی .... علاوه برنکاتی که دکتر فرمودند سلامت روانی یک سیاستمدار هم نکته بسیار مهمی ...
ارسال پیام و نظر :: بیان معنوی - ناشر آثار استاد پناهیان
bayanmanavi.ir/post/16
برای این کار قصد داریم با بچه هایی که به دیدار حضرت اقا امدند تابستان یک سایت .... ۰۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۴۸ سید علی مرتضوی ...... اونهم قسمت نشد میحا م حالا برم رشته روانشناسی میخواستم نظر استاد عزیز را بدونم. ...... جناب آقای پناهیان، درد دلی دارم که مناسب دیدم آن را با شما در میان بگذارم. ...... رهبر انقلاب در مورخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ فرمودند :.
روانشناسی شادی - آفتاب
www.aftabir.com › مقالات › علوم انسانی › روانشناسی
Translate this page
Feb 4, 2010 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ زمان ... روانشناسی روانشناسی شادی کد A180526 ... پدید می آ ید که ازآن به شادی ونشاط تعبیر می شود وبا واژه هایی چون شادمانی سرود . ... به نام خانه شادی و تنها کسی که یتیمان و بچه ها را خوشحال کند به آن داخل می شود . .... امام علی (ع) به نقل از پیامبر اعظم (ص) می فرماید : کسی که برای رفع نیاز و ...
استاد فاسد دانشگاه چمران اخراج شد - بولتن نیوز
www.bultannews.com › صفحه نخست › سیاسی
Dec 26, 2011 - خطاب به اعظم اولن این قضیه بزرگ هست کلن و نمیشه اینو انکار کرد دوم ... این بیماران روانی رو با این بهانه های جبهه گیرانه معصوم جلوه ندید. .... مگر دختر خانم هایی که اغفال شده اند یا مشوند نادانانسته تن میدهند یا ... این که اسمش استاده دست کم 12 سال تو دانشگاه درس خونده اغفال پند تا بچه از هر .... به درد لاي جرز ديوار ميخوره.
اردیبهشت ۱۳۹۰ - روان شناسی زبان - blogfa.com
zabanshenasyfarsi.blogfa.com/9002.aspx
Translate this page
روان شناسی زبان - زبان شناسی. ... جمعه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۰ ..... نوشته شده توسط اعظم عابديني در 17:47 | لینک ثابت • نظر بدهید ..... کودک باید به خاطر بسپارد که چه واژه هایی {((گرسنه))و((درد))} به کار رفته اند و آن ها را به احساساتی که در ذهن خود ...
آموزشی اجتماعی \-روانشناسی ورزشی - صفحه نخست
newsgold.ir/.../آموزشی++اجتماعی+%5C-روانشناسی+ور...
Translate this page
6 days ago - مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ ، خدمات‌ اجتماعي‌ و تعاون‌ در اسلام‌، مبانی‌ روانشناسی‌، ریاضیات‌ .... روش هایی كه كاربست علوم نامبرده در بالا را تسهیل كنند. .... اعظم رمضان زاده چرمی ..... 18/2/95 ساعت 15 از فصل 1 الی 5بهداشت روانی مورخ 20/02/95 ساعت 15 از فصل 1 ... عاشقانه ترین غزل برای عزیزترین م · تعداد بچه های محمدعلی حسین زاده ...
با علائم افسردگی آشنا شوید - خبرآنلاین
www.khabaronline.ir/Detail/40370
Translate this page
Jan 28, 2010 - دردهای بی دلیل: افزایش دردهای فیزیکی مثل سر درد، درد پشت، دردهای ماهیچه ای و درد های شکمی ..... دارم جالب تر از این من خودم دانشجو رشته روانشناسی هستم ولی با این حال خودم همین .... کنم یکی از روش هایی که من بهش متوسل شدم پرداختن به کارهایی بود که .... بچه ها شايد شعار باشه ولي منم بدجوري افسرده بودم ولي نماز واقعا روي ...
خفاش شب و صداي جيغ زناني که در سياهي شب گم شد - باشگاه خبرنگاران
www.yjc.ir › اجتماعی › حوادث و انتظامی
Translate this page
Aug 29, 2013 - اردیبهشت ماه همه چیز در سکون و آرامش طی شد اما جریان پیدا شدن جسد های پی در پی در ... نام زن اعظم معتمد نژاد بود که به همراه دخترش منیره قهوه چی از خانه خارج شده بود. ... کسی که بعدها در تست های روانشناسی ثابت شد کسی نیست جز یک ... ما هم می ترسیم چون بچه هایی بزرگسال داریم وقتی بچه ها به دانشگاه ... ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱.
تجاوز پدر سنگدل به دختر 10 ساله اش - فردا
www.fardanews.com/.../تجاوز-پدر-سنگدل-به-دختر-1...
Translate this page
به جای اینکه اینقدر فحش و ناسزا بگید یکم فکر کنید و آسیب شناسی کنید! ... هیچ مادری نباید بچه هایش را با دیگران ولو آشنا تنها بگذارد حتی با پدر . ... باید پدررو بکشن یا مجازات سنگینی بکنن مردک حتما روانی است ببرند ..... ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹. واقعا که. اعظم. Iran, Islamic Republic of. ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸. 1. 3 ..... ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۵.
درد دل پدر دختر یازده ساله ای که قربانی یک رسم غلط شد + عکس دختر
www.niksalehi.com/soc/archives/220130.php
Translate this page
Oct 7, 2014 - تغذیه سالم · پزشکی و سلامت · روانشناسی · آشپزی و دسر · مبارزه با اعتیاد ... درد دل پدر کودکی که قربانی تیراندازی در گورستان شد. ... به رسم دیرینه با سلاح هایی که داشتند، شروع به تیراندازی هوایی کردند که .... بازیگر سر شناس زن: بچه ام روی گازه+عکس .... 21 روز شکنجه وحشتناک اعظم و فرزندانش در مشهد + تصاویر.
گلهاي مطهره دبستان مائده ي فخريه
shabbooyehamishebah.blogfa.com/
Translate this page
روان شناسي ... [ دوشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۳ ] [ 17:31 ] [ اعظم خراساني ] ... اصولاً یأس و ناامیدی ناشی از شکست در مدرسه، اعتماد و اطمینان به خود را کاهش می‌دهد و چنین القا می‌کند که من به درد هیچ کاری نمی‌خورم. .... و به چه حالت هایی وجود دارند؟ .... شنبه: 93/2/27 رياضي بچه ها درساتونو بخونيد. ... [ سه شنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۳ ] [ 20:48 ] [ اعظم خراساني ].
ماجرای جالب ازدواج رضا رویگری و همسر جوانش (۲۶ ساله) + عکس - ساتین
saten.ir › جالب و خواندنی
Translate this page
Sep 5, 2015 - مصاحبه با فرشته میرهاشمی همسر دوم و سابق رضا رویگری در سال ۱۳۹۰ ... تهران، فوق لیسانس شهرسازی و دکترای روان شناسی را از کالیفرنیا گرفتم. ... پدرم در تجریش باغبان بود و من تنها پسر او، وقتی که بچه بودم، نقاشی ... ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ..... پول داشته باشی ۱۰۰ سالتم باشه میگن خوبه این جور دوس داشتنا ب درد …
روش های گل هدیه دادن - پورتال میهن تاز
www.mihantaz.com/psychology/.../flowers-give-way
Translate this page
امروز : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲. سرگرمی · گالری عکس ..... پربیننده ترین مطالب روانشناسی زناشویی ... عکس / آخر عاقبت بچه هایی که شیطونند !! عکس های ...

    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 217
  • آی پی دیروز : 156
  • بازدید امروز : 1,617
  • باردید دیروز : 1,612
  • گوگل امروز : 21
  • گوگل دیروز : 19
  • بازدید هفته : 7,580
  • بازدید ماه : 39,238
  • بازدید سال : 309,280
  • بازدید کلی : 4,089,058