loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 563 دوشنبه 15 شهریور 1395 نظرات (0)

ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی

ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 24 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 46 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

در مباحث فقهی آن به تعریف ، سابقه تاریخی، حرمت و فلسفه تحریم، اقسام و طرق حیل ربا پرداخته‌ایم سپس با توجه به اینکه قانونگذار اسلامی در فواصل مختلف مقرراتی را نسبت به ربا وضع نموده و سعی در انطباق آن با اصول و معیارهای حقوقی داشته است در فایل ورد و قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی

 

چکیده

از آنجا که ربا موضوعی فقهی است ، مباحث حقوقی آن، بدون توجه به مبنای فقهی آن قابل طرح نیست . به همین جهت نوشتار حاضر را به دو بخش کلی فقهی و حقوقی تقسیم کرده و در مباحث فقهی آن به تعریف ، سابقه تاریخی، حرمت و فلسفه تحریم، اقسام و طرق حیل ربا پرداخته‌ایم. سپس با توجه به اینکه قانونگذار اسلامی در فواصل مختلف مقرراتی را نسبت به ربا وضع نموده و سعی در انطباق آن با اصول و معیارهای حقوقی داشته است . به مباحث حقوقی مربوطه خواهیم پرداخت . بنابراین آنچه حائز اهمیت است این است که براستی آیا قانونگذار اسلامی در انطباق موضوع ربا با معیارهای حقوق جزا توفیقی حاصل نموده یا خیر؟ البته تاسیس مشابهی در پاره‌ای از کشورها به منظور کنترل نرخ حداکثر ربا به گونه‌ای نهادینه شده وجود دارد که با توجه به سیاستهای اقتصادی و ضرورتهای موجود جوامع خویش تدوین شده است . قانونگذار اسلامی نیز به تدریج ضرورتهای کنونی جامعه را احساس کرده و با تصویب مواردی چون احتساب تورم در مهریه‌ها، از دیدگاه غیرقابل انعطاف فقهی فاصله گرفته است .

شاید بتوان گفت : چنین بینشی ناشی از بازنگری در فهم و استنباط احکام شرعی از یک سو و تاثیر زمان و مکان در موضوعات فقهی از سوی دیگر موجب پیدایش دیدگاه نوینی در حوزه مباحث اقتصادی اسلام شده است . در عین حال سیاست کیفرگزینی قانونگذار مزبور قابل ایراد است . زیرا بر این تصور است که اوامر و نواهی شرعی باید رنگ کیفری به خود بگیرد. و از راهکارهای غیرکیفری که هم جنبه پیش‌گیرانه دارد و هم جنبه اصلاحگرانه، غافل مانده است . مراکز اقتصادی بویژه سیستم بانکداری اسلامی، مباحثی چون سیر قانونگذاری، جایگاه جرم ربا در تقسیمات حقوق کیفری، شرائط تحقق جرم مزبور، ضمانت اجراهای کیفری، سیاست جنائی و رویه عملی محاکم را شفاف نموده‌ایم.

جمع بندی و نتایج

از بررسی مباحث گذشته به این نتیجه می رسیم که در بانکداری اسلامی یک سری احکام و اصول ثابت و یک سری اصول متغیر داریم که خلط آنها آثار زیانباری برجای می گذارد.

 

اصول ثابت بانکداری اسلامی عبارتند از:

 

1-      معاملات بانکی بایستی معاملاتی عقلایی، منطقی و با حدود و ضوابط معین و مشخص باشند.

2-      از نظر شرع مقدس اسلام از آن معاملات نهی نشده باشد، مانند ربا.

3-      مفاد معاملات بانکی بایستی مورد رضایت طرفین معامله باشد.

4-      ساختار بانکی بایستی به گونه ای باشد که قابلیت نظارت و کنترل و هدایت از طرف دولت و بانک مرکزی را داشته باشد.

 

اصول متغیر بانکداری اسلامی عبارتند از:

1- مالکیت منابع در بانکداری اسلامی شکل واحدی ندارد، می تواند خصوصی، دولتی یا ترکیبی از آن دو باشد.

2- مدیریت منابع در بانکداری اسلامی شکل واحدی ندارد، می تواند خصوصی، دولتی با شکل متمرکز و غیر متمرکز باشد.

3- انتخاب عقود بانکی از جهت تعداد و نوع، بستگی به شرایط زمانی و مکانی دارد.

4- ساختار کلی، سازمان دهی اجزا و عناصر نظام بانکی، بستگی کامل به شرایط اجتماعی و اقتصادی دارد.

و نتیجه نهایی اینکه مطابق تعالیم اسلام، هیچ ملازمه ای بین بانکداری بدون ربا و اسلامی با ملی و دولتی بودن بانک ها نیست و مسأله دولتی بودن بانک های تجاری مسأله ای کاملاً کارشناسی و زمانی و مکانی است و چنانچه کارشناسان تشخیص می دهند به نظر می رسد بهترین وضعیت برای کشور ایران در شرایط کنونی داشتن بانکهای خصوصی تحت کنترل بانک مرکزی در کنار بانکهای دولتی مستقل است.

 

 

منابع

[1] برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به : ارزیابی بانکداری بدون ربا، نوشتۀ سید حسین میر جلیلی، ص42-45 و پول و بانکداری از نظریه تا سیاست گذاری، تألیف حسن گلریز، ص148 .

 [2] ضیایی، مجموعه قوانین پولی و بانکی، ج3، ص861 .

 [3] نجات الله صدیقی، بانکداری بدون بهره، ترجمۀ اکبر مهدی پور، ص14 .

 [4] میرجلیلی، ارزیابی بانکداری بدون ربا، ص46 .

 [5] برخی از این بانک ها از ادغام چندین بانک و شرکت سرمایه گذاری به وجود آمد.

 [6] گلریز، پول و بانکداری از نظریه تا سیاست گذاری، ص187-189 .

 [7] میرجلیلی، ارزیابی بانکداری بدون ربا، ص 49 .

 [8] ضیایی، مجموعه قوانین پولی و بانکی، ج3، ص951 .

 [9] مشروح مذاکرات مجلس در روزنامه جمهوری اسلامی، سال1362، به شماره های 11074، 11166، 11167، 11168، 11171، 11178، 11179.

 [10] سوره نساء، آیه29.

 [11] برگرفته از تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج3، ص354-356 .

 [12] سوره بقره، آیه 275.

 [13] سوره بقره، آیه 278 و 279.

 [14] سوره روم، آیه39.

4 سوره بقره، آّیه 278 و 279.

5 جامع احادیث الشیعه، آیت الله بروجردی، ج18، ص161، ابواب الربا، باب14، حدیث3.

 [15] سوره نساء، آیه 59.

 [16] مجموعه مقالات هشتمین سمینار بانکداری اسلامی، ص268 و 269

 

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی , ربا , ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی , ربا در سیستم بانکداری اسلامی , نظر فقه در مورد ربا , ربا خواری


Google
About 191,000 results (0.51 seconds)
Search Results
ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی - صفحه اصلی - فایل ناب
larktoon.filenab.com/product-40298-reba-dar-sesteme...
Translate this page
ربا ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی ربا در سیستم بانکداری اسلامی نظر ... 1- معاملات بانکی بایستی معاملاتی عقلایی، منطقی و با حدود و ضوابط معین و ...
ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی | دانلود با لینک مستقیم
serial.iranoo.ir/ربا-در-سیستم-بانکداری-از-نظر-فقه-... - Translate this page
May 3, 2016 - خانه » ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی ... 1- معاملات بانکی بایستی معاملاتی عقلایی، منطقی و با حدود و ضوابط معین و مشخص باشند.
ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی
maghalefile.rozblog.com/.../-ربا-در-سیستم-بانکدار...
Translate this page
تاریخی فرهنگی قرآنی 1 - قرض الحسنه؛ ربا و ربا … باشگاه اندیشه › فلسفه تحریم ربا و حکم حیله های فرار از ... ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی نظریه های ...
بررسی فقهی و اقتصادی سود تضمین شده(علی الحساب) در سیستم ...
www.ensani.ir/fa/content/95812/default.aspx
Translate this page
(1) برخی به این باور رسیده اند که«ربای محرم در قانون اسلام»بر پاره ای از ... به نظر می رسد که موضوع ربا همچون حکم آن، صریح و بی پرده در منابع اسلامی و بویژه در ... اجزای حقوقی و آموزشی سیستم مزبور بدین شرح است: -قانون عملیات بانکی بدون ربا .... و اصولا آیا قانون بانکداری بدون ربا و ضمایم آن، به لحاظ نظری -و به اصطلاح فقهی در مقام ...
حقوق کارمندان بانک حرام است/چرا عمدا به جهنم می‌روند؟ - جنبش ممانعت از ...
reba.ir/حقوق-کارمندان-بانک-حرام-استچرا-عمدا-به/
Translate this page
Dec 1, 2014 - «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَیْئاً حَرَّمَ ثَمَنَهُ» این از قواعد متقن فقهی ماست. ... ما کار نداریم برو فاکتور بیاور، این می‌شود کار ربا و وقتی کار حرام شد، حقوق آن ... چرا مراجع تقلید، حقوق کارمندان بانک را که یکی از زحمتکش‌ترین قشر جامعه‌اند .... تازه اون چیزی که شما نوشتید یعنی ایشان به صراحت این سخن را گفته… مشاهده ادامه نظر ». -1.
[PDF]الزامات تحول از بانكداري بدون ربا به بانكداري اسلامي نویسندگان
www.mbri.ac.ir/.../Islamic%20Banking/بانک%20مقالا...
Translate this page
1. الزامات. تحول. از. بانکداری. بدون. ربا. به. بانکداری. اسالمی. مریم وحیدی ... کشور به لحاظ فقهی ... قانون بانکداری اسالمی به تصویب رسیده است و در حال حاضر به لحاظ حقوقی .... رونق گرفت با توجه به ایرادات اساسی که نظام بانکداری از نظر شرعی داشت و .... با توجه به اینکه قانون جدید بیشتر ناظر بر حذف ربا از سیستم بانکی است؛. ».
پرسش و پاسخ‌های متداول بانکداری اسلامی - پورتال پژوهشکده پولی و بانکی
www.mbri.ac.ir/Default.aspx?PageName=islamicbankingpages&ID...
ماهیت بانکداری بدون ربا و تفاوت آن با بانکداری سنتی چیست؟ ... بانک ربوی را می‌توان در ماهیت حقوقی قراردادهای بانک دانست و بانکداری بدون ‌ربا را اینچنین .... از نظر فقهی چون دو قرارداد مستقل از هم بوده و طرفين معامله متفاوت هستند، زيادی جعل قرارداد ..... 1- اگر سپرده گذاری در قالب عقد قرض و تنها به قصد شرکت در قرعه کشی و دریافت ...
آیت الله جوادی آملی: مالک و کارمندان بانک ملعونند!+صوت (۳ نظر) - آرمان پرس
armanpress.ir/.../آیت-الله-جوادی-آملی-مالک-و-کارمندان-...
Translate this page
وی بیان داشت: امروز متاسفانه ربا به جای قرض الحسنه وارد سیستم بانکی شده است و ... و وقتی کار حرام شد، حقوق آن هم می‌شود حرام، ما هم مرگ را فراموش کردیم، هم خطوط کلی فقه را .... 1. 9. پاسخ. حرف شما درست ولی خب اقتصاد وصله به همین بانک اون کارمند هم ...
بانکداري بدون ربا در ايران - عصر ایران
www.asriran.com › صفحه نخست › اقتصادی
Translate this page
Nov 20, 2012 - مهمترین اقدام عملی در این جهت می توانست ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی ..... سود حاصل از انجام معامله مورد نظر بين بانك و عامل در پايان كارتقسيم خواهد شد و .... والله العالم»؛ (مجموعه آراي فقهي قضايي در امور حقوقي، 1381, ج 1: 28).
بانک سپه-مبانی فقهی و حقوقی بانکداری اسلامی
www.banksepah.ir › ... › جزئیات بانکداری بدون ربا
Translate this page
براساس ماده سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک ها برای تجهیز منابع می .... 1- داشتن تجربه لازم در این کار 2- از نظر مالی تامین سرمایه لازم و انجام کار را داشته باشد.
بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا در ایران (قسمت اول) - صفحه اول
www.tayebat.net/...فقه...بانکی/340-بررسی-مشکلات...
Translate this page
اما در سیستم بانکداری بدون ربا، متقاضیان در اخذ تسهیلات و اعتبارات، با محدودیتها .... 1 - گروه مشارکتها؛ همچون مشارکت مدنی و حقوقی، مضاربه، مزارعه، و مساقات؛ ... ربوی به بانکداری بدون ربا، امر طبیعی به نظر می رسد؛ ولی طولانی شدن این مرحله و عدم ... دقت در پاسخهایشان نشان می دهد که آنان نیز تفاوت فقهی و قانونی بهره و سود را نمی دانند.
تبیین فقهی بانکداری بدون ربا(مدل ایران و اردن )
www.hawzah.net/.../تبیین-فقهی-بانکداری-بدون-رب...
Translate this page
بانک های اسلامی گرچه در حذف ربا از عملیات بانکی و جای گزینی معاملات مجاز, با هم ... با این توضیح که اوّلاً: مبنای تحقیق, کتاب ها و فتاوای امام خمینی است و هرجا نظر ایشان .... به این ترتیب کلیه کسانی که برای خرید این کالاها از طریق وام و اعتبار (سیستم بهره ای) ... والله العالم»؛ (مجموعه آرای فقهی قضایی در امور حقوقی، 1381, ج 1: 28).
مطالعۀ تطبیقی منع ربا در حقوق کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی
clk.journals.pnu.ac.ir/article_292_50.html
Translate this page
نتیجه این است که، این دو نظام آنچنان که به نظر می‌رسد از یکدیگر فاصله ندارند. ... واژه های کلیدی: منع ربا، حقوق اسلام، مسیحیت، بحران مالی، بانکداری اسلامی. 1- مقدمه: در اغلب ادیان اخذ بهره در قراردادهای قرض ممنوع است. .... مطالعه تطبیقی برخی از سیستمهای حقوقی اروپا (iff/ Zew, 2010) نشان میدهد، در برخی کشورهای اروپایی،مانند: اسپانیا، ...
بانکداري بدون ربا در ايران - JameJamOnline.ir
www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum...
Translate this page
Nov 20, 2012 - مهمترین اقدام عملی در این جهت می توانست ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی ..... سود حاصل از انجام معامله مورد نظر بین بانک و عامل در پایان کارتقسیم خواهد شد و .... والله العالم»؛ (مجموعه آرای فقهی قضایی در امور حقوقی، 1381, ج 1: 28).
اطلاعات کتاب : تجسس و اطلاعات از دیدگاه فقه اسلامی
vista.ir/book/.../تجسس-و-اطلاعات-از-دیدگاه-فقه-اسلامی
Translate this page
پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ / Thursday, 1 September, 2016 ... ربا و بانکداری اسلامی · چشم‌انداز فقهی و حقوقی حقوق مالکیتهای فکری "با ... قانون قرارداد ذمه، بررسی گوشه‌هائی از مفاهیم حقوق بین‌الملل از نظر فقه اسلامی .... سیستم خرید و فروش کتاب.
شکوفایی بانکداری اسلامی با محوریت اخلاق | گروه اینترنتی رهروان ولایت
www.welayatnet.com/fa/news/97543
Translate this page
6 days ago - مهم‌ترین اقدام اخلاقی در سیستم بانکداری اسلامی، تحقق عدالت با حذف ربا است، ... ازجمله «عقود مشارکتی، عقود معاوضه‌ای و عقود عام»[1]. علاوه بر این‌ها ابزارهایی دیگری نیز برای تحقق بانکداری عادلانه اسلامی و حذف ربا در نظر گرفته‌شده مانند: «خرید ... سیاست‌های پولی در بانکداری بدون ربا (بررسی فقهی حقوقی)، فراهانی ...
ماهیت حساب‌های بانکی از نگاه فقه و حقوق چیست؟ - دفتر نمایندگی ولی ...
sebghah.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1...139...
Translate this page
[1] از این‌رو مهم است انواع سپرده‌ها و ماهیت هر یک از آنها از نظر فقهی و حقوقی مورد ... مادۀ 3 قانون عملیات بانکی بدون ربا آمده است که سپرده‌های سرما‌یه‌گذاری مدت‌دار که بانک در ...
ارتقای ‌کیفیت بانکداری بدون ربا با استفاده از نتایج همایش بانکداری ...
www.cbi.i...
Translate this pageCentral Bank of the Islamic Republic of Iran
Sep 1, 2014 - سیف در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی عنوان کرد: ... باید منابع و تسهیلات را با توجه به محدود بودن استفاده بهینه کرد و در جهت تحقق اهداف مورد نظر به کار بست. ... پایه عقود مشروع در فقه تجارت، در قالب قانون عملیات بانکی بدون ربا جامه ... 1. راهبرد اساسی بانک مرکزی این است که حذف ربا پایین‌ترین سطح لازم ...
استفتائات - احکام بانکها - khamenei.ir
farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=167
Translate this page
س 1912: در صورتی که بانکها برای دادن وام شرط کنند که وام گیرنده، مبلغی اضافی ... است هرچند ربوی باشد، ولی در صورت ربوی بودن، گرفتن آن از نظر تکليفی حرام است ... از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. .... بانکها مقداری از سود سپرده های بانکی را به اشخاص اعمّ از حقیقی و حقوقی ببخشند؟
نگاهی به بانک و بانکداری از دیدگاه اسلام
dorri.ir/...1/print:page,1,95-نگاهی-به-بانک-و-بانکدار...
Translate this page
1- بانک و نهادهای مشابه ... بانک و موسسات مشابه از لحاظ فقهی و حقوقی و قانونی مانند تمامی موسسات و نهادها و بنگاههای خدماتی و یا مشارکتی و یا ... بنابراین ولادت بانک و پول و ربا و نظامات پولی و بانکی از اساس بر سیستم ربوی و نرخ بهره استوار بوده.
اهم اشکالات طرح عملیات بانکداری بدون ربا پیشنهادی مجلس - قدس
qudsonline.ir/detail/News/379700
Translate this page
May 14, 2016 - 1- جای بسی تاسف است که بعد از گذشت بیست و سه سال از اجرای قانون عملیات ... تجربه اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا خود بر این امر گواه است که تاکید صرف بر حذف ربا بدون ملاحظه و در نظر گرفتن ابعاد حقوقی، اقتصادی و بانکی موضوع خود ... 6- طرح پیشنهادی بیشتر جنبه فقهی دارد و عملا به عملیات بانکداری ...
سامانه داوری مقالات و نشریه الکترونیک 2015 Spring and summer 1 خمس ...
journals.miu.ac.ir/lib/xml/xmlGenerator.php?publication_id=218...id...
سامانه داوری مقالات و نشریه الکترونیک 2015 Spring and summer 1 خمس، حق مالی ... خویش در قاعدهٔ «لاضرر»، اثبات مشروعیت حق تألیف و سایر حقوق اعتباری شبیه به ... بر ربا، تحقیق حاضر در نظر دارد ضمن نقد و بررسی ابزارهای پیش‌گفته، امکان‌سنجی ... پولی بانکداری متعارف بانکداری بدون ربا ماهیت فقهی و بازار بورس سامانه داوری ...
موضوعات پيشنهادي براي پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته فقه
osool.ac.ir/pajoohesh/mozooat.asp
Translate this page
1. اين موضوعات به صورت خام مطرح شده اند. دانشجويان عزيز نسبت به پيشينه ... حقوق اتحاديه اروپا، کنوانسيون و مقررات بين المللي يا هر سيستم حقوقي ديگري ... احکام نکاح با غيرمسلمان از ديدگاه فقه فريقين و حقوق موضوعه ايران ... ارتکاب مقدمات جرم از نظر فقه و حقوق .... بررسي تطبيقي ضمانت در بانکداري اسلامي در فقه شيعه و عامه
[XLS]دانشگاه تهران
ierc.sbu.ac.ir/File.ashx?ID=3591
Translate this page
1, ردیف1, نام پایان نامه, استاد راهنما, مشاور, نام دانشجو, دانشگاه/پژوهشگاه, تاریخ دریافت ... 3, 372, بررسي تحليلي تطبيقي جرم ربا در فقه و حقوق موضوعه ايران, ابوالقاسم ... بویژه سیستم بانکداری اسلامی، مباحثی چون سیر قانونگذاری، جایگاه جرم ربا در ... کتاب پرداخته شده بطوری که به نظر مولف مسئله‌ای نبوده که بطور کلی دراین باب ...
اویرایش شده ماهیت و احکام سپرده های بانکی از نظر فقهی - پژوهشگاه علوم و ...
ganj.irandoc.ac.ir/articles/693702
Translate this page
سیستم بانکی از اجزای مختلفی تشکیل شده که ماهیت هر کدام را می توان بر اساس فقه و حقوق اسلامی تعریف و در پرتو آن، حکم آن را از منابع فقهی ... 1. درسپرده اکتفا به پول های نقدی می شود که به بانک ها داده می شود. 2. سپرده گاه دیداری و گاه مدت داراست. 3. .... در خارج وجود ندارد و این حتی با نظر طرفداران انحصار ربا در ربای جاهلی معارض است.
حق با مراجع است، نظام بانکي معيوب است - سایت خبری تحلیلی تابناك ...
www.tabnak.ir › صفحه نخست › اقتصادي
Translate this page
Rating: 89% - ‎9,153 reviews
احد خيري در اين باره گفت: اعتراض و نظر قاطع علما در خصوص بهره ي بانکي نشان ... که سود بالاي 4 درصد رباست نمي توانم اظهار نظر کنم زيرا اين يک بحث فقهي است اما ... اما در ارتباط با بحث سود تسهيلات بايد بگويم که قانون عملياتي بانکداري بدون ربا .... ۱۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵. 1. 4. پاسخ. چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوید؟؟؟ چرا؟ ایرانی.
[DOC]1 - پایگاه خبری همایش های دانشگاه فردوسی مشهد
confnews.um.ac.ir/images/41/conferences/.../p31.doc
Translate this page
1. بهره و نقاط ضعف آن 4. 2. عقود اسلامي درعمليات بانكي بدون ربا 6. 2-1 عقد قرض الحسنه 7 ... براي رسيدن به اين هدف ، عقود سيزده گانه موجود در سيستم بانكي به همراه ويژگي هاي ... بنابراين ، عمليات بانكداري و مالي بايد بدون بهره صورت گيرد ، و اسلام روشهايي را ..... از نظر فقهی و شرعی هم نه آن تقاضایی که او کرده تقاضای به جایی است و نه ...
نقد و بررسی دیدگاه‌های جدید پیرامون ربا و بهره بانکی
ifr.journals.isu.ac.ir/article_1653_373.html
Translate this page
by موسویان - ‎2015
در مقابل، گروهی دیگر با ارائه برداشت‌های گسترده از مفهوم ربا، کل بانکداری متعارف ... سیستم اقتصادی با محوریت بهره در چارچوب بهینه‌یابی پویا، مجموعه مقالات ربا در نظریه ... 10, جعفری هرندی، محمد (1384)، «جایگاه شخصیت حقوقی»، فقه و اصول، شماره 1. ... «بحثی نظری در مبانی معرفتی تفاوت ربا و بهره بانکی»، نقد و نظر، شماره 15.
آیا سود بانکی رباست؟
www.fardanews.com/fa/news/.../آیا-سود-بانکی-رباس...
Translate this page
اساسا احکام مترتب بر قراردادهای منعقد شده در این سیستم و نیز سپرده گذاران و گیرندگان ... بعضی افراد به دلیل ناآشنایی با فقه اسلامی معاملاتی را بی جهت به ربا تشبیه ... یکی از مواردی که از نظر دین اسلام امکان ربا در آن وجود دارد قرض است که نباید شرط ... در بخش سپرده ها طبق قانون بانکداری بدون ربا دو نوع سپرده داریم؛ اول جاری و پس ...
بانکداری بدون ربا در ایران
www.tebyan.net/newindex.aspx/index.aspx?pid...
Translate this page
Nov 20, 2012 - مهمترین اقدام عملی در این جهت می توانست ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی ... كه‌ ابواب‌ فقهی‌ مربوط، به‌صورت‌ مجز‌ا و بدون‌ در نظر گرفتن‌ یك‌پارچگی‌ آن‌ها طرح‌ می‌شد، به‌ ... در 17 خرداد 1358 طبق مصوبه شورای انقلاب برای حفظ حقوق صاحبان سپرده و .... 1. ملی شدن بانک ها؛ بر اساس مصوبه 17 خرداد 1358 شورای انقلاب اسلامی.
برچسب ها - بانک ربوی - IQNA
www.iqna.ir/fa/tag/1/بانک%20ربوی - Translate this page
فقهی کار کردن و دریافت حقوق از بانک های ربوی... ایکنا به ... ظله می فرمایند 1 بانک هایی که فعالیت های ربوی... کد خبر: ... با ضوابط بانکداری در کشور و اظهار نظر مراجع در... رابطه با ... راهکار رهایی از ربا در سیستم بانکداری کشور را ورود... بانک به ...
فصلنامه پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي ، شماره 2 - بانک اطلاعات نشريات ...
www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=5568...2
Translate this page
فصلنامه پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي ... سال دوم، شماره 1 (پياپي 2)، زمستان 1384 ... عقل در سه اجماع فقها + پراگماتيسم + حقوق بينالملل ... گيري از ابزارهاي فرهنگ ساز جهت اصلاح نگرش عمومي جامعه به موضوع مهريه ، طراحي سيستم اطلاعاتي مناسب جهت آگاهي دقيق از اموال و دارايي هاي ... ماهيت فقهي و حقوقي ربا ... کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد.
[DOC]168.doc
islamicec.ir/uploads/168_53418.doc
Translate this page
در اين مقاله آموزش تخصّصي بانكداري بدون ربا را در دو سطح 1. ... را ايفا مي‌كند و از نظر حقوقي اين وجه به مالكيت بانك‌ها در نمي‌آيد و عنوان بدهي بانك به اشخاص و ..... كه بنيه‌هاي فقهي و اسلامي قوي دارند در اين مسأله كاوش بيش‌تري كرده، آموزش بانكداري اسلامي ..... بخش اوّل اين كتاب، دربردارندة فصول پيشينة تاريخي پول، سيستم‌هاي پولي، نظام‌هاي ...
بانکداری بدون ربا - ویکی فقه
wikifeqh.ir/بانکداری_بدون_ربا
Translate this page
لازم به تذکر است که این مقاله به عملکرد بانکداری موجود نظر ندارد و تنها به بحث علمی ... تنزیل مجدد و اعطای وام بانک مرکزی به سیستم بانکی (منظور از سیستم بانکی، تمامی ... علاوه بر این‌که بانک‌های دولتی، بدلیل این‌که شخصیت حقوقی واحدی با بانک ...
شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت
www.tabm.ir/index.aspx?fkeyid...siteid=1...
Translate this page
طرح بانکداری بدون ربا طی سه هفته آینده در مجلس ارائه می‌شود ... گفت‌وگوی ویژه خبری، بحث اصلاح سیستم بانکی با حضور «مصباحی مقدم» به‌عنوان نماینده مجلس ... حقوقی و فقهی به طرح مجلس، وارد شد و نمایندگان مجلس، برای جلب نظر بانک مرکزی و وزارت ...
نرخ کارمزد ثابت بازپرداخت تسهیلات با بانکداری بدون ربا مغایرت دارد ...
www.icana.ir/Fa/News/253344
Translate this page
Apr 25, 2014 - نائب رئیس کارگروه ویژه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا با بیان اینکه ... کمیته فقهی و حقوقی با مسئولیت آقای موسویان و کمیته طراحی سیستم با ...
بانک صادرات ایران - ابزارهای ​اعتباری در سیستم بانکداری بدون ربا
https://www.bs...
Translate this pageBank Saderat Iran ‑ بانک صادرات ايران
کاربرد: از دیدگاه فقه شیعه، مضاربه در بخش بازرگانی (تجارت- خرید و فروش) کاربرد دارد. ... 1- طبق مقررات فقط در بخش بازرگانی داخلی می‌توان قراداد مضاربه منعقد کرد ..... از نظر اسلام مشارکت عام است و مشارکت مدنی و حقوقی آن در بانکداری بدون ربا ...
بانك، قرض، ربا - اندیشه قم؛ تنها مرکز حوزوی پاسخگویی تخصصی به ...
www.andisheqom.com/public/application/.../view?c...
Translate this page
جواب: ربا دو گونه است: 1) رباي در قرض؛ اگر قرضي كه شخص به ديگري مي‌دهد مشروط به شرطي باشد كه به نفع قرض دهنده ... حال اين مسأله از نظر شرعي و فقهي چگونه است؟
10 ایراد اساسی قانون عملیات بانکی بدون ربا
banki.ir/ads/2793-bank-dari
Translate this page
عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با اشاره به 10 ایراد و اشکال اساسی قانون عملیات ... بانکی بدون ربا با فاصله اندکی از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ربا از سیستم بانکی، ... 1. مشکلات و نارسائی‌های ناشی از خود قانون عملیات بانکی بدون ربا. 2. مشکلات و .... فعلی بر اساس عقد قرض طراحی شده‌اند، چند اشکال بانکی و فقهی به نظر می‌رسد.
نگرشی بر نقاط قوت و ضعف طرح اصلاحیه قانون بانکداری بدون ربا
bank-day.org/index.aspx?fkeyid=&siteid=1...
Translate this page
Sep 5, 2015 - قبل از هرچیز توجه به موضوع اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا بعد از سه دهه ... صورت قانونی و الزامی به کل سیستم بانکی کشور تسری می‌یابد و اگر این نکته ... استصناع نام برد که هریک به نوبه خود بحث مفصل فقهی، حقوقی و پولی ... شود و بانک‌ها از این طریق اقدام به تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های مورد نظر کنند.
ربا و منفعت در عقود بانکی - پرتال امام خمینی
www.imam-khomeini.ir/...فقهی...11/مسائل_مستحدثه...
Translate this page
Apr 17, 2016 - [1] . 3 اصل آزادی قراردادها . امروزه در میان فقهای اسلامی و حقوقدانان مسلمان، محدود .... قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سیستم بانکداری ایران، جدا از سیستم‏‎ .... گرفته شده و در فقه و حقوق اسلامی به دنبال آن در حقوق مدنی ایران دارای سابقه طولانی است. ..... پس، از نظر قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و آیین نامه آن ...
صندوق قرض الحسنه بانک توسعه تعاون - مقالات قرض الحسنه
sqttbank.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid...
Translate this page
بنابراين طراحان بانكداري بدون ربا تلاش كردند كه عقد قرض را از سيستم بانكداري خارج ... 1- در آيه 275 سوره بقره مى خوانيم: «الذين ياكلون الربا لا يقومون الا كما يقوم الذى .... مشاركت مدني و مشاركت حقوقي ، فروش اقساطي، خريد دين و ديگر عقود اسلامي. ... جدید، معاملات بانکداری متعارف ربوی نیست و از نظر فقه اسلامی مشکلی ندارد، آنان با ...
استفتائات از مراجع تقلید در ارتباط با مسائل بانکی - بانکی Banki
banki.blogfa.com/cat-4.aspx
Translate this page
با این حال افرادی که در نظر دارند با دریافت قرض و یا وام حج خود را به جای بیاورند ... حال سوال این است که آیا واگذاری حق امتیاز وام در ازای مبلغ معین حرام و ربا .... س 1949: آيا گرفتن حقوق در برابر کار کردن در قسمت اعتبارات، حسابرسى و مديريت بانک، ..... جایز نیست و از شرع مقدس دلیلی بر آن نداریم و اشکالات فقهی و حقوقی آن زیاد است.
جلسات بررسی بانکداری بدون ربا (1) نحوه شکل‌گیری بانکداری اسلامی و ...
mnarimani.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId...
Translate this page
Sep 25, 2014 - جلسات بررسی بانکداری بدون ربا (1) نحوه شکل‌گیری بانکداری اسلامی و نظرات شهید صدر ... بانکداری را توضیح می‌دهد و نقاط مبهم را آن از لحاظ فقهی تعیین می‌کند. ... و حجت‌الاسلام قاضی6، نظر آیت‌الله سیستانی را در این زمینه بیان می‌کنند و گاه ... در بانکداری اسلامی وجوه سپرده‌گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و در قالب ...
ربا یا سود بانکی؟ [بایگانی] - گفتگوی دینی
www.askdin.com/archive/index.php/t-16193.html
Translate this page
یک سوال داشتم نظر مراجع عظام تقلید در رابطه با سود پولی که بانک به ما میده بابت گذاشتن پول تو بانک {که از قبل تعیین میکنه مثلا ... هی این سیستم بانکی اومد گفت ربا نیست ربا نیست بخورید حالا چی شده؟ ... بانکها به دو روش کلی عمل میکنن. 1. قبول سپرده قرض الحسنه الف. قرض الحسنه جاری ... از فقه و اقتصاد رسیدیم به حقوق.
بانک مرکزی منظور ایت‌الله جوادی از ربوی بودن بانک‌ها را تشریح کرد - مشرق
www.mashreghnews.ir/.../بانک-مرکزی-منظور-ایت‌الله...
Translate this page
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه فرمایش آیت الله جوادی آملی یک ... حقوق کارمندان بانکهای ایرانی حقوق حلال آغشته به حرام است مطمئنا ... 1. 7. پاسخ. سود قطعي كه بأنك از وأم گيرنده ميگيرد و به سپرده گزار با همان ..... سیستم بانکی ما کاملا ربوی و حرومه,طبق حدیث پیامبر :گیرنده ربا ,دهنده ربا ,شاهدان و کاتبان همه ملعون هستند.
بانکداری اسلامی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/.../بانکداری...
Translate this pagePersian Wikipedia
بانک نهادی حقوقی است که عملیات های پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد. ... همچنین از نظر دین اسلام، سرمایه گذاری در تجارتی که فراهم کنندهٔ سود یا خدمتی باشد ولی با ... فتوای مراجع تقلید نقش بزرگی در سیستم بانک داری ایران بازی میکند. ... بر این اساس که در فقه اسلامی دریافت پول اضافی از وام‌گیرنده ربا و حرام است، مجلس شورای ...
ربا، نرخ بهره و نرخ نسيه
www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition...
Translate this page
Nov 11, 2008 - 1- اولا ربا نيز در زمان پيامبر اسلام (صلي‌الله عليه و اله وسلم) براي وامهاي مربوط به ... در واقع استقراض در قديم و در بانكداري جديد از نظر نوع و ماهيت تفاوت ندارند و ... در سيستم بانكداري كلاسيك سپرده‌ها نزد بانك به وديعه گذاشته مي‌شود و به آنان .... خريد و فروش به صورت نسيه دقيقا يك قالب و چارچوب فقهي - حقوقي است.
میهن - ربا،نرخ بهره،نرخ نسیه
www.erkinqachmas.blogfa.com/post-94.aspx
Translate this page
میهن - ربا،نرخ بهره،نرخ نسیه - سیاسی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی - مدنی. ... 1- اولا ربا نیز در زمان پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و اله وسلم) برای وامهای مربوط به كارهای ... در سیستم بانكداری كلاسیك سپرده‌ها نزد بانك به ودیعه گذاشته می‌شود و به آنان تعلق .... اصولا یك چارچوب فقهی - حقوقی مبادله نگاه عام به تعیین چارچوب آن دارد اما در این ...
عملیات رایج بانکی در ترازوی فقه اسلامی
hablolmatin.dmsonnat.ir/?_action=articleInfo...
Translate this page
براساس ماده سوم عملیات بانکی بدون ربا، بانکها برای تجهیز منابع میتوانند به قبول ... بانکی آغاز گردیده بود، ایران هم سعی بر آن داشت، این سیستم را در کشورش پیاده .... که در بانک گذاشته میشود امانت میگویند، اما در واقع از نظر فقهی این وجوه باید قرض .... 1) عقد مضاربه یکی از عقود اسلامی است و در بانکهای اسلامی امروز ایران رواج دارد ...
Searches related to ربا در سیستم بانکداری از نظر فقه و حقوقی 1

ربای استهلاکی و استغلالی چیست

حیله‌های شرعی برای فرار از ربای قرضی
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 433
  • آی پی دیروز : 210
  • بازدید امروز : 1,476
  • باردید دیروز : 1,833
  • گوگل امروز : 13
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 1,476
  • بازدید ماه : 1,476
  • بازدید سال : 379,087
  • بازدید کلی : 4,158,865