loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 416 یکشنبه 09 خرداد 1395 نظرات (0)

زندگینامه حافظ شیرازی

 

زندگی نامه حافظ شیرازی

شمس الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن ۸ میزیست. تاریخ دقیق ولادت حافظ مشخص نیست شاید حدود سال ۷۲۷ . گویند پدر حافظ بهاالدین بازرگانی اصفهانی بوده که در کازرون با زنی از آن محل ازدواج کرده و خیلی زود در ایام کودکی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای کسب نان به کارهای سخت و توانفرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت.و چون در ایام جوانی حافظ قرآن بود حافظ تلخص کرد.

دوران جوانی حافظ مصادف بود با افول سلسله محلی اتابکان فارس و این ایالات مهم به تصرف خاندان اینجو در آمده بود. حافظ که در همان دوره به شهرت والایی دست یافته بود مورد توجه و امرای اینجو قرار گرفت و پس از راه یافتن به دربار آنان به مقامی بزرگ نزد شاه شیخ جمال الدین ابواسحاق حاکم فارس دست یافت.

دوره حکومت شاه ابواسحاق اینجو توأم با عدالت و انصاف بود و این امیر دانشمند و ادب دوست در دوره حکمرانی خود که از سال ۷۴۲ تا ۷۵۴ ه.ق بطول انجامید در عمرانی و آبادانی فارس و آسایش و امنیت مردم این ایالت بویژه شیراز کوشید.

حافظ از لطف امیرابواسحاق بهره مند بود و در اشعار خود با ستودن وی در القابی همچون (جمال چهره اسلام) و (سپهر علم وحیاء) حق شناسی خود را نسبت به این امیر نیکوکار بیان داشت.

پس از این دوره صلح و صفا امیر مبارزه الدین مؤسس سلسله آل مظفر در سال ۷۵۴ ه.ق بر امیر اسحاق چیره گشت و پس از آنکه او را در میدان شهر شیراز به قتل رساند حکومتی مبتنی بر ظلم و ستم و سخت گیری را در سراسر ایالت فارس حکمفرما ساخت.امیر مبارز الدین شاهی تند خوی و متعصب و ستمگر بود.حافظ در غزلی به این موضوع چنین اشاره می کند:

راستی خاتم فیروزه بو اسحاقی —-. خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ —-. که زسر پنجه شاهین قضا غافل بود

لازم به ذکر است حافظ در معدود مدایحی که گفته است نه تنها متانت خود را از دست نداده است بلکه همچون سعدی ممدوحان خود را پند داده و کیفر دهر و ناپایداری این دنیا و لزوم رعایت انصاف و عدالت را به آنان گوشزد کرده است.

اقدامات امیر مبارزالدین با مخالفت و نارضایتی حافظ مواجه گشت و حافظ با تاختن بر اینگونه اعمال آن را ریاکارانه و ناشی از خشک اندیشی و تعصب مذهبی قشری امیر مبارز الدین دانست.سلطنت امیر مبارز الدین مدت زیادی به طول نیانجامید و در سال ۷۵۹ ه.ق دو تن از پسران او شاه محمود و شاه شجاع که از خشونت بسیار امیر به تنگ آمده بودند توطئه ای فراهم آورده و پدر را از حکومت خلع کردند. این دو امیر نیز به نوبه خود احترام فراوانی به حافظ می گذاشتند و از آنجا که بهره ای نیز از ادبیات و علوم داشتند شاعر بلند آوازه دیار خویش یعنی حافظ را مورد حمایت خاص خود قرار دادند.

اواخر زندگی حافظ شاعر بلند آوازه ایران همزمان بود با حمله امیر تیمور و این پادشاه بیرحم و خونریز پس از جنایات و خونریزی های فراوانی که در اصفهان انجام داد و از هفتاد هزار سر بریده مردم آن دیار چند مناره ساخت روبه سوی شیراز نهاد.

مرگ حافظ احتمالاً در سال ۹۷۱ ه.ق روی داده است و حافظ در گلگشت مصلی که منطقه ای زیبا و با صفا بود و حافظ علاقه زیادی به آن داشت به خاک سپرده شد و از آن پس آن محل به حافظیه مشهور گشت.نقل شده است که در هنگام تشییع جنازه حافظ خواجه شیراز گروهی از متعصبان که اشعار شاعر و اشارات او به می و مطرب و ساقی را گواهی بر شرک و کفروی می دانستند مانع دفن حکیم به آیین مسلمانان شدند.

در مشاجره ای که بین دوستداران حافظ و مخالفان او در گرفت سرانجام قرار بر آن شد تا تفألی به دیوان حافظ زده و داوری را به اشعار او واگذارند. پس از باز کردن دیوان اشعار این بیت شاهد آمد:

قدیم دریغ مدار از جنازه حافظ —-. که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت

حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و بر خلاف سعدی به جز یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه تمام به بندر هرمز همواره در شیراز بود.حافظ در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سر تا سر ایران دست یافت و اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.نقل شده است که حافظ مورد احترام فراوان سلاطین آل جلایر و پادشاهان بهمنی دکن هندوستان قرار داشت و پادشاهان زیادی حافظ را به پایتخت های خود دعوت کردند. حافظ تنها دعوت محمود شاه بهمنی را پذیرفت و عازم آن سرزمین شد ولی چون به بندر هرمز رسید و سوار کشتی شد طوفانی در گرفت و خواجه که در خشکی، آشوب و طوفان حوادث گوناگونی را دیده بود نخواست خود را گرفتار آشوب دریا نیز بسازد از این رو از مسافرت شد.

شهرت اصلی حافظ و رمز پویایی جاودانه آوازه او به سبب غزلسرایی و سرایش غزل های بسیار زیباست.

برخی از مهم ترین ابعاد هنری در شعر حافظ عبارتند از:

۱٫ رمز پردازی و حضور سمبولیسم غنی

رمز پردازی و حضور سمبولیسم شعر حافظ را خانه راز کرده است و بدان وجوه گوناگون بخشیده است. شعر حافظ بیش از هر چیز به آینه ای می ماند که صورت مخاطبانش را در خود می نمایاند، و این موضوع به دلیل حضور سرشار نمادها و سمبول هایی است که حافظ در اشعارش آفریده است و یا به سمبولهای موجود در سنت شعر فارسی روحی حافظانه دمیده است.چنان که در بیت زیر “شب تاریک” و “گرداب هایل” و . . . را می توان به وجوه گوناگون عرفانی، اجتماعی و شخصی تفسیر و تأویل کرد:

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها

۲-رعایت دقیق و ظریف تناسبات هنری در فضای کلی ادبیات

این تناسبات که در لفظ قدما (البته در معنایی محدودتر) “مراعات النظیر” نامیده می شد، در شعر حافظ از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

به روابط حاکم بر اجزاء این ادبیات دقت کنید:

ز شوق نرگس مست بلند بالایی

چو لاله با قدح افتاده بر لب جویم

شدم فسانه به سرگشتگی که ابروی دوست

کشیده در خم چوگان خویش، چون گویم

بیشتر بخوانید: اشعار حافظ

۳-لحن مناسب و شور افکن شاعر در آغاز شعرها

ادبیات شروع هر غزل قابل تأمل و درنگ است. به اقتضای موضوع و مضمون، حافظ شاعر بزرگ لحنی خاص را برای شروع غزلهای خود در نظر می گیرد، این لحنها گاه حماسی و شورآفرین است و گاه رندانه و طنزآمیز و زمانی نیز حسرتبار و اندوهگین.

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

***

من و انکار شراب این چه حکابت باشد

غالباً این قدرم عقل و کفایت باشد

***

ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش

باید برون کشید از این ورطه رخت خویش

۴٫ طنز

زبان رندانه شعر حافظ به طنز تکیه کرده است. طنز ظرفیت بیانی شعر او را تا سر حد امکان گسترش داده و بدان شور و حیاتی عمیق بخشیده است. حافظ به مدد طنز، به بیان ناگفته ها در عین ظرافت و گزندگی پرداخته و نوش و نیش را در کنار هم گرد آورده است.

پادشاه و محتسب و زاهد ریاکار، و حتی خود شاعر در آماج طعن و طنز شعرهای او هستند:

فقیه مدرسه دی مست بود و فتوا داد

که می حرام، ولی به ز مال او قافست

باده با محتسب شهر ننوشی زنهار

بخورد باده ات و سنگ به جام اندازد

همچنین بخوانید: فال حافظ شیرازی

۵٫ ایهام و ابهام

شعر حافظ، شعر ایهام و ابهام است، ابهام شعر حافظ لذت بخش و رازناک است.

نقش موثر ایهام در شعر حافظ را می توان از چند نظر تفسیر کرد:

اول، آن که حافظ به اقتضای هنرمندی و شاعریش می کوشیده است تا شعر خود را به ناب ترین حالت ممکن صورت بخشد و از آنجا که ابهام جزء لاینفک شعر ناب محسوب می شود، حافظ از بیشترین سود و بهره را از آن برده است.

دوم آن که زمان پرفتنه حافظ، از ظاهر معترض زبانی خاص طلب می کرد؛ زبانی که قابل تفسیر به مواضع مختلف باشد و شاعر با رویکردی که به ایهام و سمبول و طنز داشت، توانست چنین زبان شگفت انگیزی را ابداع کند؛ زبانی که هم قابلیت بیان ناگفته ها را داشت و هم سراینده اش را از فتنه های زمان در امان می داشت.

سوم آن که در سنن عرفانی آشکار کردن اسرار ناپسند شمرده می شود و شاعر و عارف متفکر، مجبور به آموختن زبان رمز است و راز آموزی عارفانه زبانی خاص دارد. از آن جا که حافظ شاعری با تعلقات عمیق عرفانی است، بی ربط نیست که از ایهام به عالیترین شکلش بهره بگیرد:

دی می شد و گفتم صنما عهد به جای آر

گفتا غلطی خواجه، در این عهد وفا نیست

ایهام در کلمه “عهد” به معنای “زمانه” و “پیمان”

دل دادمش به مژده و خجلت همی برم

زبن نقد قلب خویش که کردم نثار دوست

ایهام در ترکیب “نقد قلب” به معنای “نقد دل” و “سکه قلابی”

عمرتان باد و مرادهای ساقیان بزم جم

گر چه جام ما نشد پر می به دوران شما

ایهام در کلمه “دوران” به معنای “عهد و دوره” و “دورگردانی ساغر”

تفکر حافظ عمیق و زنده پویا و ریشه دار و در خروشی حماسی است. شعر حافظ بیت الغزل معرفت است.

بیشتر بخوانید: خصوصیات شعر حافظ

زندگینامه حافظ Hafiz

جهان بینی حافظ

از مهمترین وجوه تفکر حافظ را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ نظام هستی در اندیشه حافظ همچون دیگر متفکران عارف، نظام احسن است، در این نظام گل و خار در کنار هم معنای وجودی می یابند.

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج

فکر معقول بفرما، گل بی خار کجاست؟

من اگر خارم اگر گل، چمن آرایی هست

که از آن دست که او می کشدم می رویم

۲٫ عشق جان و حقیقت هستی است و در دریای پرموج و خونفشان عشق جز جان سپردن چاره ای نیست.

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

عقل می خواست کز آن شعله چراغ افروزد

دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

۳٫ تسلیم و رضا و توکل ابعاد دیگری از اندیشه و جهان بینی حافظ را تشکیل می دهد.

آنچه او ریخت به پیمانه ما نوشیدیم

اگر از خمر بهشت است و اگر باده مست

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست

راهرو گر صد هنر داد توکل بایدش

۴٫ فرزند زمان خود بودن، نوشیدن جان حیات در لحظه، درک و دریافت حالات و آنات حقیقی زندگی

به مأمنی رو و فرصت شمر طریقه عمر

که در کمینگه عمرند قاطعان طریق

فرصت شما و صحبت کز این دو راهه منزل

چون بگذریم دیگر نتوان بهم رسیدن

همچنین بخوانید: شعرهای عاشقانه حافظ

۵٫ انتظار و طلب موعود،

انتظار رسیدن به فضایی آرمانی از مفاهیم عمیقی است که در سراسر دیوان حافظ به صورت آشکار و پنهان وجود دارد، حافظ گاه به زبان رمز و سمبول و گاه به استعاره و کنایه در طلب موعود آرمانی است. اصلاح و اعتراض، شعر حافظ را سرشار از خواسته ها و نیازهای متعالی بشر کرده است:

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

که از انفاس خوشش بوی کسی می آید

***

ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

***

یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

***

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند

 

 

 

 

جدیدترین سایت

مطالب تفریحی

صنعت ساختمان

سایت ساختمان

بازگشت به صفحه اصلی وبلاگ

زندگینامه حافظ شیرازی

 

زندگی نامه حافظ شیرازی

شمس الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن ۸ میزیست. تاریخ دقیق ولادت حافظ مشخص نیست شاید حدود سال ۷۲۷ . گویند پدر حافظ بهاالدین بازرگانی اصفهانی بوده که در کازرون با زنی از آن محل ازدواج کرده و خیلی زود در ایام کودکی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای کسب نان به کارهای سخت و توانفرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت.و چون در ایام جوانی حافظ قرآن بود حافظ تلخص کرد.

دوران جوانی حافظ مصادف بود با افول سلسله محلی اتابکان فارس و این ایالات مهم به تصرف خاندان اینجو در آمده بود. حافظ که در همان دوره به شهرت والایی دست یافته بود مورد توجه و امرای اینجو قرار گرفت و پس از راه یافتن به دربار آنان به مقامی بزرگ نزد شاه شیخ جمال الدین ابواسحاق حاکم فارس دست یافت.

دوره حکومت شاه ابواسحاق اینجو توأم با عدالت و انصاف بود و این امیر دانشمند و ادب دوست در دوره حکمرانی خود که از سال ۷۴۲ تا ۷۵۴ ه.ق بطول انجامید در عمرانی و آبادانی فارس و آسایش و امنیت مردم این ایالت بویژه شیراز کوشید.

حافظ از لطف امیرابواسحاق بهره مند بود و در اشعار خود با ستودن وی در القابی همچون (جمال چهره اسلام) و (سپهر علم وحیاء) حق شناسی خود را نسبت به این امیر نیکوکار بیان داشت.

پس از این دوره صلح و صفا امیر مبارزه الدین مؤسس سلسله آل مظفر در سال ۷۵۴ ه.ق بر امیر اسحاق چیره گشت و پس از آنکه او را در میدان شهر شیراز به قتل رساند حکومتی مبتنی بر ظلم و ستم و سخت گیری را در سراسر ایالت فارس حکمفرما ساخت.امیر مبارز الدین شاهی تند خوی و متعصب و ستمگر بود.حافظ در غزلی به این موضوع چنین اشاره می کند:

راستی خاتم فیروزه بو اسحاقی —-. خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ —-. که زسر پنجه شاهین قضا غافل بود

لازم به ذکر است حافظ در معدود مدایحی که گفته است نه تنها متانت خود را از دست نداده است بلکه همچون سعدی ممدوحان خود را پند داده و کیفر دهر و ناپایداری این دنیا و لزوم رعایت انصاف و عدالت را به آنان گوشزد کرده است.

اقدامات امیر مبارزالدین با مخالفت و نارضایتی حافظ مواجه گشت و حافظ با تاختن بر اینگونه اعمال آن را ریاکارانه و ناشی از خشک اندیشی و تعصب مذهبی قشری امیر مبارز الدین دانست.سلطنت امیر مبارز الدین مدت زیادی به طول نیانجامید و در سال ۷۵۹ ه.ق دو تن از پسران او شاه محمود و شاه شجاع که از خشونت بسیار امیر به تنگ آمده بودند توطئه ای فراهم آورده و پدر را از حکومت خلع کردند. این دو امیر نیز به نوبه خود احترام فراوانی به حافظ می گذاشتند و از آنجا که بهره ای نیز از ادبیات و علوم داشتند شاعر بلند آوازه دیار خویش یعنی حافظ را مورد حمایت خاص خود قرار دادند.

اواخر زندگی حافظ شاعر بلند آوازه ایران همزمان بود با حمله امیر تیمور و این پادشاه بیرحم و خونریز پس از جنایات و خونریزی های فراوانی که در اصفهان انجام داد و از هفتاد هزار سر بریده مردم آن دیار چند مناره ساخت روبه سوی شیراز نهاد.

مرگ حافظ احتمالاً در سال ۹۷۱ ه.ق روی داده است و حافظ در گلگشت مصلی که منطقه ای زیبا و با صفا بود و حافظ علاقه زیادی به آن داشت به خاک سپرده شد و از آن پس آن محل به حافظیه مشهور گشت.نقل شده است که در هنگام تشییع جنازه حافظ خواجه شیراز گروهی از متعصبان که اشعار شاعر و اشارات او به می و مطرب و ساقی را گواهی بر شرک و کفروی می دانستند مانع دفن حکیم به آیین مسلمانان شدند.

در مشاجره ای که بین دوستداران حافظ و مخالفان او در گرفت سرانجام قرار بر آن شد تا تفألی به دیوان حافظ زده و داوری را به اشعار او واگذارند. پس از باز کردن دیوان اشعار این بیت شاهد آمد:

قدیم دریغ مدار از جنازه حافظ —-. که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت

حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و بر خلاف سعدی به جز یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه تمام به بندر هرمز همواره در شیراز بود.حافظ در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سر تا سر ایران دست یافت و اشعار او به مناطقی دور دست همچون هند نیز راه یافت.نقل شده است که حافظ مورد احترام فراوان سلاطین آل جلایر و پادشاهان بهمنی دکن هندوستان قرار داشت و پادشاهان زیادی حافظ را به پایتخت های خود دعوت کردند. حافظ تنها دعوت محمود شاه بهمنی را پذیرفت و عازم آن سرزمین شد ولی چون به بندر هرمز رسید و سوار کشتی شد طوفانی در گرفت و خواجه که در خشکی، آشوب و طوفان حوادث گوناگونی را دیده بود نخواست خود را گرفتار آشوب دریا نیز بسازد از این رو از مسافرت شد.

شهرت اصلی حافظ و رمز پویایی جاودانه آوازه او به سبب غزلسرایی و سرایش غزل های بسیار زیباست.

برخی از مهم ترین ابعاد هنری در شعر حافظ عبارتند از:

۱٫ رمز پردازی و حضور سمبولیسم غنی

رمز پردازی و حضور سمبولیسم شعر حافظ را خانه راز کرده است و بدان وجوه گوناگون بخشیده است. شعر حافظ بیش از هر چیز به آینه ای می ماند که صورت مخاطبانش را در خود می نمایاند، و این موضوع به دلیل حضور سرشار نمادها و سمبول هایی است که حافظ در اشعارش آفریده است و یا به سمبولهای موجود در سنت شعر فارسی روحی حافظانه دمیده است.چنان که در بیت زیر “شب تاریک” و “گرداب هایل” و . . . را می توان به وجوه گوناگون عرفانی، اجتماعی و شخصی تفسیر و تأویل کرد:

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها

۲-رعایت دقیق و ظریف تناسبات هنری در فضای کلی ادبیات

این تناسبات که در لفظ قدما (البته در معنایی محدودتر) “مراعات النظیر” نامیده می شد، در شعر حافظ از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

به روابط حاکم بر اجزاء این ادبیات دقت کنید:

ز شوق نرگس مست بلند بالایی

چو لاله با قدح افتاده بر لب جویم

شدم فسانه به سرگشتگی که ابروی دوست

کشیده در خم چوگان خویش، چون گویم

بیشتر بخوانید: اشعار حافظ

۳-لحن مناسب و شور افکن شاعر در آغاز شعرها

ادبیات شروع هر غزل قابل تأمل و درنگ است. به اقتضای موضوع و مضمون، حافظ شاعر بزرگ لحنی خاص را برای شروع غزلهای خود در نظر می گیرد، این لحنها گاه حماسی و شورآفرین است و گاه رندانه و طنزآمیز و زمانی نیز حسرتبار و اندوهگین.

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

***

من و انکار شراب این چه حکابت باشد

غالباً این قدرم عقل و کفایت باشد

***

ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش

باید برون کشید از این ورطه رخت خویش

۴٫ طنز

زبان رندانه شعر حافظ به طنز تکیه کرده است. طنز ظرفیت بیانی شعر او را تا سر حد امکان گسترش داده و بدان شور و حیاتی عمیق بخشیده است. حافظ به مدد طنز، به بیان ناگفته ها در عین ظرافت و گزندگی پرداخته و نوش و نیش را در کنار هم گرد آورده است.

پادشاه و محتسب و زاهد ریاکار، و حتی خود شاعر در آماج طعن و طنز شعرهای او هستند:

فقیه مدرسه دی مست بود و فتوا داد

که می حرام، ولی به ز مال او قافست

باده با محتسب شهر ننوشی زنهار

بخورد باده ات و سنگ به جام اندازد

همچنین بخوانید: فال حافظ شیرازی

۵٫ ایهام و ابهام

شعر حافظ، شعر ایهام و ابهام است، ابهام شعر حافظ لذت بخش و رازناک است.

نقش موثر ایهام در شعر حافظ را می توان از چند نظر تفسیر کرد:

اول، آن که حافظ به اقتضای هنرمندی و شاعریش می کوشیده است تا شعر خود را به ناب ترین حالت ممکن صورت بخشد و از آنجا که ابهام جزء لاینفک شعر ناب محسوب می شود، حافظ از بیشترین سود و بهره را از آن برده است.

دوم آن که زمان پرفتنه حافظ، از ظاهر معترض زبانی خاص طلب می کرد؛ زبانی که قابل تفسیر به مواضع مختلف باشد و شاعر با رویکردی که به ایهام و سمبول و طنز داشت، توانست چنین زبان شگفت انگیزی را ابداع کند؛ زبانی که هم قابلیت بیان ناگفته ها را داشت و هم سراینده اش را از فتنه های زمان در امان می داشت.

سوم آن که در سنن عرفانی آشکار کردن اسرار ناپسند شمرده می شود و شاعر و عارف متفکر، مجبور به آموختن زبان رمز است و راز آموزی عارفانه زبانی خاص دارد. از آن جا که حافظ شاعری با تعلقات عمیق عرفانی است، بی ربط نیست که از ایهام به عالیترین شکلش بهره بگیرد:

دی می شد و گفتم صنما عهد به جای آر

گفتا غلطی خواجه، در این عهد وفا نیست

ایهام در کلمه “عهد” به معنای “زمانه” و “پیمان”

دل دادمش به مژده و خجلت همی برم

زبن نقد قلب خویش که کردم نثار دوست

ایهام در ترکیب “نقد قلب” به معنای “نقد دل” و “سکه قلابی”

عمرتان باد و مرادهای ساقیان بزم جم

گر چه جام ما نشد پر می به دوران شما

ایهام در کلمه “دوران” به معنای “عهد و دوره” و “دورگردانی ساغر”

تفکر حافظ عمیق و زنده پویا و ریشه دار و در خروشی حماسی است. شعر حافظ بیت الغزل معرفت است.

بیشتر بخوانید: خصوصیات شعر حافظ

زندگینامه حافظ Hafiz

جهان بینی حافظ

از مهمترین وجوه تفکر حافظ را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ نظام هستی در اندیشه حافظ همچون دیگر متفکران عارف، نظام احسن است، در این نظام گل و خار در کنار هم معنای وجودی می یابند.

حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج

فکر معقول بفرما، گل بی خار کجاست؟

من اگر خارم اگر گل، چمن آرایی هست

که از آن دست که او می کشدم می رویم

۲٫ عشق جان و حقیقت هستی است و در دریای پرموج و خونفشان عشق جز جان سپردن چاره ای نیست.

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

عقل می خواست کز آن شعله چراغ افروزد

دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

۳٫ تسلیم و رضا و توکل ابعاد دیگری از اندیشه و جهان بینی حافظ را تشکیل می دهد.

آنچه او ریخت به پیمانه ما نوشیدیم

اگر از خمر بهشت است و اگر باده مست

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست

راهرو گر صد هنر داد توکل بایدش

۴٫ فرزند زمان خود بودن، نوشیدن جان حیات در لحظه، درک و دریافت حالات و آنات حقیقی زندگی

به مأمنی رو و فرصت شمر طریقه عمر

که در کمینگه عمرند قاطعان طریق

فرصت شما و صحبت کز این دو راهه منزل

چون بگذریم دیگر نتوان بهم رسیدن

همچنین بخوانید: شعرهای عاشقانه حافظ

۵٫ انتظار و طلب موعود،

انتظار رسیدن به فضایی آرمانی از مفاهیم عمیقی است که در سراسر دیوان حافظ به صورت آشکار و پنهان وجود دارد، حافظ گاه به زبان رمز و سمبول و گاه به استعاره و کنایه در طلب موعود آرمانی است. اصلاح و اعتراض، شعر حافظ را سرشار از خواسته ها و نیازهای متعالی بشر کرده است:

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

که از انفاس خوشش بوی کسی می آید

***

ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

***

یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

***

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند

 

 

 

 

جدیدترین سایت

مطالب تفریحی

صنعت ساختمان

سایت ساختمان

بازگشت به صفحه اصلی وبلاگ

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


proje
Google
تقریباً ۵۸۴٬۰۰۰ نتیجه (۰٫۴۲ ثانیه)
اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید
زندگینامه حافظ شیرازی - بیتوته
www.beytoote.com/scientific/scientist/hafezeshirazi.html
زندگینامه حافظ شیرازی - شمس الدین محمدملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست ...
زندگینامه حافظ شیرازی، زندگینامه حافظ - بیوگرافی آکا
www.akairan.com/biography/shoara/hafez.html
زندگینامه حافظ,اشعار حافظ شیرازی,خواجه حافظ شیرازی,زندگی نامه حافظ,زندگینامه کامل حافظ شیرازی,حافظ شیرازی,زندگینامه خواجه حافظ شیرازی,زندگینامه حافظ ...
حافظ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/حافظ
رفتن به ۱۲ علاقه به شیراز - علاقه ودید حافظ به شیراز از منظر دیوان او و غزلیاتش بخوبی مشهود است و این اشارات با رویدادهای تاریخی زمان حافظ تطابق دارد؛ ...
‏دیوان حافظ - ‏حافظیه - ‏غزلیات حافظ (بر اساس نسخه ... - ‏حافظ در جهان
زندگینامه حافظ شیرازی
www.bme711.ir/Forum/Post/12
۷ مرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - زندگینامه حافظ شیرازی. خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ هجری قمری – ۷۲۹ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن ...
مشاهیر جهان - زندگی‌نامه حافظ شیرازی
mashahirejahan.mihanblog.com/post/47
زندگی نامه حافظ شیرازی در ادامه ی مطلب. خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی ...
: حافظ - دانشنامه رشد
daneshnameh.roshd.ir › فرهنگ › ادبیات
زندگی نامه. حافظ شیرازی، شمس الدین محمد (سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز) شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به ...
FAL -E- HAFEZ - فال حافظ - زندگی نامه ی حافظ
www.falehafez.org/hafez1.html
شاعر شیرین سخن، خواجه شمس الدین محمد حافظ که در اوئل قرن هشتم هجری قمری پا ... ق و مرحوم دستغیب شیرازی از قول فرصت، تولد را بسال 725 ه.ق می داند. زندگینامه حافظ.
زندگی نامه حافظ شیرازی | جانان
janan.eu/?p=552
۸ دی ۱۳۸۸ ه‍.ش. - خواجه شمس‌الدین محمد، حافظ شیرازی، یكی از بزرگ‌ترین شاعران نغزگوی ایران و از گویندگان بزرگ جهان است كه در شعرهای خود «حافظ» تخلص نموده‌است.
زندگی نامه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی - مردان ...
www.persian-man.ir/senior/poets/حافظ/
از جزئیات زندگی شخصی شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی ، آگاهی های دقیق و مستندی در دست نیست ، متاسفانه شاعران و صاحبان تفکر بسیاری هستند که در ...
بیوگرافی خواجه حافظ شیرازی - سینمــــاسنتـــــر
forum.cinemacenter.ir › ... › بخش ادبـيـــــــــات › شعـــــر › شعر كلاسيك
۱۷ تیر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - 2پست - ‏2 نویسنده
خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ - ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او ...
تحقیق - حافظ
gilane-ma1.blogfa.com/post-123.aspx
زندگی نامه. شاعران شیرین سخن و بلبل غزلسرای بوستان ادب فارسی خواجه شمس الدین ‚لسان الغیب‚کاشف الحقایق زبده ال متکلمین‚ترجمان الاسرار و...محمد حافظ شیرازی ...
تحقیق آماده دانشگاهی - زندگی نامه حافظ شیرازی
omaghili.blogfa.com/page/hafez.aspx
زندگی نامه. حافظ شیرازی، شمس الدین محمد. سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به ...
خلاصه زندگینامه سعدی - برترین های جهان
www.otop.ir/tag/خلاصه+زندگینامه+سعدی
خلاصه زندگینامه سعدی,ابومحمد مُصلِح‌الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ - ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و ...
زندگینامه شاعران ایرانی - شمس الدين محمد حافظ شيرازي - تالار ...
www.iran-forum.ir › ... › زندگی نامه مشاهیر و نامداران ایرانی › شاعران
بیوگرافی و زندگینامه زندگينامه: شمس‌ الدين‌ محمد حافظ ملقب‌ به‌ خواجه‌ حافظ شيرازي‌ و مشهور به‌ لسان‌ الغيب‌ از مشهورترين‌ شعراي‌ تاريخ‌ ايران‌ و از تابناك‌ترين‌ ستارگان‌ ...
زندگینامه خواجه حافظ شیرازی - پرتال واکنش
vakonesh.com/fun/biography/زندگینامه-خواجه-حافظ-شیرازی/
۱۵ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - زندگینامه خواجه حافظ شیرازی حافظ, بیوگرافی حافظ, زندگینامه حافظ, حافظ شیرازی, خواجه حافظ حافظ, فال حافظ, تفال بر حافظ, اشعار حافظ, شعرهای ...
خلاصه ای از زندگی نامه حافظ(شمس الدین محمد شیرازی) - delfan
delfan4415.persianblog.ir/post/9/
۲۰ آبان ۱۳۹۳ ه‍.ش. - حافظ یا خواجه حافظ شیرازی با نام اصلی شمس الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ ،و ملقب به((لسان الغیب)) و ((ترجمان الاسرار))،متوفا به تاریخ 791 یا ...
زندگینامه شاعر بزرگ ایران زمین سعدی شیرازی - که
www.irannaz.com/news_detail_5945.html
شیخ‌ مشرف‌الدین‌ ابن‌ مصلح‌ بن‌ عبدا شیرازی‌ موسوم‌ به‌ شیخ‌ سعدی‌ از بزرگ‌ترینzw.
گنجور » حافظ
ganjoor.net/hafez/
خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به "حافظ"، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است. وی حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل ...
اندیشه - زندگی‌نامه حافظ شیرازی
farzadiali.blogfa.com/post/14
خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است.
جملات گرانبهای زندگی | قلب زندگی - مطالب ابر زندگینامه ...
www.mehrzo.ir/post/tag/زندگینامه+کوتاه+حافظ
مسكن حافط ، محله « شیادان » شیراز بود كه این محله با محله ی « مورستان ». در زمان كریم خان زند ، یكی شد و مجاور « درب شاهزاده » قرار دارد . زندگینامه حافظ _ مروری بر آثار.
زندگینامه خواجه شمس الدین حافظ شیرازی - YouTube
ویدیو برای زندگینامه حافظ شیرازی
▶ 44:31
https://www.youtube.com/watch?v=wQF0reRTioo
۶ دی ۱۳۹۴ ه‍.ش. - بارگذاری توسطShohreh Heidari
Shohreh Heidari_Biography of Hafez Shirazi, شهره حیدری، زندگینامه خواجه شمس الدین حافظ شیرازی. Shohreh Heidari. SubscribeSubscribed ...
زندگینامه حافظ شیرازی - تالاب
www.talab.ir/art/elders/hafez-biography.html
خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی در اوایل قرن هشتم حدود سال 727 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد پدرش بهاءالدین نام داشت، بازرگان بود و.
زندگینامه حافظ - حکیمانه
jomalatziba.blogfa.com/post-305.aspx
حکیمانه - زندگینامه حافظ - ادبیات ایران و جهان - حکیمانه. ... خواجه شمس الدین محمدبن محمد حافظ شیرازی، از بزرگترین شاعران نغزگوی ادبیات فارسی است. حافظ در اوایل ...
زندگینامه: سعدی شیرازی (-) - همشهری
hamshahrionline.ir/details/72088
۱۳ دی ۱۳۸۷ ه‍.ش. - همشهری آنلاین: شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ ...
شیراز - زندگی نامه حافظ و سعدی
shiraz2010.blogfa.com/category/39
شيخ‌ مشرف‌الدين‌ ابن‌ مصلح‌ بن‌ عبدا... شيرازي‌ موسوم‌ به‌ شيخ‌ سعدي‌ از بزرگ‌ترين‌ ستارگان‌ و برجستگان‌ درجه‌ اول‌ آسمان‌ ادب‌ ايران‌ زمين‌ است‌ كه‌ با تسلط وصف‌ ناپذير خود ...
دائره المعارف اسلامی طهور - نمایش مطلب : زندگینامه حافظ شیرازی
tahoor.com/fa/article/view/117795
دانشنامه اسلامی طهور : این مقاله در باره زندگینامه حافظ شیرازی است.
وفات حافظ - سخنان خواجه حافظ شیرازی
shabhafez2.persianblog.ir/tag/وفات_حافظ
سخنان خواجه حافظ شیرازی. ... زندگینامه حافظ و احوال حافظ شیرازی و وفات حافظ و تولد حافظ. خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی شاعر بزرگ سده هشتم ایران و ...
زندگینامه خواجه حافظ شیرازی - Hafez - بیوگرافی
biographyha.com/13418/biographies-and-photos-of-hafez.html
زندگینامه خواجه حافظ شیرازی - Hafez خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با: ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)
زندگی نامه حافظ شیرازی | پایگاه وااسلاماه
vaislamah.com/100.html
زندگینامه یکی دیگر از شاعران اهل سنت بنام خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی .
انیمیشن تلفیقی، زندگینامه حافظ - آپارات
www.aparat.com/v/ZtRUD/انیمیشن_تلفیقی،_زندگینامه_حافظ
قاف انیمیشن معرفی حافظ و حافظیه، ترکیب تصاویر واقعی و انیمیشن دو بعدیشماره مدیر موسسه09173322043 انیمیشن تلفیقی، زندگینامه حافظ شیراز , موسسه ...
[PDF]زﻧﺪﮔﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺷﻴﺮازي، ﺷﻤﺲ اﻟﺪﻳﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺷـــﻴﺮاز - ق . ﻫ
tabaar.com/Nashrie/Files/2812.pdf
زﻧﺪﮔﻲ ﻧﺎﻣﻪ. ﺣﺎﻓﻆ ﺷﻴﺮازي، ﺷﻤﺲ اﻟﺪﻳﻦ ﻣﺤﻤﺪ. ﺳـــﺎل و. ﻣﺤـــﻞ ﺗﻮﻟـــﺪ. 726: . ﻫــــ. ق. -. ﺷـــﻴﺮاز ، ﺳـــﺎل و ﻣﺤـــﻞ وﻓـــﺎت. 791: . ﻫــــ. ق. -. ﺷـــﻴﺮاز. ﺷﻤﺲ اﻟﺪﻳﻦ. ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺎﻓﻆ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﺧﻮاﺟﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺷـﻴﺮازي و ...
زندگینامه حافظ شیرازی - فیدیبو
fidibo.com/news/216
حافظ شیرازی یکی از بزرگترین غزلسراهای ایران و یکی از مشهورترین شاعران جهان است. خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی در سال ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری ...
زندگینامه حافظ - صفحه اصلی
wiki.5040.ir/زندگینامه-حافظ.html
خواجه شمس الدبن محمد حافظ شیرازی که در زبان فارسی با نام حافظ شناخته می‌شود شاعر ایرانی است که شعرهایش نقطه اوجی در ادبیات فارسی بوده و آثار او در خانه‌ی اکثر ...
زندگینامه حافظ شیرازی PDF - تک آی آر
www.tak-ir.org/tag/زندگینامه-حافظ-شیرازی-pdf/
عنوان مقاله : زندگینامه حافظ شیرازی; فرمت اجرایی : در قالب PDF; تعداد صفحات : ۹۱ صفحه. توضیحی مختصر از مقاله زندگینامه حافظ شیرازی (شاعر و سخن سرا) :.
همه چیز - زندگی نامه حافظ شیرازی
dafax.blogfa.com/post/10/زندگی-نامه-حافظ-شیرازی
زندگی نامه حافظ شیرازی. حافظ را نمي توان از سنخ شاعران تک بعدي و تک ساحتي محسوب و تفکر شاعرانه اش را تنها به يک وجه خالص تفسير و تاويل کرد. شعر حافظ ...
SHEMSHAK - زندگی نامه حافظ
kiashemshaki.blogfa.com/post-8.aspx
تولدسال تولد : در فاصله سالـهـاي 712 تا 727 هـجري شمسي محـل تولد : شيراز نام در زمان تولد : شمس الدين محـمد. خـانواده. تخـلص : حـافـظ (منظور کـسي است که قـرآن را از بر ...
زندگی نامه حافظ شیرازی - PicoFile.com
s1.picofile.com/file/7265612896/زندگی_نامه_حافظ_شیرازی.pdf.html
زندگی نامه حافظ شیرازی.pdf. حجم فایل, 226 KB. تعداد دانلود, 1337. تاریخ انتشار, 1390/11/06 03:11 AM. تاریخ آخرین دانلود, 1395/03/06 08:41 PM. لینک دانلود.
زندگینامه حافظ شیراز - ایـــران قـــــدیــــم
rozerozegare.persianblog.ir/tag/زندگینامه_حافظ_شیراز
جالب است که بدانید حتی زمانی که حافظ از دنیا رفت، در روزگار خودش نیز مردمان بسیاری بودند که او را به اندازه کافی نمی شناختند و به علت برخی از دشمنی های پادشاه آن ...
بیوگرافی کامل حافظ شیرازی
www.photo-biography.net/بیوگرافی-کامل-حافظ-شیرازی.html
حافظ شیرازی نام اصلی خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین شیرازی زمینهٔ کاری شعر، فلسفه و عرفان زادروز ۷۰۶حدود ۷۲۷.
زندگینامه حافظ شیرازی - جستجو و دانلود کتاب - کتاب سبز
ketabesabz.com/search?q=زندگینامه+حافظ+شیرازی
جستجو و دانلود کتاب - زندگینامه حافظ شیرازی. ... خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از ...
کتابخانه مجازی ایران - زندگینامه حافظ شیرازی
www.irpdf.com/book-537.html
راهنمای گوشی موبایل. رمان و داستان. روانشناسی. زبان خارجه. زندگینامه. سیاسی. علمی. علوم غریبه ... زندگینامه حافظ شیرازی. شاخه: زندگینامه تعداد بازدید: 5117 ...
حافظ شیرازی(زندگینامه واشعاربه عربی) - المصباح
khedmaty.persianblog.ir/post/377/
۲۰ مهر ۱۳۸۹ ه‍.ش. - وقد نشأ حافظ وشهر بعلمه واطلاعه على العلوم العربیة والآداب العربیة والفارسیة وسمی معلماً فی مدرسة شیراز. وهو قد أحب مدینته حب سلفه سعدی لها، ولکنه ...
زندگی نامه حافظ شیرازی - پروسه
pro3.ir/fa/Content/221
زندگی نامه حافظ شیرازی خواجه شمس‌الدین محمد، حافظ شیرازی، یکی از بزرگ‌ترین شاعران نغزگوی ایران و از گویندگان بزرگ جهان است که در شعرهای خود «حافظ» تخلص ...
زندگینامه حافظ - عصرنو
asrno.com/زندگینامه-حافظ/
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ه‍.ش. - زندگینامه حافظ در عصرنو زندگینامه حافظ شیرازی زندگینامه کامل حافظ زندگینامه حافظ به زبان ساده زندگینامه حافظ ویکی پدیا زندگینامه خواجه حافظ ...
زندگی نامه حافظ شیرازی - ایران استایل
www.iranstyle.ir/زندگی-نامه-حافظ-شیرازی/
زندگی نامه حافظ شیرازی. حافظ را نمي توان از سنخ شاعران تک بعدي و تک ساحتي محسوب و تفکر شاعرانه اش را تنها به يک وجه خالص تفسير و تاويل کرد. شعر حافظ ...
زندگی نامه حافظ شیرازی - انجمن شعر پارسی
www.shereparsi.ir/Post/1434
خواجه شمس الدين محمد، حافظ شيرازي، يكي از بزرگترين شاعران نغزگوي ايران و از گويندگان بزرگ جهان است كه در شعرهاي خود «حافظ» تخلص نمودهاست. در غالب مأخذها نام ...
زندگینامه حافظ شیرازی به بیان وقلم (استاد محمد محیط ...
olama-orafa1393.ir/?p=6131
۸ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - زندگینامه حافظ شیرازی به بیان وقلم (استاد محمد محیط طباطبایی از سال ... حافظ مانند مولوى در اثناى قرن منسوب به خود زاده و زیسته و مرده است و کمتر ...
زندگینامه حافظ شیرازی بیتوته - تحقیق کده
www.tahgigkade.ir/tag/زندگینامه-حافظ-شیرازی-بیتوته
زندگینامه حافظ,زندگينامه حافظ شيرازي,زندگی نامه حافظ برای کودکان,زندگینامه حافظان قرآن,زندگینامه حافظ Pdf,زندگینامه حافظ به انگلیسی,زندگینامه حافظ ناظری ...
زندگینامه شاعران و نویسندگان
aliakbar1372.blogfa.com/
زندگی نامه. حافظ شیرازی، شمس الدین محمد (سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز) شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به ...
زندگینامه حافظ شیرازی به زبان انگلیسی - لینک گردی
farsinow.ir/news/زندگینامه-حافظ-شیرازی-به-زبان-انگلیسی
Poetry of Hafiz in the original Persian and in English translations, biography, art gallery and links.

جستجوهای مربوط به زندگینامه حافظ شیرازی

آثار حافظ

خلاصه زندگی نامه حافظ

زندگینامه حافظ برای کودکان

حافظ کتاب‌ها

کتاب های حافظ

دیوا ن حافظ

زندگینامه مولوی

اشعار حافظ شیرازی
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
صفحهٔ بعدی
نتیجه تصویری برای زندگینامه حافظ شیرازی
حافظ
شاعر
خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی، معروف به لسان‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. ویکی‌پدیا
تولد: ۱۳۲۶ م.، شیراز
مرگ: شیراز
والدین: بهاء الدین
کتاب‌ها: دیوان حافظ، بیشتر
دیگران این موارد را نیز جستجو کردند
مشاهده 10 مورد + موارد دیگر
سعدی
سعدی
جلال‌الدین محمد بلخى
جلال‌الدین محمد بلخى
خیام
خیام
فردوسی
فردوسی
بازخورد
ناشناس - استفاده از موقعیت مکانی دقیق
 - بیشتر بدانید  
راهنما ارسال بازخورد حریم خصوصی شرایط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 220
  • بازدید امروز : 847
  • باردید دیروز : 1,737
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 22
  • بازدید هفته : 847
  • بازدید ماه : 40,205
  • بازدید سال : 310,247
  • بازدید کلی : 4,090,025