loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 73 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

 

26‌درصد جمعیت ٧٦ میلیونی ایران ساکن روستاها هستند. یکی از استان‌هایی که جمعیت روستانشین زیادی دارد، گیلان است؛ استانی حاصلخیز و خوش‌آب‌وهوا که در صورت در اختیار داشتن امکانات به راحتی می‌تواند مایحتاج غذایی بخشی از کشور را به‌طور کامل تأمین کند. جمعیت روستایی این استان ٤٠درصد کل جمعیت ٢,٥‌میلیون نفری آن تخمین زده شده است.
امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 95
روزنامه شهروند: 26‌درصد جمعیت ٧٦ میلیونی ایران ساکن روستاها هستند. یکی از استان‌هایی که جمعیت روستانشین زیادی دارد، گیلان است؛ استانی حاصلخیز و خوش‌آب‌وهوا که در صورت در اختیار داشتن امکانات به راحتی می‌تواند مایحتاج غذایی بخشی از کشور را به‌طور کامل تأمین کند. جمعیت روستایی این استان ٤٠درصد کل جمعیت ٢,٥‌میلیون نفری آن تخمین زده شده است.

 حال آن‌که این جمعیت ثابت استان است و جمعیت شناور آن گاه به هشت‌میلیون نفر نیز می‌رسد.در حقیقت این میزان ٣.٤‌درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که تراکم جمعیت استان ١٧٧ نفر در واحد سطح است حال آن‌که میانگین تراکم کشوری ٤٧ نفر است. به‌هرحال این استان ٢٥٩٢ روستا با سکنه ثابت دارد. این جمعیت هرچند در استانی حاصلخیز با مناظر زیبا زندگی می‌کنند اما مانند بقیه بخش‌های کشور همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که شاید برای بسیاری از شهرنشینان قابل تصور نباشد. یکی از این مشکلات تأمین آب آشامیدنی سالم است. تصور عامه مردم آن است که این استان پرآب کشور، هیچ‌گاه دچار خشکسالی نمی‌شود، حال آن‌که معضل اصلی دسترسی به آب پاک برای مردم روستانشین است.

 این معضل چنان حاد است که بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل وجود بیماری‌های مختلف و سونامی سرطان در شمال کشور، آب آشامیدنی ناسالم است. البته در این راستا روستاییان به‌طور مستقیم در معرض خطرات و مشکلات این معضل قرار دارند اما با وجود حجم بالای جمعیت شناور گیلان تأمین آب آشامیدنی پاک برای روستاها ضرورت بیشتری دارد.

٢٦‌درصد روستاییان گیلان بی‌بهره از آب پاک

در این استان بخش اعظم مردم درآمد خود را از طریق کشاورزی به دست می‌آورند، بنابراین استفاده از سموم و آفت‌کش‌های مختلف در این منطقه کاری عادی تلقی می‌شود. بسیاری از سموم و آفت‌کش‌ها وارد آب‌های جاری می‌شود و از این طریق منابع آبی آلوده می‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود کوه‌ها و اقلیم این منطقه هرچند منابع آب پاک متعدد وجود دارد، اما شیوه‌های دسترسی به آن پرهزینه و سخت است. تعجبی ندارد آنچه در شهرهای بزرگ یکی از مسلمات و نیازهای اصلی زندگی تلقی می‌شود، برای مردم این منطقه حیاتی است. براساس آمار موجود، میانگین شاخص بهره‌مندی مردم استان گیلان از آب پاک تا پایان هفته دولت ١٣٩٥ شمسی ٧٣,٩٢‌درصد بوده است. این درحالی است که به گفته محمدعلی فرامینی، مدیرعامل آبفای روستایی گیلان متوسط بارندگی گیلان ١٢٠٠ لیتر است، اما فقط ٧٤‌درصد جمعیت روستایی آب شرب در اختیار دارند و ٢٦‌درصد باقیمانده همچنان در معرض خطرات استفاده از منابع آبی ناسالم قرار دارند.

این درحالی است که یک‌سوم مساحت استان را بخش جلگه‌ای تشکیل می‌دهد و ٦٧‌درصد جمعیت روستایی در جلگه‌ها زندگی می‌کنند. در بخش جلگه‌ها تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع ٤٢٠ نفر است. از آن‌جا که این مناطق نزدیک ساحل است، کیفیت آب برای استفاده شرب چندان مناسب نیست، این درحالی است که تأمین آب برای مردم این منطقه مشکلات و البته هزینه‌های خاص خود را دارد. هزینه آبرسانی در گیلان ٢.٥ تا ٣ برابر هزینه تمام‌شده در کشور است. در این استان میانگین طول لوله‌گذاری به‌ازای هر خانوار ٧٥ متر و در کشور به‌ازای هر خانوار ١٤ متر است.از سوی دیگر، هزینه دسترسی هر خانوار روستایی به آب شرب سالم حدود دو‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان است، حال آن‌که این رقم برای خانوار روستایی گیلانی به ٦‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان می‌رسد، بنابراین تعبیر مایه حیات از آب برای روستاییان گیلانی مصداقیت می‌یابد.

بهره‌مندی ١٤٩‌هزار نفر از آب شرب

اما در دولت یازدهم این روند تغییر کرد و دولت آبرسانی به روستاها را نیز جزو دستور کار خود قرار داد. در همین راستا طرح آبرسانی به یک‌‌هزار روستا و در قالب پروژه‌های کوچک برای بقیه روستاها شکل گرفت. طرح آبرسانی به ١٠٠٢ روستا نیز بخشی از پروژه آبرسانی به روستاییان گیلان بوده است. فرامینی در همین راستا و در جریان بازدید خبرنگاران از تأسیسات آبی روستایی دراین‌باره گفت: سه پروژه برای این مهم تبیین شده ‌است که می‌توان به پروژه طرح جامع، تأمین آب شرب هزار  روستای جلگه‌ای گیلان، پروژه‌های مهندسی و توسعه که شامل مجتمع‌های خارج از محدوده طرح جامع و پروژه‌های تک‌روستایی می‌شود و همچنین پروژه‌های بهره‌برداری اشاره کرد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با اشاره به پروژه‌های آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان گفت: در‌ سال ۱۳۹۴ تعداد کل روستاهایی که آبرسانی شدند ۱۱۰ و در‌ سال ۱۳۹۵ تعداد کل روستاهای آبرسانی شده ۱۷۱ روستا تخمین زده شده است.

به گفته او، این موضوع به این معنا است که در‌ سال ۱۳۹۵، معادل ۱۴۹‌هزار و ۵۴۹ نفر از آب شرب بهره‌مند شدند.فرامینی در ادامه با بیان این‌که در ‌سال ۱۳۹۴ لوله‌گذاری خط انتقال و شبکه توزیع ۴۷۳ کیلومتر بوده، گفت: این درحالی است که در‌ سال ۱۳۹۵، معادل ۱۰۱۵ کیلومتر لوله‌گذاری ۲۱ مخزن با حجم ۴۹۲۰ مترمکعب و ۳۹ ایستگاه پمپاژ ایجاد شده که در مجموع ۷۷۶۴۰۸ ریال اعتبار برای انجام این کارها لازم بوده است.

این موضوع به این معناست که در ‌سال ۱۳۹۵، معادل ۱۴۹‌هزار و ۵۴۹ نفر از آب شرب بهره‌مند شدند. همچنین تعداد حفر چاه در ‌سال ۱۳۹۴، چهار حلقه و در ‌سال ۱۳۹۵ به ۱۳ حلقه افزایش یافت.فرامینی درخصوص سیمای کلی طرح جامع آبرسانی افزود: حفر و تجهیز چاه عمیق، نیمه‌عمیق و فلمن ۸۰ حلقه چاه، ایستگاه‌های پمپاژ ۸۷ واحد، مخازن ذخیره و تأمین فشار ۹۸۴۱۵ مترمکعب، شبکه‌های توزیع آب ۸۳۰۶ کیلومتر، خطوط انتقال آب ۲۱۱۳ کیلومتر برای ۱۰۴۳ روستا با جمعیت ۱۰۵۹۱۶۰ نفر با دوبی مورد نیاز ۲۰۷۴ لیتر در ثانیه در افق طرح پیش‌بینی شده است.وی با اشاره به پروژه معاونت مهندسی و توسعه گفت: ۱۵۵۰ روستا با جمعیت ۳۹۵۱۳۶ نفر جزو عملیات خارج از طرح جامع محسوب می‌شوند که تاکنون ۱۰۰۲ روستا با جمعیت ۳۳۲۹۱۶ نفر از آب شرب برخوردار و ۱۱۶ روستا با جمعیت ۱۰۷۲۶ نفر در دست اقدام برای بهره‌مندی از آب شرب هستند.

٩میلیارد تومان اعتبار برای روستاهای گیلان

اما به‌هرحال سابقه تلاش برای آبرسانی حوزه روستایی قدیمی‌تر و به ‌سال ١٣٧٧ شمسی برمی‌گردد، یعنی زمانی که شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان شکل گرفت. به هرحال به دلیل کمبود منابع این طرح تا به حال پیشرفت محدودی داشته است. فرامینی دراین‌باره می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است در طول برنامه ششم توسعه کل روستاهای گیلان آبرسانی شود که پیش‌بینی می‌شود ۹۵۰‌میلیارد تومان برای خدمات‌رسانی روستایی منبع مالی لازم باشد. درحال حاضر ۷۷‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان برای ۱۷۱ روستا که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید هزینه شده و باید گفت که درحال حاضر از ۱۰۴۲ روستا ۷۷۰ روستا دارای خدمات آبی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با بیان این‌که در ‌سال ۱۳۹۴ به دلیل وجود مشکلات بین‌المللی ۲۲‌درصد اعتبارات مصوب در استان گیلان تخصیص یافت که حدود ۹‌میلیارد تومان بود، اضافه کرد: از صندوق توسعه ملی بالغ بر ۱۰۳‌میلیارد تومان در ‌سال ۱۳۹۴ اعتبار داشتیم که تنها ۵۰‌میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد، اما با توجه به این‌که باید صندوق توسعه ملی به‌طور صد‌درصد تخصیص یابد، قرار است که مابقی این مبلغ در پاییز تخصیص پیدا کند. فرامینی ادامه داد: طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است حدود ۵۰۰‌میلیون دلار برای آبرسانی روستایی در ‌سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اختصاص یابد که سهم استان گیلان از صندوق توسعه ملی حدود ٦‌درصد است. این درحالی است که در صورت وجود اعتبارات و تسهیلات، پروژه‌های آبرسانی خیلی سریع‌تر به سرانجام خواهد رسید.

بهای خدمات آب ٥٠‌درصد خدمات آبرسانی

اما نیاز روستاییان منطقه فقط به آب شرب نیست. وضع فاضلاب این منطقه نیز با مشکلاتی روبه‌رو است که شاید مهم‌ترین آنها کمبود اعتبار باشد. با توجه به وسعت منطقه و جمعیت آن در استان گیلان فقط سه تصفیه‌خانه فاضلاب وجود دارد.که در لاهیجان، آستارا و تالش فعالیت می‌کنند و با توجه به این‌که اولویت‌گذاری فاضلاب برای روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار تدوین شده باید گفت که ۹۲۰ روستا بالای ۱۰۰ خانوار در استان گیلان وجود دارد که ۷۵‌درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان دراین‌باره با بیان این‌که بحث فاضلاب روستایی در وزارت نیرو یک کار جدید است، گفت: ۷۵ روستا در سطح کشور به صورت پایلوت برای اجرای طرح فاضلاب انتخاب شده‌اند که سه روستا متعلق به استان گیلان است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تا پایان‌ سال ۱۳۹۶ معادل هشت روستا دارای تصفیه‌خانه فاضلاب شوند و برهمین اساس شاخص برخورداری فاضلاب در طول برنامه ششم توسعه در روستاهای گیلان به سه‌درصد خواهد رسید.


Google
About 1,150,000 results (0.68 seconds)
Search Results
آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود - برترین ها
www.bartarinha.ir/fa/.../آب-روستاهای-شمال-خوردنی-می‌...
Translate this page
Rating: 96% - ‎108 reviews
49 mins ago - آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود. 26‌درصد جمعیت ٧٦ میلیونی ایران ساکن روستاها هستند. یکی از استان‌هایی که جمعیت روستانشین زیادی دارد، گیلان ...
آب روستاهای شمال خوردنی می شود - برترین ها | خبر فارسی
khabarfarsi.com/n/24679533 - Translate this page
27 mins ago - آب روستاهای شمال خوردنی می شود. خلاصه خبر. روزنامه شهروند: 26 درصد جمعیت 76 میلیونی ایران ساکن روستاها هستند. یکی از استان هایی که جمعیت ...
خبرگزاری آریا - آب روستاهاي شمال خوردني مي‌شود
www.aryanews.com/.../آب-روستاهاي-شمال-خوردني-مي‌ش...
Translate this page
خبرگزاری آریا - اخبار داغ و پربیننده سایت ها، رسانه ها و روزنامه های فارسی و انگلیسی.
آب روستاهای شمال خوردنی می شود - طاها پخش
www.tahapakhsh.ir/.../آب-روستاهای-شمال-خوردنی.html
Translate this page
33 mins ago - ساخت 6 آب شیرین کن در روستاهای هرمزگان26 درصد جمعیت ٧٦ میلیونی ایران ساکن روستاها هستند. یکی از استان هایی که جمعیت روستانشین زیادی ...
Images for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎Report images
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
1 day ago
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
17 hours ago
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
Image result for ‫آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود‬‎
More images for آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود
آب روستاهای شمال خوردنی می شود - گردشگری
alotoor.ir/article/ آب+روستاهای+شمال+خوردنی+می+شود
Translate this page
8 hours ago - روستاي کرشک يکي از روستاهاي مهم استان کرمان ميباشد . ... نودل ویتنامی، غذای خوشمزه‌ای است که از ترکیب، نودل برنج و گوشت گوساله تهیه می‌شود.
آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود - خبراتور
khabarator.ir/search/?...آب+روستاهای+شمال+خوردنی+می‌...
Translate this page
آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود ... شب گذشته طوفان شديدي شهرهاي مختلف شمال را درنورديد كه باعث قطعي برق و آب گرفتگي ... تصاویر اردو جهادی در روستاهای سنندج.
معروف‌ترین و زیباترین روستاهای ایران + تصاویر - جام جم آنلاین
jamejamonline.ir/.../معروف‌ترین-و-زیباترین-روستاها...
Translate this page
Dec 13, 2015 - گفته می شود مسجد جامع «فرومد» سبزوار که به لحاظ معماری نیز جایگاهی ویژه ... از سمت جنوب با اندیمشک و 40 کیلومتر از شوش فاصله دارد، آن هم از سمت شمال. ... روستای «شال» در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل، با آب و هوای مطبوع و خنک ...
روستایی عجیب و رویایی بر فراز ابرها + تصاویر - بیتوته
www.beytoote.com/iran/.../rural2-dream1-clouds.html
Translate this page
... فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی,تصاویر روستای فیلبند,مکانهای گردشگری شمال ... آب و هوای این روستا به گونه ای است که پیش بینی های هواشناسی در مورد آن اصلا ... فیلبند، امامزاده ‌ای بر تارک خط الراس دیده می ‌شود که به امامزاده قاسم معروف است.
جوربند روستای سر سبز و توریستی| ویلا املاک شمال
www.villa-amlak.ir/جوربند-روستای-سر-سبز-و-توری...
Translate this page
Dec 18, 2015 - جوربند روستای سر سبز و توریستی روستایی است از توابع بخش چمستان ... چاه آب با دلوی در کنارش هوس نوشیدن آب را در تو زنده میکند و طنابهای ...
طوفان، یک میلیون مازندرانی را بی‌ آب کرد
newsfa.ir/.../طوفان-یک-میلیون-مازندرانی-را-بی-آب-ک...
Translate this page
3 mins ago - طوفان، یک میلیون مازندرانی را بی‌ آب کرد. ... آخرین وضعیت آسیب دیدگان سیل در شمال کشور · آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود · اولین و آخرین دیدارها در ...
گیاهان دارویی گیلان - نصیرمحله
nasirmahaleh.persianblog.ir/tag/گیاهان_دارویی_گیلان
Translate this page
آشنایی با گیاه( کوله خاس) از گیاهان دارویی شمال ایران ... اب برگ انبه به عنوان داروی ضدریزش مو استفاده میشود. .... برچسب‌ها: گیاهان دارویی گیلان, روستا های گیلان ...
استان همدان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/.../استان_همدا...
Translate this pagePersian Wikipedia
در شمال، غرب و شرق استان (۵۶۲ روستا) به زبان ترکی، در مرکز استان (شهر همدان) بیشتر به ... کردها هم عمدتاً در شهرستان اسدآباد و برخی نواحی بهار زندگی می‌کنند، همچنین در ... برخورداری استان همدان از آب و هوای معتدل، زمین‌های هموار و حاصل‌خیز، کوهپایه‌ها، ...
آب چاه های تهران خوراکی می شود | براساس مذاکرات صورت گرفته
www.ghatreh.com/news/.../چاه-های-تهران-خوراکی-شود
Translate this page
7 days ago - چاه آب قیامدشت به مخزن روستای چهل قز متصل شد · مدیر کل حفاظت محیط زیست ... آب چاه های تهران خوراکی می شود ... ثبات قیمت نفت برنت دریای شمال ...
سلام سربدار - چالش و پتانسیل اصلی روستای چشام چیست؟
www.salamsarbedar.com/vdcj.heafuqe8ysfzu.html
Translate this page
آب روستای چشام از طریق دو رشته قنات و چاه های عمیق و نیمه عمیق تامین می شود. از بین رفتن ... شمال روستا: بند سارها، روستا، باغات، جنگل و مزارع. جنوب روستا: کال ...
سفر به روستاهای ییلاقی شمال - لادین
ladin.ir/other/38512/
Translate this page
روستاهای ییلاقی مازندران، علاوه بر سرسبزی، با داشتن چشم اندازهای بدیع یخچال‌ها، چمنزارها ... این جاده تقریباً ۱۲۰ کیلومتری، بعد از «دوآب» در جاده هراز شروع می‌شود و تا ... غیر از «خانه موزه نیما» که خانه پدری نیما بوده، آب و هوای ییلاقی، باغ‌های گردو، فندق، ...
طرح توسعه شبکه آب‌رسانی در 224 روستای گیلان - پایگاه خبری گیل ...
gilnegah.ir/.../224-روستا-در-طرح-توسعه-شبکه-آب-ر...
Translate this page
Aug 8, 2016 - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان افزود:جمعیتی حدود ... در خود محل، بدون استفاده از گاز و پودر کلر عملیات گندزدایی را صورت می‌دهد.
رشد خانه های دوم روستایی در مازندران و پیامدهای آن (روستاهای واز، گزنه سرا و ...
anthropology.ir/node/14049
Translate this page
در کنار مناظر طبیعی این روستا که البته کم کم دارد پشت ویلاها دفن می شود، خنکی آب و هوای آن هم مایه جلب دیگران است. از واز که بگذری، دوباره وارد جاده ای سربالایی می ...
نقش خوراکی ها در تقویت وجلوگیری از ریزش موی سر - روستای جل چلاسر
jalechelasar.persianblog.ir/post/111/ - Translate this page
May 21, 2016 - آب چغندر تازه، سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B و ویتامین C است. بنابراین نوشیدن آب چغندر روزانه توصیه می‌شود.
گروه تحقیقی سوادکوه - خطیر کوه
yamole.blogfa.com/page/15.aspx
Translate this page
منطقه خطير كوه در دره اي از البرز مركزي واقع شده كه از شمال به شهرستان سواد كوه و از جنوب به ... آب وهواي منطقه خطيركوه جزآب و هواي معتدل كوهستاني است . ... به وضوع ديده مي شود روستاي كمرود ايستگاه صعود كوهنوردان و گردشگران در تمام ايام سال به ..... خوردني ها : در اين شب افزون بر خوراک هايي که مناسب مهماني است و هر کسي به اندازهً امکان خود ...
روستانت - استان مرکزی را بیشتر بشناسیم
roostanet.ir/index.aspx?siteid=3&pageid=2478
Translate this page
شهرستان خمین، جنوبی ترین شهرستان استان مرکزی محسوب می شود از شمال به .... در دامنه کوه لجور در شمال غرب شهر شازند و در نزدیکی روستای اسکان این چشمه واقع شده است. ... در دامنه ارتفاعات ویل آب و در منطقه ییلاقی رضا آباد شهرستان خمین چشمه و سراب ...
سایت رسمی روستای زیدر
www.zidar.ir/zidari.php
Translate this page
3 days ago - روستای "زیدر " در شمال غربی شیروان وهم مرز با جمهوری ترکمنستان وجزو ... آب آشامیدنی مجتمع روستایی زیدر از دامنه های این رشته ها تامین میشود که ...
شمال نیوز :: نگاهی به آيين زن شاهي در روستای "آب اسک" لاریجان
www.shomalnews.com/.../نگاهی%20به%20آيين%20ز...
Translate this page
بر اساس تحقيقات انجام شده در ايران سه روستای "افوس"، "توچه غار" و "آب اسك" ... حاكم روز مادر شاهي انتخاب مي شود تا وي به نظام حكومتي زنان كه به طور موقت در روستا ايجاد ...
رشد خانههای دوم روستایی در مازندران و پیامدهای آن ... - شوخی با فرهنگ و اجتماع
www.moghaddames.blogfa.com/post/376
Translate this page
نام این شهر کوچک که بیشتر به روستا میماند، در آگهیهای روزنامهها به فراوانی دیده میشود «ویلای نوساز با همه امکانات، 30 میلیون تومان»، «زمین هزار متری در منطقه خوش آب و ...
مرکز بهداشت شمال غرب تهران - واحد بهداشت محیط
sghc.iums.ac.ir/?fkeyid=&siteid=60&pageid...
Translate this page
ای شامل بیماری‌های زیادی می‌شود که از طریق آب، هوا، مواد غذایی و بسیاری از عوامل محیطی ... از اتفاقات مهم براي اداره كل ، تصويب قانون مواد خوردني ، آشاميني ، آرايشي و بهداشتي در سال ... اجراي پروژه هاي تامين آب آشاميدني روستاها و عمليات بهسازي محيط با ...
روستاهای ایران - آشنایی با روستای ایول / ساری
www.iranvillage.ir/article-print-9826.html
Translate this page
این روستا از شمال به منابع طبیعی، منظره های زیبا و جنگل های سرسبز، از جنوب متصل ... ای سرسبز و ییلاقی محسوب می شود که در ۱۲ ماه سال حدود ۸ ماه آن از بهترین آب و هوا .... است و ارتفاع آن تا نیم متر هم میرسد و به عنوان سبزیجات خوردنی استفاده میشود.
Andabil دهکده توریستی و تفریحی اندبیل - آب معدني چشمه ناصر
andabilnet.blogfa.com/post-4.aspx
Translate this page
آب معدني چشمه ناصر در ۵ كيلومتري شمال روستاي اندبيل واقع شده كه بر اساس ... ولرم مي‌باشد اين چشمه آب مزروعي باغات باغچالار دره سي را تامين مي‌كند كه خود باغچالار دره ... و آب و هواي خاصي دارد كه محل پرورش گياهان داروئي و سبزيجات خوردني بسياري است ...
هرلحظه، طوفان به 18 اثر تاریخی مازندران خسارت وارد کرد
harlahze.com/.../طوفان-به-18-اثر-تاریخی-مازندران-خ...
Translate this page
36 mins ago - ایزدی اضافه کرد : همچنین با نفوذ آب باران در موزه تاریخ آمل به آثار موجود در .... امدادرسانی به بیش از 11 هزار حادثه‌دیده · آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود ...
قرار گرفتن در پناه قرآن، ضروري‌ترين مسئله است ** گروه فعالیت های ...
www.linkjoo.ir/?page=matn&code...
Translate this page
21 mins ago - آب روستاهای شمال خوردنی می‌شود ... با اين کتاب آسماني، قرائت و تدبر در قرآن و همچنين مخاطب قرار دادن خود هنگام تلاوت آيات وحي را توصيه مي‌کنند.
آلبوم عکس - گیـلان این استـان رویـایی
absaralbum.blogfa.com/post-509.aspx
Translate this page
در بسياری از روستاهای گيلان جشن خرمن در اين ايام برگزار می شود. ... این رودها، آب های معدنی و بزرگترین دریاچهٔ جهان (دریاچه کاسپین) که در شمال این استان واقع شده ‌است.
آب شور روستاهای ساحلی گیلان شیرین می شود
gilan.isna.ir/default.aspx/Default.aspx?NSID=5...
Translate this page
Jul 13, 2016 - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از شیرین شدن آب شور روستاهای ساحلی گیلان خبر داد و عنوان کرد: 12 نقطه در گیلان شناسایی شده است.
خانه هاي شمال قديم - راسخون
rasekhoon.net › ... › ايرانگردی › خانه هاي شمال قديم
Translate this page
Mar 7, 2012 - اينجا خانه اي در موزه روستايي گيلان است با فيروزه اي تند و زنده. ... بيشتر خوردني هاي گيلان را مي شود زير آسمان موزه پيدا كرد و چشيد. .... روي هم سوار شده اند تا ستون ها و کف خانه رويشان بنشيند و از رطوبت و آب هاي جاري در امان باشد.
جاذبه هاي طبيعي – توريستي دماوند در يك نگاه
damavandnameh.ir/showT.aspx?Lang=F&ID...
Translate this page
قله دماوند مرتفع ترين قله سلسله جبال البرز و در 75 كيلومتري شمال شهر تهران ... آن عبور كرده و به جاده اي كه از طريق دماوند به درياچه منتهي مي شود ، متصل مي گردد. ... چشمه آب معدني آبعلي در شمال روستاي آبعلي و در 60كيلومتري شمال شرقي تهران قرار دارد.
خبرگزاری تسنیم - مشکل افت فشار آب روستاهای بروجرد برطرف می‌شود
www.tasnimnews.com/.../مشکل-افت-فشار-آب-روستاها...
Translate this page
Jul 29, 2016 - به گزارش تسنیم، دو روستای خشتیانک و بندیزه در شمال غربی بروجرد واقع‌شده‌اند که آب مصرفی آن‌ها از یک مخزن منشعب می‌شود و روز گذشته به دلیل ...
تکمیل طرح آبرسانی مهم‌ترین طرح عمرانی منطقه مرکزی مازندران است/ تا ...
mazandmajles.ir/.../تکمیل-طرح-آبرسانی-مهم‌ترین-طر...
Translate this page
Aug 20, 2016 - تکمیل طرح آبرسانی مهم‌ترین طرح عمرانی منطقه مرکزی مازندران است/ تا پایان سال 96 تمامی روستاهای بابل از آب شرب بهداشتی برخوردار می‌شوند.
ویکی سفر | روستای مارین
www.wikisafar.com/places/1026/روستای-مارین
Translate this page
روستای مارین در ۳۶ کیلومتری شمال شهر گچساران و ۱۹۸ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد . این روستا از شمال، به کوه دلی گنج و از شرق به کوه خامی و از جنوب غربی به کوه دیل محدود می‌شود. آب و هوای مارین در فصول بهار و پاییز ملایم و مطبوع، در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد و خشک ... مکانهای پیشنهادی. خوردنی ها. شله ماشکی ...
سیاه اسطلخ؛ روستای محرومی در یک کیلومتری مرکز استان گیلان!
peykedaneshjoo.ir/.../اسطلخ؛-روستای-محرومی-در-یک-...
Translate this page
Sep 3, 2015 - وی گفت: آب مردم روستا از چاه تامین می‌شود و بیشتر چاه های آب به فاضلاب ها نزدیک و یا یکی هست، به طوری که بوی بد آب به راحتی به مشام می ‌رسد.
خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با روستای لافت - کجارو
www.kojaro.com/.../better-understand-persian-gulf-int...
Translate this page
May 5, 2016 - با گذشت زمان و با توجه به جنبه‌های اقتصاد آزاد، توسعه در جهت شمال و به سوی قشم ... سیستم تأمین آب روستای لافت بر اساس جمع‌آوری آب‌های سطحی از تپه‌های میانی ... در روزهای بارانی شدید، در محدوده چاه‌ها دریاچه‌ای تشکیل شده و آب انبار اصلی روستا پر از آب می‌شود. ... بعد از بونگ اذان بیا بریم دکان عبداله برات خوردنی بخرم.
سادوا : روستای بالاده . ساري . مازندران - رشته كوه چهارنو كمربند زمرّدين البرز
sadva.blogfa.com/post-98.aspx
Translate this page
در اين قسمت چشمه هاي گوارا و پرآب فراواني جاري است كه آب آن به دره هاي تيله بُن و پايين ده و تيلك مي ريزد و از سرچشمه هاي رود تجن ساري محسوب مي شود. آب روستاي بالاده ...
۲۷ روستای استان یزد از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند - خبرگزاری مهر ...
www.mehrnews.com/.../۲۷-روستا...
Translate this pageMehr News Agency
Aug 2, 2016 - یزد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره به مشکلات آبی که در روستاهای استان یزد وجود دارد، گفت: ۲۷ روستای استان یزد از ...
خانه های شمال قديم - اخبار معاصر
moaser.ir/fa/news/2180/خانه‎های-شمال-قديم
Translate this page
Sep 21, 2015 - اينجا خانه اي در موزه روستايي گيلان است با فيروزه اي تند و زنده. ... بيشتر خوردني هاي گيلان را مي شود زير آسمان موزه پيدا كرد و چشيد. .... خاک با آب مخلوط مي شود و با دست هايي که با رطوبت آشنايند، شکل مي گيرد و مي شود اسباب بازي ...
چشمه های آب معدنی استان اردبیل | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
seeiran.ir › ... › چشمه های آب معدنی استان اردبیل
Translate this page
چشمه آب معدنی ارجستان: روستای ارجستان در 21 کيلومتری غرب اردبيل واقع است. ... که توسط کارخانه‌های اطراف روستا برای مصرف خوراکی بسته‌بندی می‌شود و دیگری به .... چشمه خلخال: چشمه آب گرم خلخال در 22 کیلومتری شمال غربی هروآباد به فاصله 96 ...
آبادی هایی که عجایب 14 گانه کرمانشاه هستند/ از باغ های پلکانی عصر آل ...
mersadnews.ir/news/210272
Translate this page
Mar 14, 2015 - این روستا از شمال وشرق به کوه بان زرده،از جنوب به کوه پلتوی کری .... آب این چشمه، جزو آبهای معدنی محسوب می شود و براساس نظر متخصصان،آب این ...
ورف‌چال»؛ آیین 600 ساله با زن‌شاهی روستانشینان اسک مازندران
www.farsnews.com/printable.php?...
Translate this pageFars News Agency
Apr 29, 2016 - فارس گزارش می‌دهد «ورف‌چال»؛ آیین 600 ساله با زن‌شاهی روستانشینان اسک ... آب اهالی روستا، آب خوراکی احشام و زراعت دغدغه تأمین آب داشتند و هر ساله ...
در جست و جوی «میرارکلا» روستایی که شاید غرق شود - ایران آنلاین
www.ion.ir/News/80759.html
Translate this page
May 10, 2016 - از او می‌پرسم آیا این روستا را باید تخلیه کنند و قرار است آب سد بالاتر از ... با پول یارانه و کمیته امداد زندگی می‌کنند که در مجموع می‌شود 70 هزار تومان.
معرفی روستای اب نیک - خانه
www.sd-abnik.ir/index.php?...روستای-اب...
Translate this page
روستای آب نیک یا به گویش محلی(آب نک) و (اونک) در دوازده کیلومتری شمال ... آب نیک بر اساس شجره نامه ای که در خانه یکی از معتمدان روستا نگه داشته می شود چنین ذکر ...
13تیر ماه تبری -لال شو-نوروز وبرخی سنتهای مازندران - روستای میانا
www.miyana-2.blogsky.com/13تیر-ماه-تبری-لال-شو-2
Translate this page
و مهرگان بجای آنکه در 16 مهر برگزار شود، شش روز زودتر در دهم مهر برگزار می شود. .... در روز تیر ماه سیزده پاچیدن آب به یکدیگر را خوش‌یمن مى‌دانند ..... عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فرآورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند ...
مازندران؛ غول سیاحتی ایران + تصاویر | سبک زندگی - صفحه اصلی - جماران
jplus.jamaran.ir/life/?p=7416
Translate this page
Mar 19, 2016 - به همین جهت آب و هوای مازندران در کانون های مختلف جغرافیایی متفاوت و ... غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا محدود می شود.
شهر زیبا و دیدنی رودسر - ایران تجارت
amlak.iran-tejarat.com/.../55_شهر-زیبا-و-دیدنی-رودس...
Translate this page
پارک جنگلی سفید آب رودسر این طرح با اهداف توسعه صنعت توریسم در استان و استفاده های ... محله رامدشت از شمال به دریا از جنوب به روستای کَلدَرِه و زمین‌های کشاورزی برنج، از شرق به ... یافت می شود که در فصل صید ماهیگران را به سوی خود می کشاند.
آشنایی با شهرهای ایران - روز حکومت زنان در شمال
irangardi1366.blogfa.com/post/79
Translate this page
برای زنان روستای آب اسک یک روز در ماه اردیبهشت روز خاص و جالبی است؛ روزی که هیچ مردی ... بعد از آن یک نفر به عنوان ملکه انتخاب می شود دیگری وزیر می شود و نفرات ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 223
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 445
  • آی پی دیروز : 235
  • بازدید امروز : 5,726
  • باردید دیروز : 953
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 15,173
  • بازدید ماه : 15,173
  • بازدید سال : 392,784
  • بازدید کلی : 4,172,562