loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 106 چهارشنبه 05 آبان 1395 نظرات (0)

راهکار کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان


عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اجرای قوانین انرژی در ساختمان سازی کشور، گفت: توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در فعالیت‌های صنعت ساختمان امر مهمی است که توجه متخصصان امر را در اغلب کشورهای جهان به خود جلب کرده است.
محمد حسن فلاح  با بیان مطلب فوق افزود: متاسفانه اکنون به کارگیری مصالح ساختمانی مدرن با استفاده از روش‌های ساخت و ساز سنتی و سازگار نبودن سیستم‌های ساختمان‌سازی رایج در کشور برای کارگذاری عایق حرارتی که سبب هدر رفتن مقدار زیادی انرژی در بخش ساختمان می‌شود، امری بارز و مشکل ساز در صنعت ساختمان سازی امروزکشور است.
وی در این خصوص افزود: این شیوه ساخت‌ و ساز در کشور نشان داده است که مشکلات کمی (برآورده نکردن نیازها) و کیفی (مقاومت مناسب ساختمان‌ها در برابر زلزله، کوتاهی عمر مفید بنا، فرسایش به علت عوامل اقلیمی، تولید ضایعات ساختمانی بیش‌ازحد در حین اجرا، ناکارایی امکان بازیافت مصالح ساختمانی و غیره) را به همراه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: این عوامل مشکلات محیط‌ زیست و توسعه پایدار در صنعت ساختمان‌سازی کشور است که نیازمند مطالعه و تحقیق و ارائه راهکارهای مناسب جهت تعیین معیاری برای انتخاب مصالح ساختمانی مناسب و سیستم‌های ساختمانی کارآمد برای هدف مختلف و در اقلیم‌های متفاوت است.
فلاح با اشاره به این‌که یکی از راه‌حل‌های مناسب و اجرایی برای کاهش مصرف انرژی کیفی سازی ساختمان است گفت: توسعه و اجرای معماری پایدار شامل دو بعد سنجش و ارزیابی انرژی موردنیاز و بعد دوم ارائه جزییات اجرا است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در ادامه افزود: معماری پایدار را شاید بتوان یکی از جریان‌های مهم معاصر به‌حساب آورد که عکس‌العملی منطقی در برابر مسائل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود. برای مثال، 40 درصد از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این به‌نوبه خود منجر به بحران‌های زیست‌محیطی شده و خواهد شد. بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچه بیشتر مقوله پایداری در معماری به‌خوبی قابل‌مشاهده است.
وی در مورد اهداف معماری پایدار گفت: هدف معمار در کنار کارفرما در اصل برای رسیدن به یک تراکم بالا در عین حفظ کیفیت بنا و امکانات آن در حدی فوق‌العاده و ایجاد یک سبک زندگی پایدار است. ضمن آنکه طراحی و ساخت‌وساز آن‌که نتیجه شگرد‌های خاص کالبدی و محیط داخلی است باخرد اقلیم و زیست‌بوم خود کاملاً سازگار است. بسیاری از این اهداف با احترام به معیارهای گذشته و انعکاس آن در زندگی امروز حاصل می‌شود.
فلاح در پاسخ به این سؤال که آیا با افزودن تجهیزات بهینه‌سازی انرژی مانند پنل ها یا دوجداره کردن به سمت‌وسوی معماری پایدار در ساختمان ایجاد می‌کند گفت: معماری پایدار باید از نقطه صفر شروع و به نقطه 100 برسد افزودن تجهیزات مؤثر برای کاهش مصرف انرژی مکمل معماری پایدار است و این تجهیزات صرفاً نمی‌تواند بنایی باعنوان معماری پایدار ایجاد کند.
وی بابیان اینکه در صورت اجرا و طراحی معماری پایدارمی توان انتظار کاهش و بازگشت هزینه را داشت تأکید کرد: به عقیده بسیاری از مردم اجرای معماری پایدار گران‌تر از معماری معمولی است اما در حقیقت فلسفه وجودی معماری پایدار ارزان‌سازی و کیفی سازی است.
وی با بیان اینکه معماری پایدار باید توسط معماران انجام شود گفت: در حال حاضر بحث معماری پایدار در ایران بحثی لوکس است. یکی از هدف‌های جامعه این است که تمام معماران درگیر این مبحث شوند. بر همگان واضح و مبرهن است اگر ساختمان را مهندس بسازد می‌داند که چطور از المان‌های معماری پایدار و سایر انرژی‌ها استفاده کند. امیدواریم که ارگان‌های مسئول اول تأکید کنند که ساختمان را باید مهندس بسازد.
فلاح درنهایت گفت: در دنیا بحث معماری پایدار بسیار جدی است. امیدوارم که این جدیت هر چه سریع‌تر به کشور ما هم ورود پیدا کند.
یادآور می شود دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان 10 و 11 آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه های راه وشهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صدا وسیما برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 47
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 369
  • آی پی دیروز : 210
  • بازدید امروز : 1,243
  • باردید دیروز : 1,833
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 1,243
  • بازدید ماه : 1,243
  • بازدید سال : 378,854
  • بازدید کلی : 4,158,632