loading...
جدیدترین های اینترنت
الهام سیرجانی بازدید : 72 سه شنبه 02 آذر 1395 نظرات (0)
 

درمان دیابت با ادویه جات و طب سنتی

 

top-8-spices-for-type-2-diabetes

استفاده از ادویه جات و گیاهان دارویی در درمانهای طب سنتی بسیار رایج است و البته کاملا موثر؛ اینبار در بخش طب سنتی قصد داریم ادویه جاتی را معرفی کنیم که در درمان دیابت نوع دو موثرند.

به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ با ما در این مقاله همراه باشید تا از فواید ۸ ادویه برای درمان دیابت نوع ۲ باخبر شوید. شاید این مقاله بتواند به یکی از دوستان یا آشنایان شما در راه درمان بیماریش کمک کند.

امید به زندگی بشر در بسیاری از کشورهای دنیا در حال افزایش است، و از سوی دیگر پیرتر شدن جمعیت و افزایش چاقی با افزایش جهانی دیابت نوع ۲ مرتبط است. ارقام تخمین می‌زنند که اگر مشکل حل نشود، تا سال ۲۰۳۰، ۴۳۹ میلیون دیابتی در جهان خواهیم داشت.

با این حال زندگی با دیابت بسیار آسان‌تر شده‌است. به لطف مجموعه‌ای از مطالعات پزشکی، محققان در حال یافتن راه‌هایی برای یک زندگی طولانی و سالم برای افراد مبتلا به دیابت هستند، بدون اینکه مجبور باشند داروهایی شبهه دار تولید کنند. گیاهان دارویی و ادویه جات ذکر شده در این نوشتار در دهه‌های اخیر به دلیل توانایی‌شان برای کنترل اختلال موجود در افراد دیابتی و درمان دیابت نوع ۲ در کانون توجه بوده‌است.

دارچین به عنوان یک گیاه دارویی که عمدتا برای پخت شیرینی و رایحه‌ی شادی‌آورش شناخته شده است، به اندازه‌ای که باید و شاید در جامعه پزشکی مورد تقدیر و تحسین قرار نمی‌گیرد. این ادویه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، خواص ضد باکتری و کاهش دهنده‌ی التهاب دارد، و می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند. دارچین سیلان بهترین انتخاب است زیرا این نوع دارچین با مزایای بالقوه برای سلامتی از جمله تنظیم قند خون بیش‌تر در ارتباط است.

پژوهش‌ها، توانایی دارچین را در کاهش مقاومت بدن در برابر انسولین و پایین آوردن سطح کلسترول خون در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، نشان داده‌اند. دارچین را می‌توانیم در قالب ادویه‌ی پودرشده مصرف کنیم یا به عنوان یک مکمل بخوریم (قبل از مصرف دارچین، یا هر گیاه دیگری، به عنوان مکمل، با پزشک‌تان مشورت کنید). برخی از پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که قند خون‌تان پایین است و از دارچین استفاده می‌کنید، از مصرف مکمل‌های دیگر مانند شنبلیله، سیر، خربزه‌ی تلخ و جینسنگ اجتناب کنید.

زردچوبه از بستگان پرمصرف خانواد‌ه‌ی زنجبیل و از محصولات رایج در جنوب هند است، و همین مصرف زیاد آن در غذاهای هندی را توجیه می‌کند. در حالی که این ادویه از سوی خوراک‌شناس‌ها به دلیل عطر و بوی خاکی و تندش که باعث می‌شود خوراک کاری طعمی بسیار قوی داشته باشد تحسین می‌شود، اخیرا تحقیقاتی صورت گرفته‌است که اثربخشی آن را برای درمان دیابت نوع ۲ نشان می‌دهد.

اطلاعات منتشر شده در ژورنال بیوشیمی تغذیه روی استفاده از ماده‌ی فعال زردچوبه، که با نام کورکومینوید شناخته می‌شود، برای جلوگیری از توسعه‌ی دیابت و همچنین افزایش قابل‌توجه عملکرد کبد تمرکز دارد. مطالعه‌ی دیگری که در یک مجله‌ی بین‌المللی تغذیه منتشر شده، چگونگی تاثیر فوق‌العاده‌ی زردچوبه و کورکومین را در کاهش سطح قند خون و هموگلوبین در موش‌ها به طور مفصل بیان می‌کند.

همان نقشی که زردچوبه در غذاهای هندی دارد، زنجبیل در غذاهای آسیایی دارد. این ادویه نیز مزایای مشابهی برای افراد مبتلا به دیابت دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، شواهدی ارائه داد مبنی بر این‌که این ریشه ممکن است با تولید گلوکز بدون تکیه بر انسولین، به کنترل قند خون کمک کند. زنجبیل را می‌توان به صورت خام، پودر شده، عصاره‌‌ی موجود در روغن و مایعات و به صورت مکمل حاوی عصاره استفاده کرد. همچنین اعتقاد بر این است که زنجبیل به رفع حالت تهوع، سوزش سر دل، برونشیت و علائم قاعدگی کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: فواید زنجبیل برای سلامتی

۴. شنبلیله

شاید این گیاه کم‌تر در آشپزخانه‌ها رایج باشد، اما همچنان حضور قابل‌توجهی در آشپزی و کاربردهای پزشکی دارد. سابقه‌ی آن در طب سنتی به قرن‌ها پیش باز می‌شود و مطالعات جدید از خواص جامع آن حمایت می‌کند. آزمایشات نشان می‌دهند که شنبلیله عملکرد متابولیک را در بیماران دیابتی از طریق کاهش سطح کلسترول و بالاتر بردن تحمل گلوکز بهبود می‌دهد.

چنان‌چه قبلا چندین بار در این وب‌گاه ذکر شده، استفاده از سیر فراتر از مزه‌دار کردن غذا و دفع خو‌ن‌آشام‌ها است. فایده‌ی این گیاه تند در آزاد کردن انسولین و حفظ سطح قند خون مناسب، آن را تبدیل به یک افزودنی مفید برای غذاهای بیماران دیابتی کرده‌است.

۶. آلوئه‌ورا

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در ژورنال فیتوتراپی ریسرچ (Phytotherapy Research) منتشر شد، مشخص شد که آلوئه‌ورا به کاهش سطح قند خون موش کمک می‌کند، به این ترتیب تردیدها در مورد اثربخشی درمانی‌اش از بین رفت. این مطالعه نشان داد که گوشت برگ‌های آلوئه ورا بدون ژل داخلش، راه بالقوه‌ی مفیدی برای درمان دیابت است.

۷. زیره‌ی سیاه

مطالعه‌ای توسط محققان دانشگاه میسور در هند خواص ضد دیابتی بالقوه‌ی زیره را کشف کرد. در این مطالعه که در سال ۱۹۹۸ در ژورنال”تحقیقات تغذیه” منتشر شد، تیم تحقیقاتی، موش‌های مبتلا به دیابت را با یک برنامه‌ی غذایی حاوی ۱.۲۵٪ پودر زیره به مدت هشت هفته تغذیه کردند و به نتایج مثبتی دست یافتند.

این موش‌ها کاهش در هیپوگلیسمی یا پایین افتادن قند خون – یک اختلال شایع در بیماران دیابتی – و گلیکوزوری را، که در آن ادرار حاوی گلوکز بیش از حد است، تجربه کردند. مروری بر مطالعات علمی که در سال ۲۰۰۵ در “ژورنال بین‌المللی علوم و صنایع غذایی و تغذیه” منتشر شده تایید کرد که تعدادی از ادویه جات، از جمله زیره، می‌توانند به درمان هیپوگلیسمی کمک کنند. با پزشک‌تان در مورد استفاده از زیره‌ی سبز برای کنترل قند خون مشورت کنید.

همچنین بخوانید: خواص زیره سیاه برای لاغری

داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می‌شوند. مصرف زیره همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث شود قند خون‌تان بیش از اندازه پایین بیاید. اگر در حال مصرف داروی دیابت هستید، حتما ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

۸. جینسنگ

مدت زمان زیادی است که قدرت درمانی جینسنگ امتحان خودش را پس داده‌ و صدها سال است که مورد تحسین کارشناسان طب آیورودا است. بهبود عملکرد ذهنی، سیستم ایمنی بدن، استقامت، و درمان سرطان تنها تعداد کمی از مزایایی است که در کنار توانایی این ریشه برای کمک به درمان دیابت قرار می‌گیرند.

پژوهشی از یک دانشگاه کروات نشان داد که جینسنگ قادر است میزان گلوکز را در جریان خون کاهش بدهد، و این یک پیشرفت اساسی برای بیماران دیابتی بود. جنسینگ را می‌توان به چندین راه مختلف مصرف کرد. برخی از علاقمندان به سلامت طبیعی ترجیح می‌دهند این ریشه را به صورت خام همراه با دیگر گیاهان دارویی و مکمل‌ها به چای‌شان اضافه کنند. سایرین به صورت دمنوش، عصاره، قرص، و پودر از مزایای جنسینگ سود می‌برند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 219
  • آی پی دیروز : 156
  • بازدید امروز : 1,691
  • باردید دیروز : 1,612
  • گوگل امروز : 21
  • گوگل دیروز : 19
  • بازدید هفته : 7,654
  • بازدید ماه : 39,312
  • بازدید سال : 309,354
  • بازدید کلی : 4,089,132