loading...
جدیدترین های اینترنت
نجمه هفت آبادی بازدید : 107 پنجشنبه 18 آذر 1395 نظرات (0)

اخذ مالیات از خانه‌های خالی درگرو سامانه زمین و مسکن


بررسی اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشان می دهد این طرح موافقان و مخالفان جدی زیادی دارد. برخی اجرای این طرح را افزایش فساد و تقلب در بازار عنوان می‌کنند و برخی دیگر اجرای آن را غیرممکن می‌دانند و بر این باورند که این کار قابل احراز و شدنی نیست.
چند سالی می‌شود که موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی مطرح‌شده است. طرحی که در سال‌های نخست انقلاب مطرح و فقط برای مدت کوتاهی جدی گرفته شد اما پس‌ازآن به فراموشی سپرده شد و حال دوباره قوت گرفته است. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده حدود 1.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور هستند اما حدود شش میلیون واحد مسکونی برای زوج‌های جوان نیاز است و در کنار آن نیازمندان دیگری نیز وجود دارن
بسیاری مسئولان دولتی و کارشناسان اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بدون هیچ تغییری در بازار مسکن عنوان می‌کنند و برخی دیگر بر این باورند که به چرخه افتادن خانه‌های خالی می‌تواند بازار را تا حدی کنترل کند و برخی را از احتکار مسکن بازدارد.
بررسی اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشان می‌دهد این طرح موافقان و مخالفان جدی زیادی دارد. برخی اجرای این طرح را افزایش فساد و تقلب در بازار عنوان می‌کنند و برخی دیگر اجرای آن را غیرممکن می‌دانند و بر این باورند که این کار قابل احراز و شدنی نیست.
شایان‌ذکر است این طرح شروع و روند ناموفقی در اوایل انقلاب داشت و به نظر می رسد اگر در اعمال این طرح از اشتباهات گذشته بر حذر نباشیم شکست دیگری در کمین بازار املاک خالی از سکنه است.
مشاوران املاک راهکاری برای شناسایی خانه‌های خالی
در همین زمینه یک کارشناس در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار داشت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی پاسخ دندان‌شکنی در مقابل احتکار کنندگان مسکن و تبدیل کالای مصرفی به سرمایه‌ای است.
علیرضا خسرویبابیان مطلب فوق افزود: سامانه ملی زمین و مسکن راهکار مناسبی برای شناسایی املاک خالی از سکنه در کشور است که متأسفانه تاکنون برای پیشبرد عملی آن اقدامی صورت نگرفته است.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی معتقد است اخذ مالیات باعث تحرک و خروج از رکود مسکن خواهد شد.
خسروی با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار واحد صنفی معاملات ملکی موجود در سراسر کشور بیان کرد: دولت با انعقاد قرارداد با بنگاه‌های املاک به‌راحتی می‌تواند خانه‌های خالی در هر منطقه را شناسایی کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد تقریبی املاک خالی از سکنه در کل کشور یک‌میلیون و 500 فقره و در تهران 400 هزار فقره است که هرسال به علت عدم استفاده فرسوده می‌شوند.
خسروی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن باقدرت خرید افراد گره‌خورده است، گفت: مدیریت قیمت زمین ازجمله راهکارهایی است که در رونق‌بخش مسکن تأثیر بسزایی دارد و متأسفانه در حال حاضر از سوی دولت رهاشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که" آیا اخذ مالیات از خانه‌های خالی منجر به رواج اجاره‌نامه‌های صوری نمی‌شود"، گفت: وجود اجازه‌نامه‌های صوری به‌هیچ‌عنوان دلیلی برای عدم اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست اگرچه اگر مسئولین بخواهند می‌توانند به‌راحتی از طریق همسایگان یا عوامل دیگر خانه‌های خالی و اجاره‌های صوری را تشخیص بدهند.
خسروی همچنین در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های لوکس توضیح داد: مالیات بر خانه‌های خالی (CGT) و مالیات بر خانه‌های لوکس (SDLT) جزو پایه‌های مهم مالیاتی در حوزه مسکن به شمار می‌آیند. درنهایت در مجلس نهم مالیات CGT مورد موافقت قرارگرفته، اما SDLT در جریان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب نشد.
وی درباره دلیل مصوب نشدن مالیات از خانه‌های لوکس، گفت: متأسفانه به دلیل قانع نشدن برخی نمایندگان مجلس در دوره نهم دراین‌باره، اجماع حاصل نشد، زیرا برخی از نمایندگان معتقد بودند معیار مشخصی در شناسایی خانه لوکس وجود ندارد و قانون مذکور می‌تواند در قیمت مسکن اثر منفی داشته باشد.
کسی با مالیات تنبیه نمی‌شود
همچنین یک کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص بیان کرد: تنبیه سازندگان در دوران رکود با اخذ مالیات به‌هیچ‌عنوان راهکار مناسب و عملیاتی نیست.
هادی حق‌شناس گفت: تحریک یک‌طرفه عرضه‌کنندگان بازار املاک رکود موجود را دوچندان و بازار را به سمت‌وسوی کسادی خواهد کشید.
وی گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمینه‌ساز فعالیت‌ها و قراردادهای زیرزمینی خواهد شد. و درنهایت نیز تأثیری در بازار املاک نخواهد داشت.
اخذ مالیات از خانه‌های خالی درگرو سامانه زمین و مسکن
همچنین یک کارشناس بازار مسکن بابیان این‌که در ماده 54 اصلاحی بر قانون مالیات‌های مستقیم مصوبه 31 تیر 1394 اخذ مالیات از خانه‌های خالی مکرر تأکید شده است گفت: قانون‌گذار تکلیف کرد که وزارت راه و شهرسازی 6 ماه پس از تصویب قانون، سامانه املاک و اسکان کشور را ایجاد کند که متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
ایمان رفیعی گفت: بر اساس این طرح قرار است از واحدهایی که از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی شناسایی‌شده و بدون عذر موجه خالی بماند از سال دوم ساخت مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره می‌شوند.
وی در این خصوص توضیح داد: به این صورت که سال اول معادل یک‌دوم مالیات اخذشده از اجاره مشابه آن ملک، از سال دوم برابر مالیات اخذشده از اجاره مشابه آن ملک و از سال سوم به بعد یک و نیم برابر مالیات اجاره املاک مشابه مالیات اخذ می‌کنیم.
رفیعی خاطرنشان کرد: این طرح که از سال 95 باید اجرایی می‌شد معطل راه‌اندازی سامانه وزارت راه و شهرسازی است.
وی در خاتمه گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در صورت عملیاتی شدن می‌تواند در ایجاد تحرک بازار مسکن موفق عمل کند.

ایرنا - تاکتیک دوم در عرضه مسکن

www.irna.ir/fa/News/82337703/
۳ ساعت پیش - تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان‌های ...

تاکتیک دوم در عرضه مسکن - جستجوگر اخبار تی نیوز

tnews.ir/news/3c8975606144.html
۵ ساعت پیش - روزنامه دنیای اقتصاد: تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان های نیمه تمام و تبدیل آن به ساختمان های ...

تاکتیک دوم در عرضه مسکن | تاکتیک جدید عرضه مسکن که از ...

www.ghatreh.com/news/nn34954922/تاکتیک-دوم-عرضه-مسکن
۵ ساعت پیش - تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان های نیمه تمام و تبدیل آن به ساخ.

تاکتیک دوم در عرضه مسکن | خبر فارسی

khabarfarsi.com/u/29340664
دنیای اقتصاد: تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات انتقال ... شده بود، با اقدام دوم سرمایه گذاران ساختمانی در روزهای اخیر در حال شتاب گیری است .

تاکتیک دوم در عرضه مسکن | خبر فارسی

khabarfarsi.com/u/29349644
تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: تاکتیک جدید عرضه مسکن که از ... بود، با اقدام دوم سرمایه گذاران ساختمانی در روزهای اخیر در حال شتاب گیری است.

تاکتیک دوم در عرضه مسکن - بازنشر 24

baznashr24.com/search/?q=تاکتیک+دوم+در+عرضه+مسکن
تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان‌های نیمه‌تمام و تبدیل آن به ساختمان‌های تکمیل شده و آماده فروش» شروع شده بود، با ...

تاکتیک دوم در عرضه مسکن | دمادم

damadam.ir › اخبار › پایش › دسته‌بندی نشده
تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان‌های نیمه‌تمام و تبدیل آن به ساختمان‌های تکمیل شده و آماده فروش» شروع ...

تاکتیک دوم در عرضه مسکن – تیتر خوان

titrkhon.com/1395/09/18/تاکتیک-دوم-در-عرضه-مسکن/
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵. ارتباط با ما · صفحه اصلی · تیتر خوان سر تیتر خبر های روز ایران و جهان · نت خط · تیتر خوان · آخرین اخبار · پربیننده · ورزشی · سیاسی ...

خبرگزاری آریا - تاکتيک دوم در عرضه مسکن

www.aryanews.com/NewsFeed/2535132/تاکتيک-دوم-در-عرضه-مسکن
۴ ساعت پیش - تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان‌های نیمه‌تمام و تبدیل آن به ساختمان‌های تکمیل شده و آماده فروش» ...

تاکتیک دوم در عرضه مسکن / تاکتیک جدید عرضه مسکن که از ...

wwwkhabar.ir/10675709

تاکتیک جدید عرضه مسکن که از اواخر سال گذشته با عملیات «انتقال سرمایه به ساختمان‌های نیمه‌تمام و تبدیل آن به ساختمان‌های تکمیل شده و آماده فروش» شروع شده بود، با.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 207
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 1,591
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 22
  • بازدید هفته : 6,302
  • بازدید ماه : 56,826
  • بازدید سال : 326,868
  • بازدید کلی : 4,106,646