loading...
جدیدترین های اینترنت
مدیر بازدید : 222 دوشنبه 25 مرداد 1395 نظرات (0)

شناخت حوق بین الملل

شناخت حوق بین الملل دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 54 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

كار انسان نباید تفكر درباره آن پدیده هایی باشد كه تاكنون كسی به آنها پی نبرده است؛ بلكه باید اندیشیدن به آن واقعیاتی باشد كه در برابر دیدگان همه قرار دارد، اما كسی به آنها نپرداخته است

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

شناخت حوق بین الملل

 

كار انسان نباید تفكر درباره آن پدیده هایی باشد كه تاكنون كسی به آنها پی نبرده است؛ بلكه باید اندیشیدن به آن واقعیاتی باشد كه در برابر دیدگان همه قرار دارد، اما كسی به آنها نپرداخته است.

شوپنهاور

 

مقدمه تحلیلی

الف . كلیات

بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان ملل باید همچون هسته ای مركزی ، هماهنگ كنندة اقداماتی باشد كه برای برقراری صلح و امنیت بین المللی و توسعة روابط دوستانة میان كشورها براساس اصل تساوی حقوق و خود مختاری ملل و حصول همكاریهای بین المللی در قلمرو و امور اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ترغیب دولتها به رعایت حقوق بشر و آزادیهای اساسی به عمل می آید. از این روی، همة كشورها باید، به لحاظ عضویت در سازمان، تعهداتی را كه به موجب منشور به عهده گرفته اند و كلیه اختلافات بین المللی خویش را از راههای مسالمت آمیز، براساس اصول عدالت و حقوق بین الملل ، حل و فصل نمایند و در روابط خود را تهدید به زور یا استفاده از آن بر ضد تمامت ارضی یا استقلال یكدیگر خودداری ورزند.

زمانی كه منشور به تصویب شماری از كشورهای جهان رسید، بسیاری از متفكران و صلح دوستان گمان می كردند كه سازمان ملل و تشكیلات وابسته به آن از جمله دیوان بین المللی دادگستری خواهند توانست با نهادین كردن اصول و قواعد بین المللی ، اصل زیبای «جهان فارغ از جنگ» را بر روابط بین الملل حاكم گردانند؛ اما حوادثی كه ظرف این چهل و چند سال در گوشه و كنار عالم به وقوع پیوسته است نشان می دهد كه جنگ و ستیز بر سركسب منافع بیشتر همچنان بر دوام بوده و اختلافات میان كشورها افزایش یافته و پریشیدگیها و تنشهای زیادی دامنگیر آنان شده است ، تا حدی كه بی نظمی و آشفتگی جایگزین آن نظامی گردیده كه منشور بدان پرداخته و از آن سخن گفته است.

پیش از این، میثاق جامعة ملل نیز از كشورها خواسته بود كه ، برای پایداری صلح و استقرار امنیت بین المللی، به مقررات حقوق       بین الملل احترام گذارند و به تمام تعهدات بین المللی خویش عمل كنند. واضعان میثاق، برای هموار كردن راه صلح و ترغیب كشورها به ایجاد نظم عمومی بین المللی، از آنان دعوت كرده بودند كه اختلافات خود را از راههای مسالمت آمیز ، از جمله اقامة دعوی در مراجع دعوی داوری و قضایی، فیصله دهند تا از این رهگذار نهاد قانون و قاضی جایگزین هرج و مرج و دفاع از خود گردند. به همین سبب، اندك زمانی پس از تشكیل جامعه ملل ، دادگاهی جهانی به نام «دیوان دائمی دادگستری بین المللی» بنیاد گذاشته شد كه تا پایان جنگ دوم دوام آورد. جامعه ملل و دیوان دائمی در طول حیات موثر خود به اختلافات زیادی رسیدگی كردند، اما هیچ كدام نتوانستند در مقام شخصیتی مستقل در مقابل متجاسران به حریم حقوق بین الملل ایستادگی كنند و صلح و امنیت را بر جهان مستولی گردانند.

در بدو امر شاید این تصور پیش آید كه نویسندگان میثاق و منشور، با دور ماندن از واقعیات سیاسی جهان، به مفاهیمی از حقوق بین الملل دل بسته بودند كه هنوز از انسجام كافی برخوردار نبود، همچنانكه این فكر نیز وجود دارد كه حقوق بین الملل اصولاً واقعیت ندارد و آنچه در این قالب نمایان شده همان حربه ای است كه كشورهای قدرتمند جهان برای تجاوز به حاكمیت كشورهای ضعیف و درهم كوبیدن استقلال و تمامت ارضی آنان ساخته و پرداخته اند. این ادعا كه بیانگر درماندگی كشورهای ضعیف در قبال قدرتهای زورگو و متجاوز است این پرسش را به میان می آورند كه آیا حقوق بین الملل به راستی قالبی در هم شكسته و بی محتوا است؟ و اگر چنین نیست این نظام تا چه میزان قادر به ادارة روابط بین الملل و حفظ صلح وامنیت جهانی است؟ پاسخ به این پرسش چندان آسان نیست و مستلزم شناخت اجتماعی نظام بین المللی و معرفت منطقی به اصول و قواعد آن است كه هریك برای خود دارای روشی جداگانه است. این دو روش، با اینكه در پاره ای از موارد با هم تناقض دارند، در تحلیلی نهایی مكمل یكدیگرند.

روش شناخت اجتماعی نظام بین الملل، كنار گذاشتن بینشهای نظری حقوق بین الملل و پرداختن به واقعیات موجود و«استخراج صبورانه و دقیق داده های تاریخی و اجتماعی است كه «محتوای زنده یا ماده »قاعده  حقوقی را تشكیل می دهد»

اما، روش معرفت منطقی اصول و قواعد حقوق بین الملل ، تبیین سرشت و شیوة استدلال حقوقی است كه در استنباط صحیح احكام حقوقی  و شناخت و تحلیل مقررات حقوق بین الملل و سرانجام معرفی نظام حاكم بر روابط بین الملل تاثیری در خور دارد.

با استفاده از روش نخست، جامعة بین المللی ابتدا كالبد شكافی میشود، آنگاه حیات آن در حركت مورد مطالعه قرار می گیرد (روش استقرایی)؛ همچنانكه با بهره گرفتن از روش دوم، صحت و سقم آن قضایا و احكام ارزیابی میگردد كه مقدمه احكام دیگر است (روس استنتاجی ) این دو روش یعنی مشاهده عینی وقایع و استدلال صحیح و منطقی، اگر هماهنگ شوند راه تحلیل نظام بین الملل و تبیین خصوصیات آن همواره می گردد و حقوق بین الملل در جایگاه خود قرار می گیرد.

روش منطقی كه شیوه های استنباط قواعد را معین می كند، با ایجاد رابطه ای منظم میان اصول و قواعد، نظامی منسجم و مبتنی بر سلسله مراتب برپا می دارد كه در آن قاعده اعتبار خود را از قاعدة برتر    می گیرد. این روش اصولاً به رابطة حقوق با واقعیات حیات اجتماعی نمی پردازد، زیرا حقوق را همچون ساختاری دستوری بر قاعده بنیادین یا مفهومی مبتنی نموده كه برای ایجاد وحدت میان قواعد «فرض » شده است.

البته، اگر هدف از تحقیق فقط پرداختن به مسائل محض حقوقی یا شالودة نهادی حقوقی باشد این روش خود به تنهایی بسنده              می نماید، اما اگر غرض جستجوی مبنای قواعد و مقررات باشد، عدم كفایت آن آشكار میگردد؛ زیرا مبنای حقوق واقعیاتی است كه در بیرون ساختار آن قرار گرفته و فقط با استفاده از روش جامعه شناسی ، یعنی از طریق مشاهده عینی، می توان به آنها پی برد.

در بررسی جامعه شناختی قواعد و مقررات هر نظام، حقوق صرفاً به صورت قلمروی بسته مورد مطالعه قرار نمی گیرد بلكه همچون بخشی از واقعیت بررسی می گردد. به لحاظ چنین مطالعاتی ، تاثیر حقوق برواقعیت اجتماعی و نفوذ واقعیت اجتماعی (یعنی آنچه در بیرون از قلمرو و حقوق قرار دارد و در ایجاد و بقا وزوال قاعده حقوقی موثر است) بر حقوق آشكار میشود. بنابراین، دریافت نقاط ضعف یا قوت و میزان رشد و میزان رشد و توسعه هر نظام حقوقی زمانی میسر است كه آن را جزئی از حیات اجتماعی تلقی كنیم؛ زیرا «در واقع ، حیات اجتماعی تنها با حقوق به نظم در نمی آید بلكه عواملی دیگر مثل آداب و رسوم و اعتقادات اخلاقی، مذهبی ، مكتبی ، سیاسی ، اقتصادی و حتی موقع جغرافیایی كشورها، تراكم جمعیت، میزان قدرت نظامی ، امكانات سوق الجیشی قومی نیز در ساخت این نظم دخیل است» به دیگر سخن، هر قاعدة حقوقی به محیطی معین تعلق دارد و از نیروهایی سرچشمه می گیرد كه در فضای متعلق به آن قرار گرفته است. این نیروها كه «ماده» قاعده حقوقی را تشكیل می دهد، اگر با «صورت» قاعدة هماهنگی كند، وضعی مناسب برای جامعه پدید می آورد كه معرف رشد و توسعه و میزان اهمیت آن جامعه است به هیم جهت اثر هر قاعده در هر محیطی متفاوت است: بسا قاعده ای كه در محیطی مفید و در محیط دیگر زیانبار است.

حقوق بین الملل نیز، همانند هر نظام حقوقی دیگر، قلمروی است كه شناخت آن مستلزم استفاده از هر دو روش منطقی و جامعه شناختی است؛ زیرا در ساخت این نظام عوامل غیر حقوقی بسیاری نفوذ كرده است كه در كنار هر استدلال حقوقی باید آنها را در نظر گرفت. به اعتقاد یكی از صاحبنظران «بحث و اندیشه درباره مضمون اصلی حقوق بین الملل فقط بخشی از تحلیل است. برای اینكه كار تحقیق به سامان برسد، باورهای بین المللی ، سلوك كشورها و اخلاق بین المللی نیز باید ارزیابی گردد تا تصویری تمام عیار (از حقوق بین الملل) پدید آید» از این روی ، دل بستن به صورت حقوق و از یاد بردن «ماده » آن در روابط بین الملل، كه قواعد خاص بر قواعد عام غلبه دارد، پایه های هر استدلال حقوقی را سست می كند و جزمهای منطق انتزاعی را بر روابط میان كشورها حاكم می سازد. به همین سبب ، برای شناخت نظام بین المللی كافی نیست كه فقط منطقی قواعد و مقررات و سلسله مراتب میان آنها بررسی گردد؛ زیرا «این قواعد محتوایی دارند كه به لحاظ تفاوتهای عمیق نژادی و تاریخی ملل و عدم تساوی كشورها در بهره مند بودن از منابع ثروت و بسامان یا نابسامان بودن روابط متقابل آنان و نیازهای جدید سازمان بین المللی شكل گرفته است».

اما بررسی واقعیات بین المللی در اوضاع و احوال فعلی از آن روی لازم می نماید كه «حقوق بین الملل كنونی :

1 ـ هنوز بخش اعظمی از روابط بین الملل را به نظم نكشیده و مقرراتی برای آن تدوین نكرده است؛

2 ـ در حال حاضر از عهدة تنظیم آن وضعیت هایی كه تقسیم ناعادلانه قدرت سیاسی در جامعه بین المللی نتیجه آن است عاجز مانده است؛

3 ـ از واقعیت «پویایی اجتماعی » غافل مانده است. وانگهی، از آنجا كه هنوز قدرتی فراملی به وجود نیامده كه بتواند كشورها را ملزم به رعایت مقررات بین المللی بنماید، این واقعیت را زیر پا گذاشته است؛

4 ـ نظام دستوری ایستایی شده كه غالباً پاسخگوی نیازهای جامعة بین المللی نیست، زیرا ابزاری لازم برای تجدید نظر در مقررات و در نتیجه الغای مقررات حقوق مهجور و غیر قابل اجرا و مباین بازیست اجتماعی بین المللی در دست ندارد».

رهافت جامعه شناختی تنها روشی است كه به مدد آن می توان به كنه واقعیات بین المللی پی برد و كاستیهای حقوق بین الملل سنتی را برطرف ساخت. این روش با اینكه ظاهر با روش منطقی شناخت قواعد در تناقض است اما، در واقع ، آن را به كمال می رساند و غبار از چهره آن می زادید. عبارت دیگر ، این دو روش ، با اینكه دارای دیدگاهی متفاوت با دیگری است ، موضوعی واحد دارند كه آنها را به هم پیوند می دهد به این معنی كه « اگر حقوق جزمی ، موضوعی را از درون كاوش می كند ، جامعه شناسی آن را از بیرون نظاره می نماید». بدین ترتیب، فقط با مطالعة جامعه شناسی حقوق بین الملل می توان معلوم كرد كه چرا حقوق بین الملل فقط بخشی از روابط بین الملل را تنظیم كرده و از حل مسائلی كه بر سر آن تضادهای سیاسی بسیار وجود دارد عاجز مانده است. بنابراین، پرداختن به واقعیات بین المللی ، پیوندی میان آنچه «هست» و آنچه «باید باشد»ایجاد می كند و یا دست كم از تعارض این دو مفهوم می كاهد. در نتیجه ، می توان گفت كه هدف از مطالعه جامعه شناختی حقوق بین الملل نفی حقوق و فلسفه وجودی آن نیست بلكه گسترش دیدگاههایی است كه در رشد و تكامل این نظام تاثیری بسزا دارد.

ب . فرایند تاریخی روشهای شناخت علمی قواعد و مقررات حقوق بین الملل

روشهای شناخت اصول و مقررات حقوق بین الملل ، به موازات تحولاتی كه در روشهای شناخت علمی پدیده های طبیعت روی داده است، رشد و تكامل یافته و به مرحلة امروزین خود رسیده است. این روشها در هر عصری از مبنایی الهام گرفته كه برای حقوق در نظر گرفته شده است؛ چنانچه زمانی تحت تاثیر نظریة جامعه واحد جهانی و حقوق طبیعی، گاهی تابع پوزیتیویسم منطقی و زمانی دیگر منعكس كنندة نظریه های جامعه شناختی بوده است.

نظریه پردازان حقوق بین الملل در قرون وسطی كه از پیروان ارسطو و توماس اكویناس بودند، با اعتقاد به اینكه بشر موجودی است كه به زندگی اجتماعی تمایل دارد، حقوق را برای هر جامعه سیاسی ضرورتی حیاتی به شمار می آورند و مدعی بودند كه حقوق از دو قسمت تركیب یافته است : یكی حقوق طبیعی كه انعكاسی از نظام الهی است و انسان آن را به مدد عقل و غایت اجتماعی در می یابد، و دیگری حقوق موضوعه كه انسان به اراده خود و به لحاظ منفعتی كه در آن دارد پدید می آورد.

مكتب حقوق طبیعی كه سودای حقوق آرمانی و جهانی می داشت با القای این نظریه كه حقوق طبیعی متضمن قواعدی است كه در هر زمان و در هر مكان پاسخگوی نیازهای بشری است، بی آنكه به حد و حدود و یا نحوه اجرای این قواعد بپردازد و با اتكا به بینشهای ذهنی محض و رد هر نوع استدلال و تجربه، یقین و قطعیت در معرفت را اساس احكام خود قرار داده بود. ویتوریا و فرانچسكو از جمله پیروان سرسخت این مكتب بودند.

اما در قرن هفدهم به لحاظ تحولات شگرفی كه در اوضاع و احوال اجتماعی جهانیان پدید آمده بود، سرانجام عقل جانشین جزم گردیده و روش عقلی شناخت مقررات حاكم بر زندگی اجتماعی نخستین جلوه های خود را آشكار ساخت. دكارت (1596 ـ 1650 ) نخستین متفكری است كه پس از فروپاشی مكتب اسكولاستیك توانست علم و فلسفه را با هم آشتی دهد و خردگرایی را جانشین پندارهای یقینی كند.

«وی برای اینكه بتواند مسائل مربوط به واقعیت را استنتاج كند با استفاده از روش ریاضی، آن اصل بدیهی را مبنای كار خود قرارداد كه شك دربارة حقیقت آن متضمن باشد» برای یافتن این اصل ، دكارت به روش حذف روی آورد و كوشید تا هر چه را كه بدیهی نیست رد كند.

به عبارت دیگر، دكارت با اعتقاد به اینكه «منطق اصولاً برای تبیین آنچه شناخته شده مفید است و نه برای كشف آنچه ناشناخته مانده است»، استدلال و تعقل خود را برمبنای معلومات استوار نمود و از آن نردبانی برای رسیدن به نادانسته ها ساخت.

چندی بعد، بندیكتوس اسپینوزا (1632 ـ 1677) با استفاده از روشهای علوم محض، خاصه هندسه ، دستگاه فلسفی خود را مبتنی بر دلیل و برهان نمود. وی بر خلاف دكارت كه معتقد بود «جهان مادی ماطبق اصول علمی گسترش می یابد و نفس انسانی به اقتضای اصول اخلاق آزادانه عمل می نماید» نفس را راس هرم تصورات قرارداد و خدا را راس جهان واقعیات و به این ترتیب، كوشید تا با استنتاج هندسی، همه تصورات را از یك تصور جامع بیرون كشد. وی ، با استفاده از همین روش، در رساله الهیات و سیاست به تبیین علوم سیاسی كه تا آن زمان ناشناخته بود پرداخت ، اسپینوزا در این كتاب بر این نكته اصرار ورزیده است كه «غرض وی از مطالعه مسائل سیاسی این نبوده است كه نظریه ای نویا آرمانی بسازد و بپردازد بلكه خواسته است با توضیح و تبیین دقیق وضع و حال خاص طبیعت انسانی و اخذ نتیجه های لازم از آن ، نظریه ای ترتیب دهد كه با واقعیات هماهنگی داشته باشد. به این سبب، برای اینكه در قلمرو و علوم سیاسی آن بیطرفی را كه لازمة تحقیق در مفاهیم ریاضی است حفظ نماید، كوشیده است كه رفتار انسان را آن گونه كه هست دریابد.پس ، آن را نه به سخره گرفته و نه از آن شكوه نموده است».

گروسیوس نیز، با جدا كردن حقوق از الهیات ، فقط آن قوانینی را با طبیعت انسان سازگار دانست كه مبنایی عقلی داشته باشد و منتسكیو روح قانون را در روابطی ضروری جستجو نمود كه از طبیعت اشیاء ناشی می شود. وی، با اعتقاد به اینكه حقوق متغیری است از اوضاع و احوال تاریخی و اقلیتی و مذهبی، هرگونه نظم یقینی را نفی كرد و به تفكری علمی روی آورد.

چندی بعد، با ظهور پوزیتیویسم ، حقوق طبیعی و روشهای فلسفی شناخت مبنای آن به كنار گذاشته شد و در نتیجه مفاهیم صوری اعتبار یافت. پوزیتیویسم (اثبات گرایی ) دكتر ینی بود كه فقط به حقوق موضوعه می پرداخت و آن را همچون پدیده ای غیر ذهنی مورد مطالعه قرار می داد. این مكتب، كه خود را انقیاد اصول پیش ساخته ذهنی رها ساخته بود، اساساً به حقوق طبیعی و ذاتی و مفاهیم متافیزیكی و اشرافی وقعی نمی نهاد .

حقوق دانان اثبات گرا، با كنار گذاشتن بینشهای انتزاعی فلسفی ، هم خود را بیشتر مصروف توضیح متون قانونی می كردند و از انتقاد آن دوری می جستند . اینان به جای جستجوی مبنای حقوق به نهادهایی پرداخته بودند كه عینیت داشت. موزر نخستین صاحب فكری است كه در قرن هیجدهم برای نخستین بار مفهوم پوزیتیویسم را در قلمرو و حقوق بین الملل داخل نمود. به نظر وی هدف حقوق بین الملل تبین و توضیح آن قواعدی است كه كشورها از آن پیروی می كنند و به آن اعتبار می دهند ؛ از این روی ، معتقد بود كه كار حقوق بین الملل باید تحقیق در ریشه قواعد و بررسی رویه بین الملل باشد و نه تنفیذ مفاهیم حقوق بین الملل. این مكتب كه حقوق را تا حد یك «فن» ساده تنزل می داد و غایت آن را نادیده می گرفت و حقوق دان را در بند الفاظ خشك و تفسیرهای قانونی می انداخت مورد انتقاد كسانی قرار گرفت كه مبنای حقوق را در آداب و رسوم و عرف ملی هر كشور جستجو می كردند؛ چنانكه ساوینی در قرن نوزدهم در پاسخ به پروفسور تیبو استاد دانشگاه «ینا»، كه به تقلید از فرانسویان خواستار تدوین مقرراتی برای آلمان شده بود، جزوه ای تهیه كرده و ضمن آن نوشت كه آلمان هنوز به آن درجه از رشد و تعالی اجتماعی نرسیده است كه بتواند مجموعة مقرراتی موافق با خواستهای ملی داشته باشد. ساوینی برای توجیه این نظریه، مدعی بود كه «احساسات ملی هر قومی از ابتدا در ایجاد قواعد و مقررات حاكم بر روابط اجتماعی تاثیر داشته است. این احساسات خود مبنای آداب و رسومی شده است كه ، سرانجام ، به صورت عرف در آمده و حقوق یك ملت را به وجود آورده است. كار حقوقدان در این میان فقط غور و تفحض در این عرف و تنظیم علمی آن است. بنابراین آنچه مولد و خالق حقوق است وجدان یا روح ملی است نه اراده قانونگذار» ساوینی، با نظریه ای كه ترتیب داده بود. وجدان و باورهای عمومی را جایگزین عقل محض كرد و حقوق را تحت الشعاع تاریخ و روشهای شناخت آن قرارداد.

پس از چندی، دوركیم (1888 – 1917) با پیروی از این طرز تفكر، بررسی عینی وقایع اجتماعی را مبنای كار علوم اجتماعی قرارداد و ادعا كرد كه « نخستین و اساسی ترین قاعده این است كه وقایع اجتماعی را شیی (یعنی  آنچه داده شده و یا بهتر بگوییم با مشاهده به ما تحمیل شده است) یا امری جدا از تفكر به شمار آوریم» یعنی پدیده های اجتماعی را «آنچنانكه هستند و جدای از موجودات خود آگاهی كه آنها به تصور خود در می آورند» مورد تامل قرار دهیم.

نظریه های دوركیم كه در زمان خود مورد استقبال بسیاری از حقوق دانان از جمله موریس هوریو و لئون دوگی قرار گرفته بود، پس از چندی، اثبات گرایان حقوقی را به خشم آورد تا آنجا كه جامعه شناسان اثبات گرا را در نظریه پردازانی خواندند كه «در قلمرو و علم نغمه سرایی می كنند» و این بدان سبب بود كه نظریه پردازان بعد از دوركیم ، با اندیشه های متفاوتی كه ابراز نموده بودند و این اندیشه ها با روشهای عینی پوزیتیویستهای جامعه شناس فاصله بسیار داشت، جامعه شناسی عینی رابه صورت جامعه شناسی ذهنی درآورده بودند.

هانس كلسن از جمله این اثبات گرایان حقوق است كه با پرداختن نظریه ای جدید (نظریه محض حقوقی) برای نخستین بار در مخالفت با جامعه شناسان ، تحقیق درباره مبنای جامعه شناسی حقوق را به كنار گذاشت و حقوق را به صورت محض مورد مطالعه قرارداد. وی با اعتقاد به اینكه هرنظام دستوری ناشی از «اراده» است، مدعی بود كه با مشاهده عینی وقایع اجتماعی و تبیین علی آن نمی توان به توصیف قواعدی پرداخت كه مبنایی ارادی و دستوری دارند. از این روی ، به نظر وی، حقوق بین الملل كه نظامی ارزشی است و در عمل و در نظر مبتنی بر معیارهای دستور است نمی تواند موضوع علمی قرار گیرد كه به تبیین واقعیات

می پردازد.

كلسن، همانطور كه فرانسواژنی گفته است، در نظریة خود «از استدلال منطقی ابزاری برای تبدیل بینشهای انتزاعی به نظریه ای علمی ساخته، و با پنهان كردن واقعیات در حجاب نظریه های ذهنی، قالبهایی از كلمات جامد و احكامی به صورت فرمولهای خشك ارائه داده است، ودر نتیجه، از نظام حقوقی نمودار وسیعی از مقوله های متعدد و سخت پدید آورده كه هر یك با دیواره ای نازك از دیگری تفكیك شده است» به همین جهت، این نظریه، با اینكه در فاصلة زمانی میان دو جنگ بزرگ پیروان زیادی داشت، با شكست مواجه شد. نظریه كلسن بیشتر از آن جهت سست می نمود كه وی اصولاً منكر بررسی مبانی جامعه شناختی حقوق بود و گمان می كرد كه بررسی علی نظامهای دستوری، از جمله حقوق بین الملل ، نفی علت وجودی آنها است. اما كلسن از این واقعیت غافل مانده بود كه حقوق بین الملل را ، كه خود حاصل برخورد نظامهای ارزشی است، نمی توان تنها با اتكا به منطق جزمی مورد مطالعه قرارداد؛ زیرا این ارزشها وقایعی اجتماعی هستند كه فقط از رهگذر مطالعات جامعه شناختی می توان به حقیقت آنها پی برد. وانگهی «اگر حقوق بین الملل را فقط مجموعه قواعد و مقرراتی به شمار آوریم كه نتیجه اراده صریح یا ضمنی كشورها است، چگونه

می توانیم الزام آور آن را توجیه كنیم؟…» حقوق بین الملل از همبستگی یا پیوستگی كشورها پدید آمده « و ترجمان حقوقی عینی است كه پیش از قواعد موضوعه وجود داشته و به این لحاظ از آن برتر است. بنابراین ،مبنای حقوق بین الملل آن همبستگی عملی است كه اعضای جامعه ملی و بین المللی را وحدت می دهد».

در این چند دهه اخیر، با اینكه معدودی از حقوق دانان بین المللی همچنان در بند پندارهای ذهنی خود باقی مانده اند بسیاری از حقوقدانان بلند آوازه بین المللی مثل «ماكسی هوبر ، شیندلر، بوركن ، آلوارز، ژرژسل، رویسن ، شوارزنبرگر، لاندهر، فریدمن، استون ، روتر ، میشل ویرالی و مهمتر از همه شارل دوویشر » برای شناخت حقوق بین الملل و تبیین قواعد آن به تحلیلهای جامعه شناختی روی آورده و بسیار كوشیده اند تا در كنار این تحلیلها از مقررات موضوعه و رابطة منطقی میان قواعد بین المللی غافل نمانند. در میان این بزرگان ، ماكس هوبر مقامی بس ارجمند دارد؛ زیرا وی در سال 1928 برای نخستین بار مبانی جامعه شناختی حقوق بین الملل را تحلیل نموده و راه را برای صاحب نظران دیگر از جمله دوویشر و دیتریش شیندلر و ویرالی هموار ساخت.

اما دسته ای دیگر نیز بوده اند كه از حقوق بین الملل فاصله گرفته و رشته جدیدی به نام « روابط بین الملل» به وجود آورده اند. این دسته كوشیده اند تا با التقاط بینشهای متفكران دوران گذشته با سیاست شناسان و مورخان معاصر، و استناد به آراء وئ عقایدی كه به نظر ایشان برای درك واقعیات بین المللی به حقیقت نزدیك تر است ، خود پایه گذار نظریه های جدیدی در قلمرو و مسائل مربوط به صلح، جنگ ،گروههای فشار ، تعادل قدرتها، بازی قدرتها و… شوند و از این طریق اوضاع و احوال سیاسی آینده جهان را تبیین نمایند. اینان ، بی آنكه توانسته باشند به درستی موضوع دقیق «روابط بین الملل» را معین بدارند ، قضایای خود را فقط بر مواضع سیاسی چند كشور مبتنی ساخته و پس از آن حكمی به اصطلاح علمی استنباط كرده اند كه از هر جهت سست می نماید با این حال، «روابط بین الملل»كه هنوز در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد به شرطی می تواند از حالت فرض و تخیل به درآید و چارچوبی علمی پیدا كند كه پندارهای ذهنی را رها سازد و در تحلیلهای خود به قواعد موضوعة بین المللی و واقعیات مسلم اجتماعی توجه نماید ، رنه ژان دوپویی، چندی پیش با تحلیلی عمیق از مفهوم «جامعه بین المللی » نشان داد كه به راستی می توان «روابط بین الملل »را از محتوایی علمی برخوردار ساخت و بدان اعتباری درخور داد.

ج . طرح تحقیق

این واقعیت، كه حقوق بین الملل مجموعه قواعدی است كه برای اداره جامعه بین الملل ضرورت دارد، از اعتقاد جمعی سرچشمه

می گیرد كه صدق آن را روشهای جامعه شناختی به اثبات رسانده است . از این روی، می توان گفت كه حقیقت نظام بین الملل ، یا به عبارت دقیق تر ماهیت مفاهیم حقوق بین الملل ، فقط با خرد انسانی یعنی ادارك دقیق نیازهای جامعه بین المللی روشن می گردد.

اما، از طرف دیگر، مفاهیم حقوق بین الملل باید پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه بین المللی به نظم و امنیت باشد و این در صورتی میسر می گردد كه با استدلالی منطقی ـ كه حدی فراتر از فنون حقوق دارد ـ یعنی روش تحلیلی آن مفاهیم را پیدا كرد و سپس مورد منطبق گرداند. استدلال منطقی كه ابزار مفاهیم و عامل امتزاج آنها با هم است منظری كلی از نظام حقوق ترسیم می كند و نشان می دهد كه چگونه قواعد حقوقی در قالبهای شكلی جای           می گیرند و به نظم در می آیند.

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

برچسب ها : شناخت حوق بین الملل , شناخت حقوق بین الملل , حقوق بین الملل , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلودتحقیق


Google
About 1,130,000 results (0.45 seconds)

Showing results for شناخت حقوق بین الملل
Search instead for شناخت حوق بین الملل
Search Results
پرتال جامع علوم انسانی - روشهای شناخت حقوق بین الملل: شناخت منطقی ...
www.ensani.ir/fa/content/213413/default.aspx
Translate this page
روشهای شناخت حقوق بین الملل: شناخت منطقی حقوق بین الملل. هدایت الله فلسفی. فایل تمام متن: ... تحقیقات حقوقی بهار و تابستان 1371 شماره 10. نظرات بینندگان ...
SID.ir | متدولوژي حقوق بين الملل
fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=52972
Translate this page
by ضيايي بيگدلي محمدرضا
متدولوژي به طور كلي عامل يا وسيله شناخت هر دوعلم، از جمله حقوق بين الملل است. متدولوژي حقوق بين الملل داراي دو مفهوم موسع و مضيق است. در مفهوم موسع، عبارت است از ...
روشهای شناخت حقوق بین الملل: شناخت منطقی حقوق بین الملل
www.noormags.ir/.../روشهای-شناخت-حقوق-بین-الملل--شناخت-منطقی-حقوق...
هدایت الله فلسفی ; مجله: تحقیقات حقوقی ; بهار و تابستان 1371 - شماره 10 ;
روش هاي شناخت حقوق بين الملل - بانك قوانين كشور
www.ghavanin.ir/PaperDetail.asp?id=213
Translate this page
روش شناخت اجتماعي نظام بين الملل، كنار گذاشتن بينشهاي نظري حقوق بين الملل و پرداختن به واقعيات موجود و«استخراج صبورانه و دقيق داده هاي تاريخي و اجتماعي است ...
مقاله - روش های شناخت حقوق بین الملل ( قسمت اول ) | شبکه اجتماعی حقوقدانان
talar.dadparvar.ir › ... › حقوق بین الملل عمومی
Translate this page
Hamed-Azimi یک مقاله جدید ثبت کرد: روش های شناخت حقوق بین الملل ( قسمت اول ) مقدمه تحلیلی الف . كلیات بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان...
روش شناسی حقوق بین الملل
www.hawzah.net/fa/Article/View/82704
Translate this page
در این مقاله، نویسنده کوشیده است تا روشهای شناخت علمی حقوق بین الملل را معرفی کند. وی این روشها را در یک تقسیم کلی به لحاظ موضوع و هدف شناخت به دو نوع عام و ...
علوم سیاسی - روشهای شناخت حقوق بین المللی
kosarefatemeh.blogfa.com/post-3.aspx
Translate this page
شناخت منطقی حقوق بین المللی. دکتر هدایت الله فلسفی. پیش از آنکه بحث اصلی خود را آغاز کنیم، این نکته را یاد آور شویم که هدف اصلی ما از این تحقیق اصولاً بررسی ...
روشهای شناخت حقوق بین الملل | فلسفی | تحقیقات حقوقی
scj.sbu.ac.ir/index.php/researchejuridique/article/.../59...
Translate this page
by هدایت الله فلسفی
بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است سازمان ملل باید همچون هسته ای مرکزی، هماهنگ کننده اقداماتی باشد که برای برقراری صلح و امنيت بین المللی و توسعه روابط دوستانه ...
روشهای شناخت حقوق بین الملل شناخت منطقی حقوق بین الملل
scj.sbu.ac.ir/index.php/researchejuridique/article/.../62...
Translate this page
by هدايت الله فلسفی
جامعه بین المللی یا به عبارت ديگر جامعه متشکل از دولتها با جامعه ملی تفاوتی اساسی دارد؛به همين سبب مقرراتی که بر جامعه بین المللی حاکم است از کليت و انسجام ...
تحقيق شناخت حقوق بين الملل - پدیده هنر - هفت بلاگ
nikat.7blog.ir/post/2094
Translate this page
4 days ago - هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _تحقيق شناخت حقوق بين الملل_خوش امدید.امیدوارم بهره کافی را از تحقيق شناخت حقوق بين الملل ببرید ...
مقاله روش هاي شناخت حقوق بين الملل - سایت حقوقی دادیاری - قانون
dadyar-online.ir › مقالات › حقوق بین الملل
Translate this page
Apr 28, 2015 - روش شناخت اجتماعی نظام بین الملل، کنار گذاشتن بینشهای نظری حقوق بین الملل و پرداختن به واقعیات موجود و«استخراج صبورانه و دقیق داده های ...
متدولوژی حقوق بین المللی
journals.atu.ac.ir/article_2862.html
Translate this page
متدولوژی به طور کلی عامل یا وسیله شناخت هر علم، از جمله حقوق بین‌الملل است.متدولوژی حقوق بین‌الملل دارای دو مفهوم موسع و مضیق است.در مفهوم موسع، عبارت است از ...
روشهای شناخت حقوق بین الملل - وکیل پایه یک
attorneytehran.ir/.../روشهای-شناخت-حقوق-بین-الملل-...
Translate this page
روشهای شناخت حقوق بین الملل: شناخت منطقی حقوق بین الملل ... منطقی حقوق بین الملل · روشهای شناخت منطقی حقوق بین الملل: تفسیر و اجراء مقررات حقوق بین الملل (۲) ...
دانشکده روابط بین الملل - اخبار > کارگاه آموزشی عمومی شناخت برجام و ...
www.sir.ac.ir/index.aspx?siteid=3&pageid=139...
Translate this page
Dec 9, 2015 - کارگاه آموزشی عمومی شناخت برجام و تحلیل پیامدهای آن ... جناب آقای دکتر عراقچی (معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه)- توصیف ابعاد ...
[PDF]حقوق بين الملل در برابر روابط بين الملل؛ بررسی ميان رشته ای مفهوم اعتب
www.isih.ir/article_177_5e2f96c2042e108cd733f3b1...
Translate this page
by دادمهر - ‎2015 - ‎Related articles
لزوم ایجاد ارتباط میان دو رشته روابط بین الملل و حقوق بین الملل سال هاست که در نظام ... الگوهایی در این خصوص است و شناخت این موضوعات برای حقوق بین الملل نیز مهم.
تحقیق شناخت حقوق بین الملل-2
dl.searcharticle.ir/product/29329
Translate this page
May 6, 2016 - چکیده کوتاه: بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان ملل باید همچون هسته ای مرکزی ، هماهنگ کننده اقداماتی باشد که برای برقراری صلح و امنیت ...
گلواژه - حقوق بین الملل عمومی- سمیستر اول، دوم و سوم- قسمت اول
golwazhah.blogfa.com/post-8.aspx
Translate this page
دسته سوم: معتقدند که تابعین اصلی حقوق بین الملل دولتها هستند اما در کنار آنها ..... به عبارت دیگرمیتوان گفت که شناخت حقوق بین الملل بدون مطالعه پیشینه آن ...
شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل - شاکریان - چاپ 1 - میزان
shahredanesh.com/.../1575-کتاب-شناخت-حقوق-نرم-ن...
Translate this page
شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل - شاکریان - چاپ 1 - میزان.
شناخت حقوق بین الملل - لونا پروژه
lonadoc.com/شناخت-حقوق-بین-الملل/
Translate this page
Jun 10, 2016 - روش شناخت اجتماعی نظام بین الملل، کنار گذاشتن بینشهای نظری حقوق بین الملل و پرداختن به واقعیات موجود و«استخراج صبورانه و دقیق داده های ...
نکات درس بررسی مکاتب فلسفی حقوق بین الملل دکتر محسن محبی
moslemghezelbigloo.blogfa.com/post/70
Translate this page
آنچه در حقوق بین الملل می خوانیم شروح حقوق بین الملل است و نه ماهیت آن. در مکاتب فلسفی حقوق بین الملل باید به دو بحث شناخت حقوق بین الملل و نقد حقوق بین الملل ...
[PDF]١ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﻋﻤﻮﻣﯽ
library.vus.ir/files.php?file=655029100414064719
Translate this page
داﺧﻠﯽ و ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﯾﺎ ﺧﺎرﺟﯽ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﯽ ﮐﺮدﯾﻢ ﮐﻪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺧﻮد ﺑﻪ دو ﺷﺎﺧﻪ. ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. : -١ ... ﭼﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﺑﺮاﯼ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻠﯽ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻮد؟ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻠﯽ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻦ ...
دکترای حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علامه طباطبایی 2
yaserziaee.blogfa.com/post-106.aspx
Translate this page
روشهای شناخت حقوق بین الملل، دکتر فلسفی ، مجله تحقیقات حقوقی ، ش 9 ، سال 70. ... 15- روشهاي شناخت حقوق بين الملل ، دكتر فلسفي ، مجلة تحقيقات حقوقي، شمارة ...
معاونت تربیت و آموزش /اسلام و حقوق بین الملل
www.aja.ir/.../ShowPage.aspx?...ID...
Translate this page
نخستین سؤالی که در مبحث حقوق بینالملل در اسلام مطرح میگردد این است که حقوق بین ...... وقتی دولتی اسلامی ، سایر دولتهای غیر اسلامی را به رسمیت شناخت ، طبعاً می ...
تحقیق در مورد شناخت حقوق بین الملل - فایلهای علمی
elmi99.blogsky.com/1395/05/04/post-1815/
Translate this page
Jul 25, 2016 - فرایند تاریخی روشهای شناخت علمی قواعد و مقررات حقوق بین الملل نظم هستی و پویایی حقوق بین الملل شرایط و نظم هستی حقوق بین الملل حقوق بین ...
شناخت قرارداد توزیع انحصاری و ماهیت حقوقی آن
https://journals.ut.ac.ir/article_54446_0.html
Translate this page
by شهبازی نیا - ‎2015
موضوع این مقاله، تدقیق در ساختار این قرارداد و بررسی ماهیت حقوقی آن است. ... اشمیتوف کلایو ام (1990)، حقوق تجارت بین الملل، ترجمه بهروز اخلاقی و دیگران، جلد اول، ...
دانلود مقاله شناخت حقوق بين الملل - DOCZ.ir
docz.ir/دانلود-مقاله-شناخت-حقوق-بين-الملل/
Translate this page
دانلود مقاله شناخت حقوق بين الملل. دانلود مقاله شناخت حقوق بين الملل … دریافت فایل. نوشته شده درمرداد ۲۲, ۱۳۹۵ دردسته‌بندی نشده. دانلود مقاله شناخت حقوق بين الملل.
حقوق قانون -وکیل و مشاوره حقوقی - ثبت - روش شناسی حقوق بین الملل
www.uninlaw.ir/post/533
Translate this page
در این مقاله، نویسنده كوشیده است تا روشهای شناخت علمی حقوق بین الملل را معرفی كند. وی این روشها را در یك تقسیم كلی به لحاظ موضوع و هدف شناخت به دو نوع عام و خاص ...
تحقیق شناخت حقوق بین الملل – خرید مقاله!
e-future.ir/product/1755
Translate this page
Jan 7, 2016 - بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان ملل باید همچون هسته ای مرکزی ، هماهنگ کننده اقداماتی باشد که برای برقراری صلح و امنیت بین المللی و ...
حقوق بین الملل - شناخت نظريه‌هاي روابط بين‌الملل
www.lawyerir.blogfa.com/.../شناخت-نظريه‌هاي-روابط-...
Translate this page
شناخت نظريه‌هاي روابط بين‌الملل مقدمه جهان انتزاعي نظريه‌ها و جهان عيني سياست داراي روابط تنگاتنگي با هم هستند. ما به نظريه‌هايي نياز داريم تا بتوانيم از اطلاعاتي که ...
International Law حقوق بین الملل
www.internationallawof.blogfa.com/
Translate this page
تحلیل سيستميك حقوق: سهم نظریة هارت در شناخت حقوق بين‌الملل. - پیدایش و تحول لکس مرکاتوریا. - اجرای حقوق بینالملل در نظم حقوقی کنونی ایران: نظریهها و رویهها.
دانلود پایان نامه رشته حقوق با موضوع شناخت حقوق بین الملل | مرجع دانلود ...
www.payanname.net › علوم انسانی › رشته حقوق
Translate this page
Jul 17, 2015 - در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را با فرمت ورد word دانلود نمائید: مقدمه تحلیلی الف . کلیات بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است،
کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل
moorchebook.ir/fa/product/8147.html
Translate this page
کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل توسط نشر میزان منتشر شده است.انگیزه اصلی نگارش کتابشناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل فهم ماهیت و کارکرد ...
شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل - خانه کتاب
www.ketab.ir/modules.php?name=News&op...
Translate this page
کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل انتشارات میزان وزيري شومیز تاریخ چاپ93/04/23 نوبت چاپ1.
حقوق بشر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/.../حقوق_ب...
Translate this pagePersian Wikipedia
دکترین و فعالین حقوق بشر، در فعالیت‌های بین‌المللی خود در زمینه حقوق بین‌الملل، نهادهای جهانی و منطقه‌ای، سیاست‌های دولتی و در فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی، اساس و ...
(مقالات حقوق بین الملل) کمکی برای کار تحقیقی حقوق و پایان نامه های
dad-law.blogfa.com/post/2805
Translate this page
تضمين كالا در تجارت بين الملل - بررسي موضع حقوقي آلمان ، انگليس ، ايتاليا ... روشهاي شناخت منطقي حقوق بين الملل - تفسير و اجراء مقررات حقوق بين الملل.
[ACEIDD: ابراهیم عماد و حقوق بین الملل توسعه ]
aceidd.com/fa/emad-deid-fa.html
Translate this page
حقوق بین الملل توسعه یک حرکت جدیدیست که با ظهور پدیده ای بنام حق توسعه مطرح ... توضیح مختصری در ارتباط با شناخت بیشتر حقوق اقتصاد بین الملل و توسعه
پایان نامه جایگاه عرف در حقوق داخلی و بین المللی
bankmaghale.ir/پایان-نامه-جایگاه-عرف-در-حقوق-داخلی-...
Translate this page
تعریف، موضوع و شناخت حقوق بین الملل ۳ اول- تعریف حقوق بین الملل: ۳ دوم- بررسی عنوان حقوق بین الملل عمومی: ۹ ۱- حقوق: ۹ ۲- بین الملل: ۱۳ موضوع حقوق بین الملل ...
مقالات حقوق بین الملل - حقوق بین الملل در دنیای امروز - blogfa.com
hughoogh.blogfa.com/cat-1.aspx
Translate this page
حقوق بین الملل در دنیای امروز - مقالات حقوق بین الملل - جهت ارائه کلیه مطالب ... خاص، مقصود شناخت روشهايى است كه براى تعيين وجود هنجارها يا قواعد حقوق بين الملل به ...
جایگاه تقنین در سیستم حقوق بین الملل و مقایسه آن با سیستم حقوق داخلی
safirsolh.com › مقالات حقوقی › مقالات حقوق بین الملل
Translate this page
نظام تقنین در حقوق بین الملل نظامی ویژه و متفاوت از نظامهای داخلی است . حقوق بین الملل نظامی است که شناخت قواعد آن مستلزم استفاده از روشهای منطقی و جامعه شناختی ...
شناخت-حقوق-بین-الملل - دانلود مقاله و پروژه - فایل ناب
maghale2020.filenab.com/tag-شناخت-حقوق-بین-المل...
Translate this page
بلوک کد اختصاصی. محصولاتی که دارای عبارت 'شناخت-حقوق-بین-الملل' هستند. شناخت حوق بین الملل · شناخت حوق بین الملل. قیمت: 9,000 تومان. توضیحات دانلود.
تحقیق شناخت حقوق بین الملل - 1406 - ترجمه مقالات!
enfa.paper98.ir/2016/02-27-13-06-38
Translate this page
تحقیق شناخت حقوق بین الملل – 1406. نوشته شده در 2016-07-16 توسط Admin. بنابر آنچه در منشور ملل متحد آمده است، سازمان ملل باید همچون هسته ای مرکزی، هماهنگ کننده ...
magiran.com: مجله حقوقي بين المللي ، شماره 54
www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=1345
Translate this page
مجله حقوقي بين المللي. International Law Review ISSN 2251-614x دوفصلنامه حقوق بين الملل داراي رتبه علمي - پژوهشي (علوم انساني) سال سي و سوم، شماره 54، بهار و ...
نگاهی به «سالنامه‌ی ایرانی حقوق بین‌الملل و تطبیقی»، شماره‌ی چهارم
www.ical.ir › خانه › اخبار دنیای کتاب
Translate this page
Feb 24, 2011 - تحلیل سیستمیک حقوق: سهم نظریة هارت در شناخت حقوق بین‌الملل؛ دکتر صابر نیاورانی. پیدایش و تحول لکس مرکاتوریا؛ دکتر میر شهبیز شافع.
روش شناسی حقوق بین الملل - آفتاب
www.aftabir.com › مقالات › اجتماعی › حقوقی
Translate this page
Apr 7, 2007 - تعریف روش شناسی متدلوژی درپی آن است كه شیوه های كسب شناخت علمی را معرفی كند. هیچ تعریفی از روش شناسی حقوق بین الملل وجود ندارد كه از ...
دكتري روابط بين الملل - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
www.khuisf.ac.ir/ShowPage.aspx?page...
Translate this page
*دروس دوره دكتري رشته روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان( خوراسگان)* ... اصول حقوقي ناظر بر روابط بين الملل ... روش شناخت در روابط بين الملل.
کارگاه آموزشی مهارت‌های مذاکره در قراردادهای بین المللی - طراحی سایت داتیکان
www.datikan.com/.../-مذاکره-در-قراردادهای-بین-المللی
Translate this page
May 3, 2016 - مشاور حقوقی بین المللی دفتر حقوقی اتاق بازرگانی ایران ۱۳۸۹تاکنون ... ایران و سایر کشورها و کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین‌الملل ...
آدینه بوک: شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل ~شاهرخ شاکریان ...
www.adinehbook.com/gp/product/9645114969 - Translate this page
شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل ~شاهرخ شاکریان - 978-964-511-496-9 - بزرگترین فروشگاه اینترنتی کتاب در ایران - خرید و ارسال کتاب.
شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل (شاهرخ شاکریان) - كتابخانه جامع ...
www.lib.ir/.../شناخت-حقوق-نرم-در-نظام-حقوق-بین-الم...
Translate this page
مشخصات کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل در کتابخانه كتابخانه جامع جامعة المصطفی (ص) العالمية.
کارگاه آموزشی مهارتهای مذاکره در قراردادهای بین المللی - پژوهشکده حقوق ...
sdil.ac.ir/newindex.aspx?pid=99&ArticleID=66607
Translate this page
Jan 17, 2015 - مشاور حقوقی بین المللی دفتر حقوقی اتاق بازرگانی ایران ۱۳۸۹تاکنون ... ایران و سایر کشورها و کتاب شناخت حقوق نرم در نظام حقوق بین الملل
کنگره بین المللی حقوق شهروندی - سیویلیکا
www.civilica.com/Calendar-ICR01=کنگره-بین-الملل...
Translate this page
May 30, 2016 - کنگره بین المللی حقوق شهروندی درتاریخ 25 آذر 1395 تا 26 آذر 1395 توسط ... می گیرند و شناخت این حقوق و تکالیف نقش موثری در ارتقاء شهروندی و ...
Azar 25 - Azar 26
تهران
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11485
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 113
  • تعداد اعضا : 43
  • آی پی امروز : 495
  • آی پی دیروز : 216
  • بازدید امروز : 2,117
  • باردید دیروز : 1,452
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 29
  • بازدید هفته : 5,288
  • بازدید ماه : 5,288
  • بازدید سال : 382,899
  • بازدید کلی : 4,162,677